Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 6140 ggr
Lindbygarden
7/21/13, 10:08 PM

Hästpresentationer

Nu är det många nya ansikten här och den gamla tråden är just gammal.

Så vad har ni för ponnier/hästar som ni rider dressyr på?

Annons:
LinaN
7/21/13, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Prince Harry, f 05. 

Tränar dressyr tillsammans, NH, hoppar, skogsrider osv. Målet i år är att komma ut på en pay and ride dressyr så man kan bocka av det på listan också. Har inte jättemycket kvar innan man kan göra det, väntar bara på att höstens planering ska komma upp på lokala ridklubben som vi har ridavstånd till, så man kan sikta in sig på en och anmäla sig i god tid! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Caroline L
7/22/13, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Laquila

Sto f - 00

Jag har inte haft henne så länge så vi håller fortfarande på att hitta varandras knappar och lära känna varandra. Vi tränar dressyr och har som mål att utveckla oss tillsammans där. Vi ska köra igång ordentligt till hösten med en dressyrtränare. Vi rider mycket i skogen. Ingen hoppning än men funderar på att börja hoppa lite framöver.


laganponny
7/22/13, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mustang Sally 11 år svenskt halvblod

har lånat henne för att rida och tävla dressyr på, är inte riden dressyr innan, men visar god vilja och takt känsla!

Vi har startat några LB klasser! Hon har lite svårt för den nya omgivningen spänner sig lätt och blir då trött efter ett tag . ( Hon är som en unghäst på den fronten så man får ta det varsamt! )

MillaJ
7/22/13, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Häst 1

Hot Romance "Hottie"
Sto f-05 Sv. Halvblod
Har haft henne sedan hon var föl och gått hela vägen ihop, ridit in själv, visat på treårstest osv. Hade henne utlånad till avel och fick hem henne igen i dec-12, och sedan dess har vi jobbat vidare. Hon tävlades 2ggr som 5-åring och placerade sig ena gången. Nu har vi varit ute igen 3 år senare och slog till med drygt 70% i LB. Nästa gång vi ger oss ut är tanken att det blir en LA-debut.
Hon är inte den enklaste hästen man kan hitta utan är väldigt känslig och snabb i reaktionerna, och kräver detsamma från ryttaren för att inte bli störd. Har massor med gång som inte gör det hela lättare ;) Lätt att hantera från marken och har du träffat rätt "kli-punkt" på manken så har du vunnit hennes hjärta (är i dagsläget en av de keligaste hästarna i stallet).

MillaJ
7/22/13, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Häst 2

Carmichael LM "Calle".
Valack f-08. Sv. Halvblod.

Har haft Calle i snart 2 år, han kom hem till oss som nykastrerad 3-åring. Han gick treårstest med bra resultat precis innan vi köpte honom och förra hösten red jag honom i fyraårskval på 74%. Vi har nu startat LB med placering. Närmaste planen är att rida någon/några mer LB:er och ev starta LA i höst (eller till våren om vi inte blir klara för det). Calle är en lite större häst och är fortfarande lite gänglig (växer), han är otroligt snäll att hantera och är en stor nallebjörn. Han är okomplicerad att rida, kan behöva lite direktiv och tydlighet från ryttaren men är han med så är han skitrolig rent ut sagt.

[jenny-]1
7/23/13, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Rider o rider… Jag tömkör dressyr, ser ni bilden (och läser att jag är 22 år och 165 cm) förstår ni varför ;) Hoppas vi får vara med ändå.

Glans
Valack född: 1998

Glansen (som han kallas) har vart i min ägo sen ca 12 år tillbaka. Fick en "ful och överväxt" galenpanna-ponny som ingen vågade hantera (jag hade såklart hjälp av både hästkunniga föräldrar och tränare). Idag är han fortfarande väldigt speciell att hantera, folk beskriver honom som häst i sättet, inte alls särskilt rastypisk. Växte till sig åt det betydligt bättre hållet (folk frågade till och med efter första året om jag hade köpt ny ponny..). Är otroligt känslig i alla former av hjälper och INGEN annan får hålla i tömmarna, det är han noga med. En riktig enmansponny. Det är vi två helt enkelt. 

Vårt mål är att göra någon start i dressyrkörning i vår, om jag vågar. Vi har sadlat om från ponnytrav och skogskörning till "vanlig körning" sen några år tillbaka. Jobbar nu främst med de attans galoppfattningarna som behöver sitta bättre, funkar bra..men har man en ponny som hellre (och är upplärd med att) travar FORT än galopperar så är det ett ständigt (men kul!) projekt. Just nu har vi kommit så långt att vi kör skritt till galopp.

Annons:
Ultra
9/19/13, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hejsan!

Jag rider för tillfället en c-ponny av welsh cob typ. I måndags så lyckades jag arbete henne. Det kändes bra så jag tror att jag gjorde rätt. Cobby som ponnyn heter är 17 år. Har tävlat L:A innan. Målet är att tävla inom klubben då jag tyvärr är 19 år. Skickar med en bild.

CaptainBunchie
9/27/13, 8:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

CT Red Row "Rulle"
Valack f-95

Rulle, vilket är ett passande smeknamn, är en d-ponny på 148cm, möjligtvis något högre. Okänt ursprung, men antagligen helt eller delvis irish cob. Imp. Irland som yngre.

Har varit hopphäst upp till L:A-MSV klasser i yngre dagar, och har också piggelinen i sig efter det. Men i och med att han börjar "bli till åldern" försöker jag omskola honom lite mer till dressyr.

Ska debutera klubbdressyr imorgon, vilket är vår första "dressyrtävling" helt och hållet. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Offbeat
10/2/13, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nicaros "Nicke" f-03, e:Nactus - Martini

Har haft Nicke sen han vara fyra och utbildat mestadels själv, har mest hållt oss till hoppning men sedan vi blev tillfrågade att vara med i dressyrlaget så har det blivit desto mer av den varan! På söndag ska vi starta vår första LA och jag är mest nervös över om han kommer ta med sig någon framåtbjudning alls till tävlingen, för han har en tendens att lämna den hemma.
Målet just nu är att bli så säkra på dressyrtävling att vi kan känna oss avslappnade båda två och göra lika bra ifrån oss på tävling som hemma . Vilka klasser det blir att vi rider spelar mindre roll, hoppryttare som jag är är jag mest ute efter känslan.

Voli
10/6/13, 1:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är min egna D ponny =)

Ej jag som rider, e en vän till mig=)

Med vänliga hälsningar, Emmy Persson

www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..

-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!Blomma

JustMySelf
10/8/13, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har en valack på 164 cm, född 1998. Korsning Fullblod /Connemara /Holsteiner och en okänd irländsk import.

Han har dock lite svårt med formen i dressyren, kommer ofta inte ordentligt förrän ca 40 min in i ett pass så att tävla dressyr är inte aktuellt för oss. Tränar både hoppning och dressyr (hoppning är hans egen favoritgren) och hoppas kunna starta lokalt i vår.

Bild på min fina prins<3

Lindbygarden
10/11/13, 9:03 PM
#12

Va kul med flera nya ansikten! Fina hästar och ponnier ni har!

Linneaklasson
10/14/13, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jack född 98 welsh av cob typ. Har ingen bild när jag rider, har bara en på honom själv;)

Annons:
[Zkold]
10/16/13, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Sto f. 2010 knabstrupper/swb ue. Beach Boy.

Precis inriden i skritt, trav och galopp.

CaptainBunchie
10/16/13, 2:21 PM
#15

#14 Ruskigt snygg häst du har! c:

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

FannyGoldfish
10/16/13, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Detta är då mitt holländska import sto Krezip, född 2004 med okänd härstamning. Tränar vanligtvis på en MSV nivå, men just nu bygger vi upp kondition och muskler efter att ha fått en lång sommar vila, därav en rund och go mage samt en platt rumpa :)

Peppe
10/18/13, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kan presentera min nya som jag fick hem för ett par veckor sedan. En ettåring SWB, nybliven valack. Ska bli dressyrhäst 😃

Känslig och vaken men mild och snäll. Var ganska lite hanterad innan, lite ledvan och sådär bara så vi tränar grunder. Uppbindning, borstning, lyfta hovar osv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

DinJejja
10/19/13, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har ny häst sen i juli. :)

Bolzano "Bosse" f. 1998. sv. halvblod.

Tävlad upp till La:3 med förra ägaren. Är meningen jag ska debutera på honom i vår/sommar. Jag har aldrig tävlat mer än på ridskolan som barn innan. :)

Chestnut
10/25/13, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sto f. -95, import från Irland som varit i min ägo i många år. Har inte tävlat något märkvärt i dressyr med henne (däremot i hoppning) och då jag sköt i höjden under tonåren är jag aningens för lång för henne tyvärr. Dock tränar vi en hel del dressyr nu när matte (dvs jag) ska börja rida på allvar igen efter att ha haft mer eller mindre uppehåll i 6 års tid pga sjukdom. Som hjälp har jag medryttare som tränar på LA-MSV:C nivå med henne för tillfället vad gäller dressyren. 

Snällare häst får man leta efter och hon gör allt för att kompensera för mattes trasiga kropp och ställer upp i alla lägen även om dressyr är dötrist i jämförelse mot hoppning. 😛 Hittade ingen ridbild så ni får en fulsöt bild från i somras istället 😉

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
10/25/13, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Häst nr 2 har bott hos mig i bara ett par månader och han är min "till låns". Sv. halvblod med gedigen hoppstam och otroliga egna tävlingsresultat i hoppning, dock är han T-märkt pga gammal senskada (som knappt har märkts av alls). Han och jag håller på och rider ihop oss - tanken är att han ska lära mig ett och annat - maken till välskolad häst får man leta efter! Är otroligt tacksam för att jag får låna en sådan guldklimp. Han är en sådan där häst som är alltid pigg och glad och blir besviken om han inte blir riden varje dag. 

Han har sakteligen börjat lära sig att förstå mina hjälper (som är lite annorlunda pga funktionsnedsättning relaterat till sjukdom) och för varje ridtillfälle utvecklas vi mer och mer tillsammans. 🙂 För tillfället filar vi mycket på enkla byten och förhoppningen är väl att till våren börja kunna plocka ihop dem till serier och även jobba mera med samlingen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
10/25/13, 9:19 PM
#21

Och häst nr 3 är nordsvensk brukshäst som i år är 4 år. Rider henne inte så mycket för tillfället utan får hjälp med det tills jag själv är mera igång (en avramling i nuläget skulle vara förödande). Tanken är väl att komma ut både på hopp- och dressyrbanorna i framtiden 🙂 Också en häst jag har till låns även om jag varit med henne enda från början när hon var ohanterad 2 åring…

Med vänliga hälsningar
Chess

liljegren
11/9/13, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag har ett fullblodssto på 5 år som jag håller på att skola om.. vägen har varit lång och vi har ännu längre kvar.. vi satsar på att kunna debutera lc i vår!

Lindbygarden
1/11/14, 12:59 PM
#23

Va kul med så många nya hästar på forumet!

matsdotter
1/11/14, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag har ett korsningssto som precis fyllt 6 år vid namn Color Me Crazy, men till vardags kallas hon Krusmynta eller någon fånig förkortning av det sistnämnda. ;)

Vi påbörjade inridningen på sensommaren/hösten då hon var tre med god framgång, men under vintern samma år fick hon fång och fick då stå på boxvila ett bra tag. Efter det så har mitt psykiska mående satt stopp för vidare utbildning, men nu på sistone har vi äntligen börjat komma igång igen. Då det ändå var ett tag sedan vi började inridningen så börjar vi dock om från början nu, för att inte råka hoppa över något steg och riskera att det blir knasigt någonstans.

Hon har ett väldigt trevligt steg, så det blir nog en del dressyrtävlingar framöver. Dock har hon även trevlig hoppteknik, och kommer även att köras in, så framtiden får utvisa var hon utvecklas mest och därmed vilken gren vi kommer att satsa på mest. :)

Lindbygarden
1/11/14, 3:29 PM
#25

Sötnöt! Hoppas att det kommer bli en bra vår för er🙂

matsdotter
1/11/14, 3:47 PM
#26

Tack! Hon är riktigt charmig för det mesta, men lite väl smart och med starka egna åsikter, så vi kommer förmodligen inte alltid ha det lätt för oss. ;) Som tur är så har hon en enorm arbetsvilja, så förhoppnings kommer hon vara tillräckligt nöjd med tillvaron då hon får uppgifter att lösa för att inte sätta sig på tvären allt för ofta. :)

Lindbygarden
1/11/14, 3:49 PM
#27

Hur stor är hon, vad har hon för stam?

De brukar oftast bli väldigt bra när de väl får börja använda knoppen mycket!🙂

Annons:
matsdotter
1/11/14, 3:56 PM
#28

Hon bör ligga någonstans runt 160 tror jag, men jag tycker att hon har börjat bli lite resligare över rumpan, så det är möjligt att hon har börjat växa lite igen, så vi får väl se var hon hamnar! :)

Hon är fläckig häst x fläckig häst. ;) Total buskavel á la "Jag har ett fläckigt sto och min kompis har en fläckig hingst, vi gör ett fläckigt föl!". Men hon har ganska mycket skägg under hakan och ganska tjockt hovskägg, så jag skulle tro att hon har tinker i sig någonstans bakåt i leden.

Uppfödaren visste väl inte riktigt vad hon skulle göra med hästarna därefter, och när hon+hennes mamma köptes av min moster var Krusmynta 2 år, och ännu inte avvand. Men det blev ju en fantastiskt trevlig häst, så lite rätt blev det trots allt. ;)

När vi skulle flytta till hus med stall så behövde jag sällskap till min d-ponny som börjar bli till åren och skulle börja pensioneras, så jag köpte halva henne för mina sparade körkortspengar, och fick andra halvan i 18års-present. :)

Lindbygarden
1/11/14, 3:58 PM
#29

Nämen, jag tror jag vet  vilken häst det är. Har inte träffat henne men om jag frågar som så. Håller din moster på med travhästar?

matsdotter
1/11/14, 4:10 PM
#30

Min moster och hennes man föder upp travhästar i Smålandsskogarna, ja. Dessutom har min moster en småknubbig liten tigrerad valack som är helt underbar (Som dessutom är efter samma hingst som min lilla ponnyskrutt) och hon har nyligen gett ut en egen bok. Hon är synlig och aktiv lite här och var på hästiga internetsidor, så det är förmodligen samma människa som du tror, men från denna info bör du kunna bli säker ;)

Lindbygarden
1/11/14, 4:19 PM
#31

Ja visst är det det! Himla trevlig är hon din moster, och kunnig! 🙂

matsdotter
1/11/14, 4:23 PM
#32

Väldigt, och jag är lyckligt lottad som har henne som släkting och därmed kan rådfråga henne om allt från himmel till jord när det kommer till hästarna! :) Tyvärr bor vi 60 mil ifrån varandra, men det är ändå en underbar tillgång att ha henne ett telefonsamtal bort :)

Lindbygarden
1/11/14, 4:28 PM
#33

Det förstår jag!

matsdotter
1/11/14, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag kom på att jag kanske ska presentera min älskade ponny också, som heter Eternity men kallas för Ettan. Hon är en svensk ridponny med okänd stam på 146,5 cm som är född 1990, och fyller alltså 24 år i år. Jag har ägt henne sedan 14 september 2006, men träffade henne första gången redan 2001 eller 2002 då jag hade henne som lägerhäst. Sedan den veckan så är hon min livs största kärlek, och är verkligen DEN hästen.

När jag fick(!) henne misstänktes det att hon hade spatt, och det var osäkert om hon någonsin skulle gå att rida igen. Efter några månader av promenader så började jag dock skritta henne uppsutten, och efter ett tag så började vi prova på att trava lite försiktigt utan någon reaktion i benen. Efter en lugn igångsättning har hon sedan varit fullt ridbar under större delen av tiden jag har ägt henne.

Tyvärr kom vi aldrig ut på tävlingsbanorna, då jag första året hon hade byggt upp tillräckligt bra kondis drog på mig en rejäl stukning i knät som tog flera månader att läka ut. Året efter åkte jag istället på en blodpropp och medicinering med blodförtunnande som satte stopp för det hela, och sedan var jag helt plötsligt 18 och fick inte tävla henne längre.

Ettan bor kvar hos min mamma sedan jag flyttat och är mer eller mindre pensionerad, men hon är ut och myser i skogen lite nu och då med mig, min lillasyster eller en av mammas vänner.

Hon har aldrig varit någon riktig stjärna inom något då hon inte direkt har exteriören på sin sida, men hon har trots det alltid varit nummer ett för mig. :)

Rotade reda på en fin gammal bild på gammeltanten, just nu är hon något mer gråhårig.

Annons:
Lindbygarden
1/11/14, 5:54 PM
#35

Vilket härligt uttryck hon har!

matsdotter
1/11/14, 6:07 PM
#36

Hon är världens bästa! Raka motsatsen till Krusmynta egentligen - inte speciellt intelligent alls, men man kan göra precis vad tusan man vill med henne utan att man får några sura miner. :)

Har gått mycket med nybörjare och dessutom handikappshäst under tiden som ridskoleponny, och går som att hon har en glasfigur i sadeln om det är någon oerfaren/rädd som rider. När matte sitter på så kommer fullblodsblodet fram i henne däremot, och då är det täby galopp nästa. ;)

Lindbygarden
1/11/14, 6:07 PM
#37

matsdotter kan du lägga in dina presentationer i 2014-tråden så samlar vi alla årets hästar i den?🙂

matsdotter
1/11/14, 6:08 PM
#38

Fixar det! :)

Lindbygarden
1/11/14, 6:10 PM
#39

Kanon då låser jag denna!🤗

[Smári-Alva]
7/19/14, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Min fina islandshäst Smári! Vi kämpar på, han är fel riden och för lite riden när jag fick honom plus att jag inte kunde mycket. Så vi jobbar på dressyren men hoppningen går bra, han har jätte bra trav och skritt men gallopen är passtaktig. Inte jag som rider på bilden:)

P4go
7/23/14, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Är väl inte så jätte aktiv av mig men ah :)
Linnea, snart 20 år från Göteborg. 

Min häst heter Melectric och jag har bara ägt henne typ 2 månader men mer lättlärd häst har jag aldrig träffat. 
Vi satsar väl på att komma ut på dressyr tävlingar nästa år troligen :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Lindbygarden
8/11/14, 10:55 PM
#42

Vi har flera nya eftersom vi fått föl i år och dessutom blivit med nytt avelssto. Jag får sätta mig och skriva små presentationer här sen.

mallacalla
8/13/14, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det här är mitt underbara hannoveranersto Hot Pebble 

Hon är e. His Highness ue: Rubinstein

Vi tragglar runt lite på dressyrbanan och rider ut o myser . Hon har problem med att hon "låser" sej i ridningen  så vi tar det bara lugnt och i hennes takt. Betäckte henne med Ampere i år men det tog sej tyvärr inte :(

Hon är en så mysig häst som alltid kommer och möter mej i hagen med ett dovt gnägg . 

Har ett haflingersto också men hon är bara ett år så vi bara socialtränar :)

Nadine63
3/6/16, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Här är jag och min Lipizzaner-korsning Siglavy Capriola Zamborina. Hon är riden Western tills jag köpte henne som sex åring. Nu tränar vi mest dressyr, och rider ut mycket och håller på att lära henne skolorna ordentligt… En riktig pärla är hon.. Född 2007 Reggad i Svenska Lipizzaner föreningen.

Ingela Andersson
3/19/16, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Jag har min snygging Mary Lou Född 2001, som jag tävlar LB men tänkte nog starta en LA nu i April, så får vi väl se hur det går, jag har legat på 60,0 - 61,5 % i lätt B ifjol vilket var första året jag tävlat dressyr på dom sista 10 åren. Förut har det varit Western som gällt. Jag har haft henne sedan hon var 1 år.

Upp till toppen
Annons: