Annons:
Etikettträning
Läst 1564 ggr
Neiah
7/19/13, 8:44 PM

Introducera kandar?

Hur gjorde ni när ni introducerade kandar till era hästar?

Jag hade tänkt att testa kandar på min häst & undrar hur försiktig ni var med det till en början? Planen är att enbart rida ut & endast ta i bridongbettet till en början, därefter ta lite i kandaret.

Hur länge tycker ni att man ska ha ridit på det innan man börjar tävla på det? Självklart beror det lite på hur hästen reagerar på det, men skulle gärna vilja höra era åsikter :)

Annons:
LinaN
7/19/13, 11:21 PM
#1

Jag hade till en början med låtit min häst prova att ha både bridong och kandar på ett par tillfällen när man ändå grejjar, det är ju mycket mer skrot att ha i munnen så det är ju en känsla som man måste vänja sig vid som häst.

Sen skulle jag börja rida med precis som du säger endast bridonget som verkande bett och då går det ju bra att rida ut men jag hade låtit bli att sätta tygel i stången så man inte lockas att ta i den när man egentligen borde låta bli, och sen när man rider på banan/ridhus så börjar man sakta plocka upp på stången (givetvis har man ju tygeln på då) men det först när hästen accepterat att man rider med två bett i mun där endast det ena är verksamt.

Sen när man börjat rida och träna med bägge betten aktiva så ser jag inga som helst problem i att träna ute i naturen även med stången, så har ju ulla håkansson alltig gjort ju med sina hästar :)

Sen är jag kanske lite väl försiktig men det är väl upp till var och en hur man gör.

och gällande när man kan börja tävla på det, det tycker jag säger sig själv, när man kan använda det på ett bra sätt som inte stör hästen och det känns lätt och trevligt att hantera dubbla tyglar osv i handen, men framförallt att hästen ska vara tillfreds.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MillaJ
7/20/13, 7:51 AM
#2

När jag har introducerat kandar så har jag antingen ridit ut eller varit inomhus och tagit ett lätt joggingpass. Har ridit på som vanligt på bridongen men med en väldigt lätt kontakt på stångtygeln (nästan hängande, men inte så tygeln flaxar och stör). Det är ju väldigt olika hur snabbt hästen accepterar kandaret, inte ens säkert att den reagerar nämnvärt alls. Jag introducerade kandar på min ena häst för ca 2 mån sen -väldigt tidigt egentligen då vi inte är på nivå för "kandarklasser" än, men då hon är väldigt känslig i munnen och lite trixig trodde jag att det skulle ta väldigt lång tid att vänja henne. Jag hade fel, hon trivs jättebra på kandaret… Så nu vet jag det och kan släppa det tills vi närmar oss kandar på tävling. Jag tycker man är redo att tävla på kandar när man kan utföra rörelserna som ingår i "kandarklasser" på träns och hästen (och ryttaren!) är så van och bekväm med kandaret att det inte blir nån "grej" av det hela utan kandaret bara är "huvudlaget för dagen".

Neiah
7/20/13, 9:32 AM
#3

#1 #2 Tack så mycket för svaren!
Min häst bryr sig inte nämnvärt om nya saker, hon är väldigt samarbetsvillig & gillar när det händer något nytt. Vi startar mest LA, men ska börja nosa på Msv & då skulle jag behöva det sista finliret. Hon har inte de bästa gångarterna, så vi satsar på tekniken istället.

Jag ska ta hjälp av någon duktig i området som hjälper mig att passa ut det, sedan får vi prova oss fram. Tycker hon det är konstigt/obehagligt då får det ta sin tid, ingen idée att stressa fram något! Det ända jag oroar mig med är att hon är väldigt trixig med munnen, framförallt så har hon tick att slå underläppen i varje steg..

Neiah
7/21/13, 8:06 PM
#4

Idag provade jag att skritta ut på kandar & det gick alldeles utmärkt. Hon fick gå på sitt vanliga tre-delade (då bridonget var nästan lika tjockt) & ett rakt stångbett. Jag hade ingen kontakt med stånget utan red enbart på bridongen & hon brydde sig inte alls.

Hon verkade inte tycka att det var obehagligt utan snarare tvärtom! Skummade gjorde hon också, så jag tror det kommer gå galant med lilla damen :)

Upp till toppen
Annons: