Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 2748 ggr
evelinnakerman
2013-07-12 15:11

Travökningar

Hej, jag behöver lite hjälp.
Jag har en ponny som har ett kanon steg, jag vet det och alla säger det. Han är 7 år men vet inte riktigt hur han ska använda det och jag vet inte riktigt hur jag ska rida för att få till perfekta. På tävling får vi bara 6or och det står nästan alltid att han blir springig och att han kan bättre. Men jag får inte till det.. Jag vet att man ska tänka längaaaa stegen och inte springa snabbare men de går bara fort och han länger inte mycket alls. Nån som vet några knep eller om ni har träningstips hur jag kan träna för att få riktiga bra travökningar? alla tips mottages!

/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |

Annons:
LinaN
2013-07-12 16:35
#1

Djup sits, planering och en bra instruktör skulle jag säga. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-07-12 17:09
#2

Genom att inte tillåta hästen att bli springig. Normalt så blir hästar springiga när dom försöker springa i kapp sin balans. Din häst är inte riktigt mogen för det du vill att den skall göra. Direkt du känner att hästen tenderar till att falla frammåt så samla ihop den så den kommer i kapp sig själv och lugna ner tempot. Sen släpper du fram den igen till gränsen för springighet så samlar du upp igen. För att komma framåt så rekomenderar jag mera arbete på baken genom först öppna, fram till att ni klarar detta på tre spår utan att du behöver korrigera hästen med tyglarna och hästen skall kännas lätt i handen. Sedan fortsätt med sluta på samma sätt, båda sidvärtesrörelserna går att kombinera i serier. Börja i skritt sedan i trav och i högre klasser i galopp. Kom ihåg att träna på att göra detta bra, att träna på att bara göra det utan att bry sig om kvaliteten leder inte frammåt. Kom ochså ihåg att ta det i ettapper så att hästen hinner anpassa sig till det som krävs. Detta kommer att ta flera veckor av riktigt arbete innan du når dit du vill. Allt detta bygger på att du kan samla hästen i genom kroppen på bakdelen för att bygga på rätta rörelser. Se ochså till att någon övervakar det du gör så du får feedback på det, alternativt använd speglar så du ser vad som händer. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-07-12 22:28
#3

Tillägg till brollans speglar och feedback är att rigga en kamera som filmar större delen av ridbanan eller ena långsidan så du tränar när du vet att du är i bild. Skitnyttigt att se sig själv på film oavsett träningsgren.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: