Annons:
Etikettträning
Läst 6806 ggr
LinaN
10/6/13, 9:55 AM

Stärka bakben?

Så!

Efter gårdagens lektion så fick vi en massa hjälp men något vi glömde ta upp efter lektionen är HUR ska jag på ett effektivt och bra sätt gymnastisera och stärka Harrys bakben? Det högra bakbenet har han svårt att få in och under sig och bära sig med och det är en anledning till att vi får korsgaloppen i höger varv.

Vi har samma problem på longerlinan, att han korsgalopperar hälften av gångerna i höger varv och vi har jobbat en del med det att stärka upp galoppfattningarna utan ryttare på ryggen.

Men då kommer vi till nästa "problem" jag är i dagsläget inte tillräckligt duktig för att kunna hålla koll på när han spårar och går rätt på spåret uppsuttet (har glömt hur det känns) så därför vill jag adressera detta problemet från marken där jag verkligen kan se hur han rör sig och hur han sätter under sig med bakbenet.

Så då är min fråga vilka övningar är bra?

Sidvärtes på 3-4 spår kanske? Tömköra? Vilka övningar mer är lämpliga? 

Som sagt, vänster bakbens styrka är det inga fel på. Fick ett par otroligt fina galoppfattningar med påföljande runda mjuka galoppsprång med fin elasticitet och han vart ljuvlig att sitta på.

Galoppfattningarna till höger är snabba, lite rusiga och blir gärna korsgalopp eftersom han saknar styrkan att göra en bra fattning i dagsläget. 

Så hur hjälper jag honom? :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brollan1
10/6/13, 1:09 PM
#1

Ofta kommer korsgalopp pga att hästen hålls imot lite för mycket just i galoppfattningen eller att man fattar galoppen för häftigt så att baken (eller framdelen) inte hinner med. Och givetvis så påverkar detta den "svagare sidan" mera på hästen och därför syns mer där.

Fatta galopp genom att först samla upp hästen efter förmåga, ställ hästen enl alla skolexempel och när du fattar galopp så ge efter på spekulation, dvs förutsätt att galoppfattningen kommer att gå bra så du ger efter redan före galoppen kommer, inte som vanligt är när du har fått galopp. När du sedan får galoppen så samlar du upp hästen lite granna  men låt han få njuta av att springa utan alltför höga krav på att hålla ihop han i början, nöj dig med att få en ren galoppfattning bara i början.

Fortsätt och bygg på detta men var uppmärksam på när det börjar kännas tungt för hästen att backa tillbaka direkt och sänk kraven och fortsätt på en lägre nivån lite längre.

Några övningar som mjukar upp och ger hästen bättre kontroll på bakdelen finns här http://dressyr.ifokus.se/discussions/51ebb9a6ce12c43bbb003548-dressyrens-grunder-eller-skritt-rulez?discussions-4 Dom kan med fördel göras i skritt med högre svårighetsgrad än att försöka göra dom svåra i trav. Det som är mycket bra är att träna kombinationer av rörelser med ryggning inlagt. Tex "rollback" med vändning på baken till sidvärtes öppna åt andra hållet (det håll som du i början ryggade åt)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
10/6/13, 2:52 PM
#2

#1 är inte fallet, han korsgalopperar även på slak lina utan ryttare på och då är det ingen som drar i honom på något håll alls. Men ändå korsgalopperar han.

När han behandlades i sin SI-led för snart en månad sedan så när han fick behandlingen på vänster sida (dvs sidan som visar hur det är på höger sida) så reagerade han starkt flera gånger genom att kicka efter Equiterapeuten så han har haft en väldig låsning där. Hon kom på återbesök ett par dagar senare och gav några tryck till för att släppa SI-leden och då gick behandlingen verkligen igenom. märktes tydligast på sidvärtesrörelser från marken och i galoppfattningarna. 

Han slutade rusa in i dem i vänster varv och var mer samlad + att det gick från 75% korsgalopp i höger varv till 50% korsgalopp i höger varv.

Pratar med några andra NH /akademisk /alternativa ridstilar och de sa att det kan vara så att anledningen till att han korsgalopperar är för att ena bakbenet är svagare, vilket även min dressyrtränare som är utbildad domare också sa. 

Är det inte det inre bakbenet som är det bärande i galoppen? så om han korsgalopperar i höger varv så går frambenen i höger galopp och bakbenen i vänster? Dvs han undviker att använda sitt högra bakben för han inte är tillräckligt stark i det?

vi har jobbat massor med galoppfattningarna från marken, från början (för en 2-3 månader sedan) så fick jag bara springfattningar. Sen blev jag exaktare och exaktare vilket har lett till att jag nu i vänster varv får fattningen direkt jag ber om den (från marken) men det tar fortfarande lite längre tid i höger varv. Sen vill jag inte traggla höger varv hela tiden heller… För då är ju risken att man överkompenserar på högersidan och glmmer bort vänstersidan och om ett par månader har man omvända problemet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
10/6/13, 7:13 PM
#3

Jo det är som du skriver att den tredje anledningen till korsgalopp är fysiska problem. Tycker mig se att nästan alla hästar är lite sneda, detta går att korrigera bra men det återkommer om hästen måste stå en längre tid pga av något. Det verkar alltså som att vi kan korrigera symptomen till den grad att vi inte känner den på en bra tränad häst men den kommer tillbaka när eller om hästen faller ur, så det underliggande problemet finns ofta kvar även om vi tränar bort det för stunden.

Den sämsta prognosen är om hästen har ont av att göra något åt ett håll tex ryggproblem som kan visa sig åt bara ett håll. I dom fallen så är det tveksamt om det går att åtgärda helt med träning och man ska nog överväga att inte pressa mera åt det hållet. Detta är upp till "tränaren" att överväga.

Galoppfattning bygger på kontroll av bakdelen, utan det så blir det ingen galoppfattning. Så allt jobb som gör att du och hästen lär sig hur man kontrollerar bakdelen är till nytta för galoppfattningen. Det är därför sidvärtes, ryggning och vändning på framdelen är så bra för att få kontroll på baken. Att kunna ställa hästen godtyckligt är en mycket bra indikator på att utbildningen/fysiken har kommit så långt att galoppfattning kommer att fungera.

Det som nog är ett måste är att allt måste fungera under ryttare eftersom vi "stör" hästens balans så mycket och det måste hästen lära sig att kompensera för i "real life", så jag tror inte att allt går att bygga från backen på en häst som redan från början har problem med galoppfattningen.

Så ut och kör krumelurer med hästen och blanda formen upp och ner så att hästen hela tiden måste kompensera för vikt förskjutningen som blir.

Kom att tänka på en sak, om du kan galoppera så kommer du automatiskt att stärka båda sidorna även om du bara tar den galopp som hästen föredrar, dom blir bara olika mycket påverkade men båda stärks rent fysiskt, dock så kan vanan bli svår att bryta så småning om när du försöker fatta den andra galoppen. Det går även att utnyttja förvänd galopp för att stärka upp och fördela belastningen mellan benen, var dock beredd på att om det är ett större problem för hästen så kan det sluta med bockningar.

Problemet med att fatta galopp på lina är att det är svårt att ställa en häst som inte vill ställa sig och därför kan fatta kors galopp mycket lättare där. Under ryttare så har man betydligt bättre koll på hur hästen är ställd och det blir lättare att kontrollera galoppfattningen. På tömm så kan man ha någorlunda koll på ställningen men det krävs ändå rätt mycket övning innan det fungerar bra.

Problemet är intressant så håll oss underättade hur det går.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
10/7/13, 9:22 AM
#4

fysiskt ont i rygg är det inte, han reagerar inget alls vid palpering och vart mer än nöjd när han blev masserad av ET, så det är skönt att ha uteslutit det. Så att träna för att få ordning på detta problemet är inga problem i dagsläget. Sen givetvis om något annat skulle uppkomma får man ju ta det då.

Nackdelen med att ha samma fråga i två forum är att man inte får med sig alla svar från bägge sidor. Zaphix kom med några intressanta vinklingar också, och jag svarade henne med en teori kring galoppen. Klistrar in mitt svar även här:

"Däremot så är det så att under de senaste 2½ snart 3 åren så har jag inte vågat galoppera, när vi väl har galopperat så har jag inte brytt mig om det var rätt eller inte för jag var egentligen för rädd för att orka bry mig om den biten. Sen förra medryttaren hon vågade inte galoppera för att JAG var rädd (mänskliga psyket är fantastiskt!) och galopperade bara när hon red ut eller jag var med i ridhuset. Så han har ju fått göra lite som han velat med galoppen i två-tre år, vilket kanske inte gör det hela så konstigt när man tänker efter.

Det är ingen som vart specifik "tidigare" sen olyckan, medan nu har man börjat ställa krav. Tex innan vår ridolycka för alla de där år sedan nu så hade vi INGA som helst problem med korsgalopp eller galoppfattningar alls. Utan vi kunde fatta galopp nästintill från stillastående i bägge varven utan problem.

Senaste 2 månaderna har fokuset legat på att jobba upp galoppen, från att slängtrava in i den oavsett varv/ eller bocka in i galoppen efter att man jagat på honom med sticken så fattar han nu i vänster varv direkt när jag ber honom om fattningen. I höger är det lite segare men när han fattar direkt blir det oftast fortfarande korsgalopp. Då bryter vi av och provar igen.

Så jag tror det handlar om viss bekvämhet hos herrn, samt att man inte krävt av honom att göra rätt på väldigt länge. Samt lite brist i styrkan på högersidan just nu iaf. Eftersom det förbättrats så det sista på vänster sida trots att jag försökt jobba lika mycket på bägge sidorna, men sen är ju hästarna höger resp vänster-benta också…"

Och det sista är ju just den naturliga oliksidigheten som man har som både häst och ryttare. Men jag tror att jag är något på spåret. För när vi började med galopperna igen han och jag, medan jag fortfarande var rädd så bockades det och protesterades en del eftersom jag inte brytt mig om det tidigare, varför ska jag bry mig om det nu? -attityd från Harrys sida. 

men i takt med att mitt självförtroende växt och vi har jobbat mer med galoppen från marken så har även mitt uppsuttna självförtroende växt, jag vågar galoppera ensam i ridhuset, jag vågar galoppera ute med sällskap (vågar dock inte rida ut själv för vi har fortfarande den där otäcka bron över motorvägen vi måste korsa och det vågar jag inte göra själv, sitta av går inte för då kommer jag inte upp igen när vi passerat så detta är något som måste tas om hand framöver också. men en sak i taget!)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
10/7/13, 11:33 AM
#5

Jo jag läste även den andra tråden men valde att svara här då ämnet kanske låg lite närmare detta forum.

Man läser ofta att man behöver stärka hästen för att klara av än det ena och än det andra, MEN hästen kan redan från fölstadiet allt det som vi vill att den skall klara av. Den behöver inte stärka sig nämnvärt för att göra det PÅ SITT vis.

Problemet för hästen börjar när den skall klara det med en ryttare på ryggen som ändrar hästens balans plus viktökningen av ryttaren och vi kanske kräver dessa rörelser betydligt oftare än den skulle behaga och är tränad för. Att vi sedan kanske vill göra det på något annat vis än hästen gör det privat underlättar inte för hästen. DÅ måste man stärka hästen inför uppgiften. Det är en av orsakerna värför jag ville poängtera att detta nog ändå måste åtgärdas i sadeln till slut.

Jag gjorde ett litet sök på nätet efter att ha skrivit mitt inlägg och kom till http://juliegoodnight.com/questionsNew.php?id=11 där hon skriver om detta och hur hon skulle åtgärda det. Hon är ochså inne på att angagera bakdelen i sidled för att få kontroll och mjukhet i den innan man ber om galoppen.

Oavsett om det är ryttaren eller hästen som orsakar problemet så lär sig båda av att arbeta med "krumelurerna" till fulländning.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
10/7/13, 3:24 PM
#6

#5 svaret på sidan säger mer eller mindre att man ska göra en sluta (haunches in) vilket är det jag redan funderat på, får göra det från marken till en början tills jag har en känsla för hur det ska se ut och sen börja göra det uppsuttet.

Däremot så är min fundering för att stärka höger bakben i en sluta så ska man gå i vänster varv? Eller har jag rört ihopa det då?

för min del så brukar sidvärtes-övningar bli rätt röriga, så en fördel är ju om hästen kan det bra från backen utan oklarheter så lägger man bara till störmomentet med en ryttare senare när grunderna är väl befästa.

Men då är jag fortfarande på det spåret jag var när jag började skriva om detta häromdagen, det är sidvärtes och uppmjukande krumelurer som krävs både på backen och uppsuttet. 

Ska försöka hålla saker och ting uppdaterade. Ska ha lektion för min NH-instruktör idag både online och freestyle så får se vad hon har för idéer om det hela.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brollan1
10/7/13, 10:29 PM
#7

Sunda tankar om inlärningen från marken först.

Tror att du skall börja med öppna först och glida över till sluta så småningom, åtminstone brukar jag göra så eftersom hästarna verkar ha lättare för öppnan än slutan. Men hela tiden försöka använda cirkeln/volten till att få en naturlig böjning på hästen och från den cirkeln förskjuta hästens bak utåt eller innåt från det ideala voltspåret och därigenom ha hästen naturligt böjd (efter cirkelns böjning) hela tiden oavsett om hästen går i sluta eller öppna på cirkeln. Sen kastar du in några vändningar på framdelen och bakdelen ochså när du ändå håller på.

Det där var svårt att förklara. Kolla på videon med Oliveira, han gör detta grymt bra.

Det bakben som trampar under hästen är det som belastas mest, vilket betyder att vänster sluta lastar höger ben och lika i öppna. (tror jag, för nu blev lite rörigt;-)

Det lönar sig att själv gå i sidvärtes, gärna med osynliga tyglar i händerna för att prova reda ut vad som behövs för att göra detta och därigenom känna sina egna rörelser och sedan flytta dom till hästen.

Tror jag uppfann en ny övning för någon månad sedan, där jag hela tiden växlar ett halvt varv vändning på framdelen och direkt därefter ett halvt varv vändning  på bakdelen (åt samma håll). Detta gör att man hela tiden flyttar sig "frammåt" med en hästlängd för varje halva vändning man gör. Rolig och svår koordinerad rörelse men extremt lärorikt för både häst och ryttare. Denna övning kom fram när jag laborerade med att växla mellan öppna och sluta.

Ja uppdatera oss, det vore roligt att följa hur det går.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
10/8/13, 7:52 AM
#8

Fick en väldigt bra övning igår av min NH-tränare. Vi TROR det är en öppna, vi diskuterade det livligt en stund innan vi gick vidare till andra övningar och det är en öppna på volt, där jag går bakåt-runt, när jag tittade i min bok "Skola din häst" av Katrin Wallberg så fanns samma övning med där så det används inom det akademiska. Och den vart inte svår alls och Harry förstod snabbt vad man ville. Att han sen tjurade över det var en annan femma ^^

Sen fick vi även några sideways-övningar som vi ska göra för att bli bättre i den aspekten så nu känns det som man har lite mer kött på benen.

Testade även galoppen och det såg väldigt bra ut tydligen, däremot blev det bara i det bra varvet, mitt självförtroende var lite lägre än i lördags så kände att det är ingen mening att utmana ödet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pebb
10/8/13, 3:26 PM
#9

Är det inte vänster bak som är bärande i hö galopp?! Och därför för att underlätta för högergaloppen så kan man göra en sluta med bakdelen åt hö för då är vä bakben redan ordentligt under hästen och därmed bärande och hästen får lättare att fatta.. Jag tycker att Katrin Wallbergs bok Skola din häst till ökad samling och hållbarhet gav mig en hel del aha upplevelser när jag läste den.

Upp till toppen
Annons: