Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 4249 ggr
tomacs
2013-09-12 06:33

Hjälp med bett.

Jag skulle behöva lite råd eller tips. Min ponny på 6 år trivs inte med varken två eller tre delat bett. Han blir hård och stark och accepterar inte bettet. Eftersom jag rider dressyr e det ju det bettet jag måste tävla på men rider nu när jag tränar på ett stång bett med tungfrihet. Detta bettet fungerar otroligt bra och har tagit vår träning till en helt annan nivå. Han är mjuk och fin i munnen, tuggar på bettet och kommer verkligen till arbete genom hela kroppen. Hur ska jag göra för att få honom att fungera på ett "vanligt" bett? Jag vill ju att tävlingarna ska gå lika bra som träningarna. Det går väldigt bra ändå på tävlingarna pga att han e en bra ponny men känslan finns inte och han blir heller inte samarbetsvillig med tränsbett. Tänderna är kollade, inga problem. Mjuk och fin i kroppen, inga skador eller spänningar. Tacksam för tips! / sandra

Annons:
LinaN
2013-09-12 09:40
#1

Har du provat ett smalare/tjockare bett? alltså att själva diametern på bettet är större respektive mindre?

Har du provat andra material i bettet? typ sweet iron, mässing, rostfritt, med eller utan kopparinlägg?

Jag har hittat ett myler-bett som har tungfrihet, rulle i mitten som man får tävla på inom dressyren när det är tränsbett som gäller. Det ser ut som ett tredelat men beter sig som ett rakt med fördelen att jag kan ta i en tygel o påverka ena sidan utan att behöva få effekt i andra sidan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

tomacs
2013-09-12 16:11
#2

Tack LinaN för ditt tips, jag har testat olika material och tjocklek men inte med något inlägg. Kanske ska pröva det. Det andra bettet myler har jag heller inte provat. :)

Linnea
2013-09-13 12:18
#3

Använde ett likande mylerbett som det i #1 på en tidigare häst. Han blev mycket bättre så fort han fick det, mjukare och gick inte alls emot. Fattade direkt när jag ville böja osv vilket inte alls hade fungerat innan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tomacs
2013-09-13 20:21
#4

Vad bra då måste jag testa det:)

viktoria91
2014-01-03 23:23
#5

#1 Var hittade du det bettet?=)

LinaN
2014-01-04 11:22
#6

#5 grand prix.se de har ett antal olika mylerbett men detta var det som stämde bäst ihop med de kriterier jag själv har. :) och vad min häst "berättat" att han gillar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
viktoria91
2014-01-04 11:24
#7

#6 Tack! Har du köpt bettet?=) Tänkte prova det i körningen.=)

LinaN
2014-01-04 11:33
#8

#6 har ridit på det sen i somras. Min häst som är LBE/LBI trivs super på det iom den höga tungfriheten. Till skillnad från bett utan tungfrihet som han gärna kämpar emot och vantrivs med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2014-01-04 12:08
#9

#8 Jag hittade inte just det bettet på bilden utan ett annat med hög tungfrihet.

LinaN
2014-01-04 13:40
#10

#9 Grand prix har inte alla mundelarna, utan bara vissa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-01-11 12:55
#11

Raka gummibett är tillåtna enligt TR.

Upp till toppen
Annons: