Annons:
Etikettträning
Läst 1292 ggr
MirakelBetty
5/16/13, 10:26 PM

Den där jäkla bogen!

Som någon kanske minns så skrev jag ett inlägg för ett tag sen här om min pålle som fastnar i bogarna. 

Just nu rider jag väldigt mycket lösgörande, stretchar och masserar, ger fodertillskott som ska hjälpa. 

Nästa steg är att börja tömköra då jag fått okej från equiterapeften. 

Så till det lilla "problemet": Har precis börjat trava längre sträckor och nu även på svagt böjda spår. Idag sköt han ut innerbogen i ett av varven och ställde utåt som en dåre. Detta avhjälptes med att "unghäst rida" som jag kallar det. Dvs. att jag bara håller svagt stöd i yttertygel, leder med innertygeln ganska ordentligt och verkligen friskar på tempot och är "med" med innerskänkel. Överställer, eller hur säger man? 

Någon som har något tips på hur jag får honom ännu mjukare? 

Rider åttor, volter, serpentiner, sidvärts och sluta mycket för att han ska bli så mjuk som möjligt.

Tacksam för svar!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
LinaN
5/17/13, 7:03 AM
#1

Kollat hur du själv är i kroppen? snedheter, stel? jag har problem på volten i höger varv, för att jag har en låsning i bäckenet på den sidan, känner till o med den låsningen nu när jag sitter och skriver. Träningsvärk?

*Note to self: kom ihåg, ring till akupunktören!*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MirakelBetty
5/17/13, 1:54 PM
#2

Hua, jo jag undrar jag! Värt att kolla upp! :) 
Tack för svar!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

LinaN
5/17/13, 3:33 PM
#3

#2 sålitet så ^^

vi är så måna och omsorgsfulla mot våra hästar med massörer och equiterapeuter, kiropraktorer osv men vi glömmer ofta bort oss själva och att hur vår kropp mår med lätthet påverkar våra hästars kroppar.

Så jag brukar ta upp detta som ett alternativ, att det kanske är så att det är man själv som ryttare som ställer till det för sig och hästen ^^

Men sen är det ju inte ovanligt att de skjuter ut bogen för att det är jobbigt o jobba korrekt. Men man kan ju börja med att försöka eliminera så mycket faktorer utifrån så man inte försöker ändra på något som behöver behandling i första hand ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Användare
5/20/13, 8:44 PM
#4

Öppnor och slutor på volterna hjälper till att få bogarna på plats. Även tempoväxlingar när hästen är utåtställd kan hjälpa! :)

MirakelBetty
5/20/13, 11:03 PM
#5

tack för svar! hade totalt glömt att jag postat detta :D

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Upp till toppen
Annons: