Annons:
Etikettträning
Läst 774 ggr
MirakelBetty
5/1/13, 7:53 PM

Uppsittningsproblem och en häst som fastnar!

Min häst är 17 år och jag försöker ju såklart rida honom så ofta som möjligt för att hålla honom mjuk. Tyvärr blev det så att det dröjde 6 dagar innan jag kunde rida igen då jag blev sjuk och inte har kunnat haft skor på mig pga. skavsår (from hell!) så det blidde som sagt nästan en veckas vila för honom.

Nu har mitt problem blommat upp IGEN.  

Till problemet: Han fastnar i bogarna. Han verkar tro att det gör ont bara av att jag sätter foten i stigbygeln (utan vikt) då han bits och slår irriterat med svansen och verkligen inte vill stå still.

Jag har honom i "handbromsläge" dvs. med huvudet åt sidan mot mig och det är då han bits och sen reagerar han öht med ilska när jag försöker hoppa upp. Går runt, stampar med fötterna, går emot mig när jag står på pallen så jag håller på att ramla ner och så fortsätter det tills jag ger upp och ringer equiterapeften. En behandling senare är det som om inget har hänt och jag kan rida, hoppa upp och han blir tillfreds och finner sig i det mesta liksom. Det bara släpper, liksom.

Att tillägga är att han är en häst med mycket hjärna, man måste vara hård, tålmodig, rättvis och verkligen lägga ner tid på honom för att det ska fungera, vilket jag för det mesta gör varje dag. 
Jag försöker ha så mycket frihet som det bara går i vår relation och jag vill inte ha några tips om att jag ska göra honom psykiskt eller fysiskt illa.  

Vad kan jag göra själv för att få honom att släppa? Vad kan jag göra varje dag när jag inte hinner rida för att hålla honom mjuk? Varför fastnar han i bogarna när han blir stillastående? Några andra ridtips utöver uteritter, sidvärts, serpentiner, volter och åttor? 

Jag har fått en planering av equiterapeften att rida på stora volter innan jag tömkör. Jag har ridit serpentiner ett par tillfällen och det fungerar bra. Tror ni det är någon fara att tömköra honom? 

Kommer såklart rådfråga equiterpeften, men vore fint om man fick lite andra synpunkter också. 

Tacksam för tips!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Brollan1
5/2/13, 8:11 AM
#1

Han säger då till vad han tycker om ridningen och det skall du vara glad för, hästar som håller detta inne en längre tid och bara blir sämre exploderar så småningom med otrevliga resultat som följd. Han har hittat ett sätt att kommunicera vad han tycker om ridas till dig och samtidigt inte göra någon illa, snäll häst.

Om du ridit på samma sätt en längre tid och det inte blir bättre så får du helt enkelt byta ridstil helt och hållet. Bra ridning utgår från hästens förutsättningar och får den problem med ridstilen så får du helt enkelt anpassa dig till hästen eller byta häst till en som passar din ridstil

Mycket snäva serpentiner mjukar upp alla hästar och då menar jag så snäva att alla ben måste flytta på sig i sidled och eftersom detta är uppvärmning så skall ingen samling krävas. Tänk diagonalt när du gör detta.

Problem med framdel är oftast pga för mycket vikt fram och kommer sig oftast av för mycket broms fram och för lite tryck i bakdelen på hästen. Detta är något som ryttaren kan påverka i stor grad med hur man rider.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

PogoPedagog
5/2/13, 10:30 PM
#2

Hur mycket går han i hage? Tänker att det kanske kan vara den enklaste lösningen om han står inne mycket att hitta ett sätt där han kan gå ute mycket, helst lösdrift och kuperad hage så han kan röra sig fritt dygnet runt. Jag tänker mig ju själv hur jag skulle må om jag spenderade halva min dag på i ett rum där jag bara kunde ta två steg åt ett håll vilket ju borde motsvara att vara uppstallat hela natten. ( Har ju såklart inte en aning om hur han har det med hage/stall bara en fundering)

MirakelBetty
5/3/13, 10:46 AM
#3

Han går i hage från 9 till 8 på kvällen, den är inte så stor men det är för att han tyvärr måste gå själv för att han är dominant och lätt kan bli sur på andra hästar så bestämde det så för skaderiskens skull både på honom och på den andra hästen. 

Har funderat på att börja ge honom gurkmeja eller något tillskott för att minska risken att han fastnar och blir så stel. 

Försöker ju även massera och stretcha så ofta som möjligt och stretchar efter varje pass vi gjort något. 
Han får ju också 20 minuters skritt i skogen innan varje pass, så jag tycker han ska hålla sig någelunda mjuk men problemet kommer ju först när han blir ståendes. Och det är väl så. 

Ska prova att rida idag, så får vi se hur det går med dessa serpentiner :P Om man ens kommer upp dvs.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Brollan1
5/3/13, 5:45 PM
#4

Du kan börja från marken innan du rider med att böja och flytta på fram resp bakdeln sidvärtes runt på en cirkel milt men bestämt. Sen kan du gå igenom "seven games" varje gång du skall rida, det är bra på många sätt och ett av dom är att det mjukar upp hästen och avslöjar problem både fysiskt och psykiskt innan du rider. När hästen kan allt så tar det 5minuter att gå igenom det. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

WinterPrince
5/3/13, 9:12 PM
#5

Jag förstår inte riktigt varför du ska rida innan du får tömköra. Jag hade tömköra först för att mjuka upp honom.

MirakelBetty
5/4/13, 1:29 PM
#6

Hoppade upp igår igen och han protesterade när jag hade pallen men inte från marken så jag svingade mig upp och då kändes han spänd, sen när jag tog ett tygeltag så lättade framdelen och då gav jag upp och skaffade mig en ny tid.
Antagligen har han "stelnat" igen efter förra behandlingen, då han fick den för mindre än en månad sen. Surt!  

Equiterapeften kommer och tittar på honom imorgon (söndag) så får vi se vad hon säger. Antagligen att jag MÅSTE röra på honom varje dag. Och nu tänker jag piska mig till det, om jag så ligger och blöder så SKA han röra sig.

Sitter i detta nu och beställer Glukosamin och nyponpulver från hööks (hoppsan, ett schabrak och nya lindor trillade med också, det var ju tråkigt ;) ) 

Ska ta reda på vad dessa "Seven games" är och försöka utöva det på mitt djur, tack tipset!
En av våra hemläxor är just detta med att flytta bak och framdelen från marken, så det övar vi på flera gånger i veckan när vi får promenad, men det kanske är annorlunda med dessa lekar? 
Hursom haver, håll tummarna nu allihop och tack för tipsen!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Brollan1
5/4/13, 1:51 PM
#7

Ett stort problem med "seven games" är att folk är aldeles för hastiga/hetsiga och väntar inte på hästen. "seven games" är till stor del en psykologisk sak och lite fysisk, dom positiva sakerna uppnås bara när hästen är lugn och förstår det vi vill att den skall göra och gör det utan att stressa så vi måste låta den få tid att göra det vi vill på det bästa sätt den kan göra det. Om hästen stressar så förstår den inte eller har svårt att utföra det vi vill av någon anledning, oftast smärta. Så stressa inte igenom några förberedelser utan låt hästen få den tid den behöver för att ordna sin kropp så att den kan utföra det vi vill att den skall göra speciellt under uppvärmning.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: