Annons:
Etikettunghästen
Läst 1722 ggr
WinterPrince
3/6/13, 10:21 AM

Takt

Har precis fräschat upp mig på utbildningsskalan för hästar.

Vi jobbar ju med grunden ännu. Mycket lösgjordhet och kontakten tycker jag är helt ok.

När jag tömkör och jobbar för att få honom lösgjord så är takten och tempot bra, men när jag rider så blir det lite halvdant. Ibland går det för fort, så då bromsar jag, sen går det för sakta så han nästan bryter av, så måste jag driva på. Vi får liksom inget flow. Det är i traven det gäller. Skritten går bra, galoppen har vi inte börjat påverka ännu.

Har ni några tips på hur man får ett jämnt tempo och en jämn takt?

Annons:
LinaN
3/6/13, 6:53 PM
#1

Är han en häst som är mer go eller mer whoa? alltså föredrar han att gå fort om han får välja själv eller gå långsamt?

om min häst går för fort så låter jag honom gå på, för när han inser att han inte får något mothugg av mig så kommer han falla in i en trevligare takt och tempo. Sen kan ju detta ta olika lång tid att uppnå. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
3/6/13, 8:03 PM
#2

Det varierar från dag till dag. Eller som idag ville han springa på när vi var påväg mot utgången och när vi var påväg ifrån den gick det långsamt (inte för långsamt idag dock).

Brollan1
3/7/13, 8:16 AM
#3

Takt kommer från träning, så ut och trava långt på skogsbilvägar och då menar jag långt >5km och det mestadels på hängande tyglar för att underlätta för hästen att trava rent. och lätt. Samla upp hästen 30s varje km och sedan släpp ut den igen och fortsätt trava.

Att hästen har bråttom ut betyder att det ni gör uppfattas som tråkigt av hästen, jag imponeras av dom som lyckas hålla hästen motiverad av att bara rida i ridhus eller pǻ ridbana. Jag klarar inte det. Hästar behöver omväxling så rid inte så mycket på bana utan ut i skogen med dom så dom får se lite annat spännade som älgar, lastbilar, rådjur, traktorer osv, det piggar upp dom vesäntligt. Efter ett tag så vill dom tillbaka till "trygheten" pǻ banan igen ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

WinterPrince
3/7/13, 11:07 AM
#4

Bra tips där att ut och trava långa sträckor.

Igår var vi uppe på sommarbetet och red, så han borde inte tyckt det var tråkigt (ridbanan är obrukbar just nu), snarare att han ville tillbaka till sina kompisar. På ridbanan har jag inte märkt det så tydligt mot grinden, men där är han också mer avslappnad. Då är det mer att så fort jag börjar fippla med något, t ex att han ska ta innerskänkeln, så ökar han, inte mycket men då tar jag förhållande och då miskar han för mycket istället. Det blir liksom ryckigt.

LinaN
3/7/13, 12:03 PM
#5

#4 gör mindre av det du gör, tänk på din egna kroppsliga energi istället för att bara sakta ner tempot, sakta ner tempot i din tanke och känsla/energi i kroppen också.

Han kan också tycka att du inte är en tillräckligt bra ledare och därigenom söker kontakt med de andra hästarna tillbaka borta vid stallet så det var därför han drog sig snabbare till grinden. Det är en möjlighet.

Miljön kanske vart o-tråkig men att du var tråkig eller hur man nu ska säga ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
3/7/13, 12:43 PM
#6

Jo, visst är det ju så att problemet ligger hos mig. Han är så väldigt känslig ibland, och så ibland vill han inte lyssna alls.Ledarskapsmässigt upplever jag att han är i en liten trots-period just nu (vill inte stå still på gången etc, som han gjort exemplariskt förr).

Men jag tror vi drar ut på travrundor till helgen så får jag återkomma sen hur det gick.

Annons:
Brollan1
3/7/13, 3:06 PM
#7

På en utvilad och pigg häst så blir det alltid lite trixande med hjälperna eftersom hästen då är just pigg. Det går alltid lättare när båda är lite förslöade av att ha arbetat ett tag. Det som är bra med långa travritter är att man lär känna varandra bättre utan att kräva så mycket och inte hålla på med finjustering utan bara ut och bränna energi på ett avslappnat sätt och med minimala krav.

Sen uppskattar hästar att få vara lite trygga hemma efter att ha varit ute och sett på den "vida världen" ett tag och får då betydligt bättre bjudning på banan.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

WinterPrince
3/7/13, 3:16 PM
#8

Bjudning har han gott om, så det känns inte som det är problemet. Snarare att vi inte riktigt förstår varann, och han håller ju på att lära sig så det är klart det inte alltid blir rätt. Men vi får se hur det går till helgen.

Gronstedt
3/16/13, 2:16 PM
#9

Rid hela tiden! Om han reagerar för mycket på en förhållning så driv, om han reagerar för mycket på en drivning så förhåll! Det ska många, långa träningspass till innan hästen klarar sig utan hjälp mer än ett steg eller två.

Upp till toppen
Annons: