Annons:
Etikettunghästen
Läst 2469 ggr
[MiriamPiriam]
2013-08-01 03:37

Inte alltid kul i vänster varv..

Jag är delfodervärd på en fyra åring som jag tänkte börja tävla lite (vet att man kan slita knäna o.s.v så tar det lugnt.). Men i alla fall har han svårt med vänster varv inom dressyr nu, eller mest att han krånglar. För han har inte ont, inga fel alls, han gör bara som han gör för han tycker det är "läskigt" i vänster varv! Han kan vända baken inåt och börja backa och så måste jag trycka på med spöt för skänkeln existerar inte just då.. Och i dressyren får jag ju inte ha spö, speciellt inte kort! Men hur får jag honom att sluta med det, vad för knep kan man träna? Och när vi ska fatta galoppen i såna fall måste jag smacka som en dåre ifall jag inte har spö och man får väl inte göra det? Hört att en del fått minus poäng för det men jag fick minuspoäng på en klubbtävling för jag INTE använde smackljud o.s.v :/

Annons:
Majken!
2013-08-01 08:57
#1

Om hästen inte går fram för skänkeln så tycker inte jag att den är redo att ta ut på tävlingsbanorna heller. Ta dig tid att utbilda hästen ordentligt så den förstår vad som krävs.

Brollan1
2013-08-01 10:24
#2

Hur fungerar sidvärtesrörelserna för hästen? Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Majken!
2013-08-01 11:27
#3

#2 Varför skulle en fyraåring ha fungerande sidvärtesrörelser?

Brollan1
2013-08-01 11:46
#4

För att kunna göra en bra galoppfattnig så måste den kunna förstå sidförande skänkel och för att förstå sidförande skänkel så bör den kunna grundläggande sidvärtesrörelser.

Sidvärtesrörelser är en av dom mest grundläggande rörelserna överhuvudtaget i dressyr, delvis pga att den förbättrar hästens förståelse för skänkelhjälpen och för den uppmjukande och förbättrande effekten den har på hela hästens rörelsemotorik i alla andra rörelser.

Även på en 4-åring, skillnaden i ålder är att äldre hästar har högre svårighetsgrad på rörelserna och gångarterna som dom tillämpas i samt kombinationer av dessa.

Om hästen har en störning i sitt rörelseschema så märks den mycket tydligt vid sidvärtesrörelser, det är ett bra verktyg att diagnostisera var problemet sitter.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Majken!
2013-08-01 11:50
#5

#4 Jag har själv ridit in och utbildat unghästar, så jag förstår mekaniken, men jag förstår inte vad en sidvärtesrörelse hos en fyraåring ska bevisa mer än att den är svag och utan motorik. Denna häst har med all sannolikhet inga andra bekymmer än att den inte begriper att skänkeln betyder reagera, och att försöka flytta en häst undan skänkeln som inte ens har förstått grundläggande gas/broms känns bara onödigt.

Brollan1
2013-08-01 11:52
#6

Det kanske då är dags för dig att fundera varför jag då ställde frågan till TS….

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
[MiriamPiriam]
2013-08-01 18:45
#7

#1: Det är därför jag frågar dethär, för jag vill veta hur jag ska göra innan jag börjar tävla :) För jag vet inte hur jag ska träna bort det.

#2: Det funkar bra. Inte alltid han förstår vad man vill men ja..

Brollan1
2013-08-02 10:24
#8

Hm "Inte alltid han förstår vad man vill men ja", det var ett intressant svar. Men å andra sidan så svarar du själv på varför vissa saker inte fungerar så bra, eftersom hästen har problem med sidvärtesrörelserna så har du heller inte någon kontroll på bakdelen i en volt, samt att jag misstänker att hästen har fysiska problem att utföra det ni gör. Detta kan vara en medfödd oliksidighet eller följderna av en skada, att utreda vilket det är kan endast korrekt rakriktad ridning eller en veterinär utredning reda ut. Om det är medfödd oliksidighet så är sidvärtesrörelserna ännu mera viktiga att få till bra för att kunna rakrikta hästen och få den liksidig, utan liksidig är det svårt att få till något riktigt bra. Mitt råd är att tävla inte förrän ni har löst var denna oliksidighet kommer ifrån och åtgärdat det. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

MillaJ
2013-08-02 11:15
#9

TS:

Vänta med att tävla, hästen är inte redo för att tas ut på en tävlingsbana så länge som det krånglar som det gör. Innan ni ger er ut bör hästen iallafall gå fram i båda varven, galoppfattningarna fungera bättre och du kunna rida utan spö.
Ta det lugnt, träna i höst och skulle det lossa så kan ni ju ge er ut -annars satsa på tävling till våren och fram tills dess jobbar ni bara på att få grunderna att sitta.

[MiriamPiriam]
2013-08-02 22:47
#10

#8: Ja men det är ok men enda gångerna har problem är vid skänkelvikning och det är något normalt iaf.

#9: Ja men jag väntar, jag frågar ju dethär så jag kan träna INNAN jag tävlar, redan skrivit det.. :)

MillaJ
2013-08-02 23:12
#11

Jo, men det du frågar

Jag är delfodervärd på en fyra åring som jag tänkte börja tävla lite (vet att man kan slita knäna o.s.v så tar det lugnt.). Men i alla fall har han svårt med vänster varv inom dressyr nu, eller mest att han krånglar. För han har inte ont, inga fel alls, han gör bara som han gör för han tycker det är "läskigt" i vänster varv! Han kan vända baken inåt och börja backa och så måste jag trycka på med spöt för skänkeln existerar inte just då.. Och i dressyren får jag ju inte ha spö, speciellt inte kort! Men hur får jag honom att sluta med det, vad för knep kan man träna?

Och när vi ska fatta galoppen i såna fall måste jag smacka som en dåre ifall jag inte har spö och man får väl inte göra det? Hört att en del fått minus poäng för det men jag fick minuspoäng på en klubbtävling för jag INTE använde smackljud o.s.v :/

Svaret på det är att fortsätta med grundarbetet. För att han ska sluta backa och du vara tvungen att ha spö med hela tiden,  så måste han acceptera skänkeln och att framåt betyder framåt i alla lägen. Som ryttare måste du öva upp känslan för att känna när han tänker stanna redan innan han stannat och ha tajmingen att skänkla på i rätt ögonblick så att han inte hinner stanna helt -att skänkla och att leda med rätt hand så att han inte kommer runt. Samma med galoppen, öva på tills han tar galoppskänkeln utan att du måste springa igång den. För om du måste smacka så mycket eller vara tvungen att använda spö så fattar han inte grejen än.

Brollan1
2013-08-03 17:21
#12

När hästar backar så gör dom det pga antingen att dom inte vet vad du vill och försöker med att backa eller att du förhåller den så mycket den inte fysikt tror sig kunna gå framåt och då  tycker att den enda utvägen är bakåt. En så ung häst som 4år skall gå med lite upplyft av huvudet INTE mycket och ha tyglarna och förhållningen justerade efter detta.

Prexis som "#11 skrivet av MillaJ " skriver så är det tillbaka till grunderna, koncentrera dig på att rakrikta hästen före du fortsätter. Om inte hästen kan rakriktas så blir kvaliten på mycket av det du gör i fortsättningen dålig och då måste du ändå backa tillbaka och göra det ordentligt oavsett hur långt du tycker att du har kommit i utbildningen på hästen. Bättre att göra detta tidigt så slipper du harva med problem som kommer från detta längre fram.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[MiriamPiriam]
2013-08-03 20:54
#13

#11: Ja men jag har inte tävlat, bara tränat. Jag menade innan jag ska tävla, inte att jag ska börja så fort det går ;)

#12: Så han backar och inte fattar vad jag vill i vänster varv? Han har bara svårt med varvet, inget annat.

Jag vet de går med upplyft huvud men jag håller rätt..

Annons:
MillaJ
2013-08-03 21:44
#14

#13 men du måste ju läsa vad jag skriver. Jag har inte skrivit nåt om att du har tävlat eller så -endast att det jag skrivit (och det du frågar om) är sånt som måste funka innan tävling. Och jag skriver även hur du kan tänka ang de saker som inte funkar just nu.

Brollan1
2013-08-04 10:03
#15

Obs jag skrev LITE upplyft huvud, inte mycket.

Det finns ett fel någonstan som gör att hästen inte utför det som du hoppas på och antingen gör du fel eller så är hästen förhindrad att göra rätt antingen fysiskt eller är dåligt utbildad. Det finns inte så många saker att välja på.

Tillbaka till grunderna först, om det inte fungerar så  har hästen fysiska problem med att göra det du vil och då är det veterinär som gäller. Uteslut en sak i taget så hittar du vad som felar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[MiriamPiriam]
2013-08-04 16:19
#16

#14: Läste tydligare imorse, förlåt ;) Ok, men tack för svaret :)

#15: Tack för svaret.

Men hur ska jag få han att acceptera skänkeln? o.o

Majken!
2013-08-05 12:53
#17

Prata med din instruktör om problemet och försök hitta ett bra sätt att visa hästen vad du menar.

[MiriamPiriam]
2013-08-05 18:15
#18

17# Ok :)

Brollan1
2013-08-05 21:03
#19

Här har du lite videos på grunderna i utbildningen. obs att detta är en PRE som nog är något år äldre än din 4åring. PRE är en av dom raser som klarar av att gå med huvudet så ihop som denna häst gör, så ta INTE ihop din häst så mycket som på videorna ännu.

http://dressyr.ifokus.se/discussions/51ebb9a6ce12c43bbb003548-dressyrens-grunder-eller-skritt-rulez

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Leviosa
2013-08-12 01:27
#20

Jag är lite mer amatörisk än alla dom ovan min kommentar, men kan försöka förklara vad jag skulle göra i ditt fall till att börja med. :)

När mina hästar har varit rädda från någonting har jag arbetat extra mycket med deras rädslor.
När jag lasttränade min ponny som knappt gick i närheten av transporten longerade jag henne framför transportöppningen, och gick närmre och närmre för varje varv som jag märkte att hon blev bekväm med. Det funkade bra, och hon var nästan helt lugn med transporten tills någon annan förstörde det för mig, men det hör inte hit. :)

Jag menar att du kanske kan prova att jobba lite extra i vänstervarvet och välja övningar som behöver ganska mycket fokus. Kanske lite roliga sidvärtes-övningar om det nu är det ni har svårt med. 🙂

Vet inte om det redan är skrivet ovan, jag skummade bara igenom texten litegrann. 🤐

Annons:
[MiriamPiriam]
2013-08-12 03:24
#21

#20: Tack, det ska jag nu när jag får chansen ;)

[MiriamPiriam]
2013-08-12 03:24
#22

Kan ni ge tips på vad jag kan göra för träning?

Leviosa
2013-08-12 10:20
#23

Googla eller kolla på hippsons hemsida! :) man kan hitta hur mycket som helst i cybervärlden ^^ Lycka till, och uppdatera gärna om hur det gick sen :)

majaliten
2013-08-17 17:56
#24

Min fyra åring köpte Jag och va endast inriden jag utbilda den och den kunde vid fyra års ålder öppna sluta och sidvärdsrörelser och galopp ombytten mär den presis fyllt 5 . Jag tycke red tär jätte noga att hästen kan sidvärdsrörelser öppning och skuggor som 4 åri g så att de kan från början va mjuck och finn . Alla unghästar jag ridigt in har hållt länge och sidvärdsrörelser är prio 1 i min värd för unghästar och det är inte alls att gå fort fram .

Upp till toppen
Annons: