Annons:
Etikettträning
Läst 3013 ggr
MirakelBetty
2013-08-20 10:46

Galoppfattningen.

Nu är vi rejält igång, min lille pålle och jag. Vi har börjat galoppera mer "seriöst" dvs med lite krav att han ska börja samla upp sig och inte bara springa och bli framtung som han gärna vill göra när han tycker det blir jobbigt. 

Problemet är att han helt från ingenstans har börjat kicka mot skänkeln igen .. Tidigare när vi hade detta problem när jag just köpt honom för två år sen gick det över efter några veckor när jag galopperat i skogen och "chillridit" så han fick muskler. Sen dess har det bara varit några småkick någon gång ibland men inte såhär .. '
Har provat att longera/tömköra och det är inga problem att fatta galopp då (förutom att det gärna vill gå lite fort och det låter jag det göra bara han sköter sig förövrigt) och ibland går det ganska bra att fatta även i skogen men på banan kan han bli sur om han inte får springa in i galoppen och då sparkar han bakut och blir spänd och kör en liten serie med sparkar. Driver man framåt då så går det bra men ska man sakta av och göra om det blir han jättehet och då tar det ett par varv på volten/åttan innan man får honom i normaltempo och eftergiven igen. 

Jag försöker att fatta med så små hjälper som möjligt men jag har fått för mig att det började som ett litet "hyss" och nu har det satt sig i huvudet på mig. Hur ska jag få bort det?

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Gronstedt
2013-08-20 10:52
#1

Kolla sadeln! I en korrekt galoppfattning kommer ryggen upp i en kraftig båge och det är ett läge där en inte helt perfekt sadel först kan kännas av. Om han får springa in i galoppen blir det inte samma rörelse i ryggen och därmed kanske det inte känns av.

Eller så kan det vara så att det kraftiga "avstampet" i en korrekt galoppfattning gör ont någonstans.

Eller så kan det vara så att du tappar balansen i den korrekta fattningen och stör och irriterar honom.

Du kan prova att "fatta utan att fatta". Du bara förbereder och förbereder och förbereder fattningen tills han inte har något annat val än att börja galoppera. Använd yttertygeln för att hindra att han ökar, ytterskänkeln för att hindra att han går utåt och innerskänkel och innertygel för att hindra att han rätar sig - men var mjuk på innerhanden så du inte hindrar fattningen. När han inte får göra något av detta väljer han förr eller senare galopp - och det brukar bli en mycket mjuk och rund galopp!

LinaN
2013-08-20 11:11
#2

Just nu får jag bara bra fattningar om jag sitter rejält på rumpan med vikten på yttre bakbenet. tror jag det blir. jo, i höger varv så sitter jag på vänster tumme… För att jag ska få min kropp att göra rätt.

O med att sitta på tummen så jag gör så att jag tar min ytterhand, och sätter tummen mellan bakvalvet på sadeln och min rumpa. Om jag tappar kontakten mellan rumpa o tumme så tappar Harry sin galopp i fattningen och det blir korsgalopp eller slängtrav. men sitter jag kvar så blir det rätt galopp och ingen slängtrav.

Detta är ju något som vi kommer ta bort senare, ser ju inte så bra ut om man ska rida program ;) Men vi tar bort det när fattningarna är solida igen!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MirakelBetty
2013-08-20 11:20
#3

#1 Letar efter en sadelprovare som åker ut i Örebroområdet som har egna sadlar och erbjuder avbetalning men det är inte lätt att hitta ska jag säga dig :( 
Är livrädd för att ta dit någon som inte kan så jag letar referenser och sånt ..

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

MirakelBetty
2013-08-20 11:22
#4

#2 Tror det kan ha att göra med att jag spänner mig lite nu också så han också blir spänd och då är det ju "lätt hänt" att det blir bockningar eller sparkar. 

Ska försöka idag igen. Tänka på att verkligen sitta tungt på rumpan och inte låta honom hetsa upp sig så mycket. Men ser jag ingen förändring får jag skritta och trava fram tills jag får tag i en sadelprovare som iofs ska komma ut iallafall bara jag hittar någon ..

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

LinaN
2013-08-20 11:30
#5

Det du kan göra är också att lägga fram en bom att fatta vid, så man får något visuellt. Det brukar hjälpa mig. :) En bom eller en kon. Fatta i hörn, gärna första hörnet in i en kortsida för då hinner de inte rusa. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MirakelBetty
2013-08-20 12:23
#6

Tack för tipsen :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
jiithra
2013-08-20 16:54
#7

Testa också att lära in att fatta via röstkommando när du longerar. Funkar det utan bock/kick kan du testa uppsuttet via kommando. Funkar det fattar du galopp med kommande samtidigt som skänkel. Sen så kan du kombinera det med bom, så kan det bli enklare ;)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Zaphix
2013-08-20 21:28
#8

Hade samma problem, fast min bockade istället för att sparka.

Löste det som jag oftast gör, men hjälp av godis. En dag där jag hade mycket energi så gog jag tag i det, gav mig inte utan fortsatte be om det jag ville trots hans protester. Så fort han gav med sig fick han morot. Efter några gånger slutade han protestera. Sedan fick han morot efter varje galoppfattning ett tag.

Efter det har jag inte haft några problem med sånt. Behövdce bara bryta mönstret.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MirakelBetty
2013-08-21 21:02
#9

Kloka ord :) Tack för alla svar åter igen :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Upp till toppen
Annons: