Allmänt

"gå på tygel" i galoppen!

2013-05-20 16:03 #0 av: Snovit11

Hej!

Jag har ett litet problem... Jag kan få min hyrhäst att både "gå i form" och "gå på tyglen" i skritten och traven men i galoppen så "tappar jag" allt och hon blir lång och hänger gärna i bettet! :( Jag vet att det är nog svårt att säga vad problemet kan bero på utan att ha sett det på riktigt... Men är det någon annan som har haft detta problemet (eller liknande problem) och hur löste ni det? :)

 

Tacksam för svar! :)

Mvh Snovit11

Anmäl
2013-05-20 16:09 #1 av: Anna4077

Det brukar komma efter ett tag. Prova mycket tempo växlingar, volter och rid verkligen igenom galoppen på volten. Jätte svårt att säga över internet hur man ska göra. Bäst är att ta hjälp av en ridlärare eller någon annan som är duktig. Bäst är ju om personen känner hästen ifråga.

Anmäl
2013-05-20 16:23 #2 av: Snovit11

Okej tack så mycket ;)

Anmäl
2013-05-20 17:35 #3 av: Anna4077

Hoppas det iallafall hjälpte något :)

Anmäl
2013-05-21 08:12 #4 av: smulizzen

Hej!
Troligtvis är din hyrhäst inte tillräckligt stark för att kunna bära upp sig själv i en bra galopp, och hänger sig därför i bettet. Det du måste göra om du vill förbättra galoppen är att stärka hennes "galoppmuskler" genom att träna på tex galoppfattningnar. Tänk på att en galoppfattning ger mycket mer än att galoppera runt när hon hänger sig i handen.

Nu vet ju såklart inte om det är så, men jag tror det;) och som #2 säger är det alltid bra att rida för tränare då och då så att man vet att man är på rätt väg. Lycka till:D

Anmäl
2013-05-22 23:07 #5 av: SE*BeautifulStars

Kan bara instämma med föregående. Det är oftast hästens rygg- och rumpmuskulatur som behöver stärkas när hästen blir tung i handen. Öva mycket galoppfattningar (från halt, skritt och trav, (ifrån halt och skritt tränar mest)), rid gärna över upphöjda kavalettibommar i galopp eller låga studs och har du möjligheten att pröva om det blir samma vid tömkörning så gör det Glad tömkörning är toppen för att stärka hästens ryggmuskulatur!

Annars är backträning bra för att stärka rygg- och rumpmusklerna, antingen i skritt eller galopp uppför (att hästen går i form uppför är inte viktigt). Trav uppför tränar inte alls lika bra och är näst intill meningslöst i det syftet. 

Träna gärna några gånger i veckan, så får du snart resultat. 

Hur ofta rider du din hyrhäst och vad är det för person som rider när du inte rider?

Lycka till och hoppas du ser resultat snart! Glad

Anmäl
2013-05-24 13:18 #6 av: SE*BeautifulStars

http://dressyr.ifokus.se/articles/4d7145c2b9cb46222705a879-starka-galoppen?discussions-1

Läs igenom denna länk Glad mycket nyttig information!

Anmäl
2013-05-27 16:58 #7 av: Snovit11

#6

Tack för hjälpen! :)

jag rider min hyr häst 1-2 gånger i veckan för instruktiör och 1-2 gånger i veckan (jag rider alltid för instruktiör 1 gång i veckan och på lördagen och söndagen självständigt men varannan vecka rider jag för dressyr tränare) :)

När jag inte rider henne så är det mesta dels "medel ryttare" (alltså sånna ryttare som kan skritt,trav och galopp men jobbar henne inte så mycket och så... Det är ju så klart en svårighet för det är i princip bara jag som rider henne i form och så...

 

Anmäl
2013-05-27 18:27 #8 av: SE*BeautifulStars

Okej, då rider du ändå hästen i princip hälften av dagarna. Det är bra Glad Då får du nog resultat inom kort!

Jättebra att rida för dressyrtränare ibland så utvecklas man så mycket mer, än om man bara skulle ha ridit själv!

Lycka till Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.