Annons:
Etikettallmänt
Läst 1999 ggr
Glansia
2013-06-15 22:01

Rycker/kastar med huvudet

Har en mkt trevlig D-ponny som är fin att rida men ibland rycker han, för mig, omotiverat med huvudet upp och ner. Man kan tro att det beror på insekter men han gör det även när det inte finns sådana. Han gör det oftast i mitten av ridturen, alltså mindre i början och i slutet. Han gör det oavsett om jag håller honom i munnen eller ej. Han har haft samma bett i två år och han gjorde så här en period för ca 1 år sedan. Sen slutade han och har nu börjat igen. En lugn och trygg häst men det är irriterande när han kastar med huvudet. Han gör likadant när jag kör honom. Har någon något tips på vad jag kan göra? Emottages tacksamt!

Annons:
Brollan1
2013-06-15 23:33
#1

Slår han upp huvudet så mycket att det kan träffa dig? Stannar han upp i rörelsen framåt oxså? Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Glansia
2013-06-15 23:58
#2

Nej, så mkt är det inte. Snarare att han kastar huvudet nedåt. Nej, han stannar inte upp, men det är tillräckligt mkt så att det är irriterande.

Brollan1
2013-06-16 09:40
#3

Hm, din beskrivning låter som när dom trampar på en sten? Kolla hovarna så den inte ha en galla i någon av dom eller är extra varm i någon av dom. Prata med hovslagaren om han kan se något.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-06-16 10:27
#4

Kan också vara förutom en sten eller obehag i hovarna att det är rastlöshet, att han helt enkelt har tråkigt och visar sin milda frustration med att slänga med huvudet istället för att bocka eller hitta på annat större bus för att få något att hända.

Är det alltid på samma ställe han slänger med huvudet, tänkte ifall ni rider en runda och där han slänger med huvudet är det stenigare eller så så är ju det en förklaring.

Nästa gång du rider ut, träna lite skänkelvikningar, halvhalter, fram och bakdelsvändningar när ni är ute så det händer mer och inte bara lulla på. Det kanske gör skillnad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Glansia
2013-07-30 00:20
#5

Tack för tips!

[MiriamPiriam]
2013-08-01 03:52
#6

Är INTE nån expert om allt dethär men har du gjort några typ förändringar i utrustningen eller någonting?? För när en av mina vänner började ha nosgrimman ett hål spändare så börja hennes häst rycka med huvudet hela tiden, så det är ett exemplar på något som kan vara problemet? Har du ändrat storlek på tränset? Kan ju bero på mer en bara huvudet, detdär om hovarna verka vara nåt det kan vara? :) Bara säger ifall det inte är något med hovarna!

Annons:
[jenny-]1
2013-08-01 16:51
#7

Kan alltid kolla tänderna om man inte hittar någon annan orsak, kanske bara är vissa rörelser eller när bettet ligger på nåt som det ömmar eller gör ont. Bara en tanke!

Glansia
2013-08-07 14:40
#8

Lustigt, men utan att jag ändrat något med utrustningen eller något annat så har han slutat att rycka. Känns bra, men hade varit intressant att veta vad som låg bakom. Det enda är att han fick en veckas semester, kan ju varit något som gjorde ont som gick över av sig själv.

Brollan1
2013-08-07 18:53
#9

Be hovskagaren kolla hovarna nästa gång han är där efter stengallor, dvs om du vill veta varför eller utesluta hovarna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[MiriamPiriam]
2013-08-08 15:21
#10

#8: Men vad bra, Hoppas det inte kommer tillbaka! :)

Glansia
2013-08-08 23:29
#11

Teorin att det kan vara problem med hovarna låter vettig tycker jag, men senast jag red så råkade jag hamna på en sträcka med väldigt elaka stenar och han visade tydligt obehag men inte en tendens till att rycka eller slänga med huvudet. Jag hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka. Han känns överhuvudtaget mer harmonisk nu, det kanske var en period med "tonårstrots" ;)

Användare
2013-08-14 23:10
#12

Jag tror detta snarare handlar om att han inte vill trampa under sig. Hade han hela tiden trampat under sig hade han inte slängt med huvudet, hästen måste sluta trampa under sig och sänka ryggen för att kunna slänga eller vifta på huvudet.

Testa att driva direkt när du känner att han kommer rycka med huvudet. Lysnnar han inte kan du även peta något med spöet på rumpan.

Lycka till! 😉

Upp till toppen
Annons: