Annons:
Etikettutrustning
Läst 3740 ggr
Peppe
2013-04-15 15:43

Ridkapson

Funderar lite på att införskaffa en kapson för tömkörningsarbete först och främst men vet inte i vilken ände jag ska börja leta. Fattar det som att de är olika skarpa men ja, mer än så vet jag väl inte. Vill ha en snäll o trevlig, använder idag en vanlig grimma för ändamålet men det är varken snyggt eller smidigt.

Tips på bra sidor där dom säljer?

Någon som har erfarenhet av att använda kapson?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2013-04-16 16:15
#1

Har en kapson som passar från strl cob-x-full, fast nosjärn och 2 ringar på 2cm stolp vilket gör att det blir ännu tydligare ledning på tömtagen.

Jag använder inte den längre till Harry då repgrimman blivit mitt allroundverktyg. Har använt den vid tömkörning, ridning på kapson+ bett, arbete på lång tygel, ridning på bara kapsonen istället för hackamore o så.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-04-16 17:49
#2

Har letat lite och funderar på denna om jag har råd. Är den för tunn?

http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Kapsoner/Kapson

Är det fast järn som är att föredra eller? 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2013-04-16 17:55
#3

Hittade visst denna nu med

http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Kapsoner/Kedjekapson

Är den snällare?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-04-16 21:13
#4

Det är en smaksak om man vill ha kedja eller fast järn. Precis som med all utrustning så kan man bruka eller missbruka den.

jag hade tänkt mig en 350 kr för min kapson + frakt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eemiliaa
2013-04-17 14:24
#5

Jag kan vara intresserad av din kapson LinaN. Har du någon bild på den?

LinaN
2013-04-17 17:39
#6

#5 ska rota rätt på nån bild!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2013-04-17 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5

Akademiska svanhalssporrar, dam/herr/unisex, mässingsfärgade med lång hals (behöver putsas) inkl remmar i brunsvart läder. 150 kr + frakt.

Ridkapson svart läder, 2cm långa ståndare att fästa kapsontyglarna i. Vitt skinn kring själva metallbryggan som ståndarna sitter i. Silverspännen. Strl Full- Xfull, kan göras fler hål och passa mindre storlek också alldeles säkert. 350kr + frakt.

Kapsontyglar, ca 3,4-3,5m långa svarta med mässingspännen. 300kr + frakt

Alternativt: 750kr för allt. + frakt

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-04-17 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Närbild

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eemiliaa
2013-04-18 17:31
#9

tack för bilderna. dock lite för dyrt för mig. så jag avstår

[tintilar]
2013-04-22 15:35
#10

Jag har ridit mycket i kapson, rider annars på sidepull. Jag tycker att det är en vanesak vad man rider på och det är ingen jättestor skillnad att rida på kapson mot sidepull. Men jag trivs bättre med sidepull därför att det inverkar ju lite annorlunda och det är vad jag är van att rida på. I kapsonet är det lättare att störa hästen, man har med kraft i det eftersom att ringarna sitter uppepå nosryggen. Men man kan däremot vara mer precis med handen i det då.

Jag har två olika, båda har jag fått gratis av personer som inte hade användning av dem. Ett i läder och ett i terryl. Tycker faktiskt att det i tyg varit bättre för det väger mindre och formar sig bra, men det kanske helt enkelt bara passar hästen bättre jag vet inte. Jag tror att det är fast järn i mitt läderkapson, det är det dock inte i tygkapsonet. Det är nog en smaksak om man vill ha det eller inte, men jag gillar mjuka, lätta huvudlag som formar sig efter hästen och är lite rörliga. Mitt tygkapson är rätt fult, men det är ändå det jag använder eftersom att det känns bra på hästen och att rida i. Det är det viktigaste när man väljer huvudlag.

EwaAngantyr
2013-04-26 09:24
#11

Jag använder ridkapson då och då men tycker nog repgrimman funkar bättre i alla lägen.. Framförallt tycker jag att man måste spänna kapsonen relativt hårt för att den ska fylla sin funktion och inte glida runt.  När man spänner den så pass hårt så hindrar men käkens rörelse.  Det gör ont om hästen vill tugga eller gapa.

Peppe
2013-04-26 11:51
#12

Jag provade att tömköra i repgrimman igår men den gillade han inte, han blev stressad och orolig. Jag har normalt yttertömmen i bettet och sätter innertömmen i grimman för att leda huvudet inåt. Provade även att ha båda i grimman. Jag tror han upplevde den som för skarp och försökte springa ifrån den, drog utåt och ville bara bort. Jag tyckte den skar in i nosryggen på ett obehagligt vis med sina tunna snören, det var så pälsen var skavd där sen efter :S Kopplade om tömmen till bettet och genast slappnade han av.

Jag söker något mild huvudlag som bara visar honom vägen inåt. Som sagt fungerar hans vanliga grimma rätt bra men den är så tjock och otymplig att ha under tränset. Trodde faktiskt att repgrimman skulle fungera men det gick inte bra alls.🤔

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-04-26 12:08
#13

#12 hur pass mycket har ni lekt tryck-leken i grimman tidigare? Kan han följa trycket i alla riktningar i repgrimman utan problem.

Att bara koppla på repgrimman och tro att det ska fungera lika bra som vid tömkörning på bett är inte helt säkert. Om inte piggsvinsleken är väl etablerad i grimman så kommer itne heller tömkörning i grimman fungera. Att han blev stressad kan lika gärna vara att han inte förtod vad du ville.

Hur fäste du tömmarna? I sidknutarna eller i fiadorknuten under hakan? att repgrimman ska ha skavt honom när tömmarna sitter i fiadorknuten har jag väldigt svårt att tro (om han inte är enormt känslig i huden, men då borde han itne kunna ha vanliga grimmor några länger stunder heller) men har du satt dem i sidknutarna vid nosen så kan jag förstå att det blivit skavt för då blir varje rörelse i tömmen så mkt större än när man har det i fiadorknuten.

Hoppas detta vart till någon nytta :) Prior and proper preparation prevents poor performance ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2013-04-26 12:26
#14

#13 ja han följer trycket. Repgrimman är så skarp att även en sådan sak som att sänka huvudet för tryck i nacken fungerar när jag hänger ett finger i knuten under hakan (fiadorknuten?), nåt vi har tränat på innan med bara handen med blandat resultat. Att flytta i de andra riktningarna har han kunnat så länge jag ägt honom i alla fall, det är en självklarhet för mig.
Jag satte innertömmen i sidoknuten. Jag har svårt att se framför mig hur en tömsättning under hakan ska få fram det resultat jag vill åt? Jag vill få en ställning inåt när jag ber om det.🤔 

Jag antog att det skulle gå lätt som en plätt eftersom jag som sagt gjort på detta vis med tömmen i sidoringen i en helt vanlig grimma med breda band vilket har funkat jättebra 😃Det fungerar även fint med bett och han trivs med det men bettet behövs inte till det här så jag tänkte inte använda det mer än nödvändigt. Har även satt tömmen i nosgrimman ibland men är rädd att den ska gå sönder och jag känner inte för att lägga pengar på ett nytt träns. Nosgrimman som för övrigt sitter lika löst som en vanlig grimma.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-04-27 09:12
#15

#14 prova att sätta den i fiadorknuten istället :) 

Du kan uppnå ställning med enbart repgrimma, prata lite med Ewa Angantyr hon är en pärla på det dära med tömkörning och körning i repgrimma!

Jag har precis börjat tömköra Harry igen och jag kan säga att jag har precis samma problem nu som när jag satt tömmarna i bettet. ;) Det är vingligt som fan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-04-27 09:19
#16

#15 prova kan jag alltid göra :)

Jag tömkör 1-2 dagar i veckan och tycker det har gett stora resultat. Jag är själv rätt sned nån stans i bäckenet och gjorde därför honom sned också, men nu med mycket tömkörning är han rakare än någonsin, och mycket mer självbärig och stark 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-04-27 09:41
#17

#16 jag hade en travare innan jag skaffade Harry och hon hade gått på banan, så att tömköra henne kunde man ju göra med ögonen förbundna. 

Så för vår del spelar det ingen roll i dagsläget om vi tömkör i bett eller repgrimma, jag upplever tvärt om att det är mer förlåtande att köra i repgrimman när jag har fiadorknuten som fästpunkt än vad bettet är.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: