Annons:
Etikettövrig-dressyr
Läst 1945 ggr
Peppe
2013-02-04 15:03

Ridstilar

Börjar känna mer och mer att jag har tröttnat på den ”vanliga
ridningen” och funderar på lite alternativa stilar!

Har funderat lite på western men även andra typer av
dressyr som typ akademiskt, men känner mig väldigt okunnig! Vad finns det för ridläror egentligen?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
[tintilar]
2013-02-04 16:15
#1

Akademisk ridkonst, centrerad ridning och integrerad ridning liknar varandra ganska mycket och kombineras gärna. Trots att det liknar dressyr så är det faktiskt väldigt annorlunda. Det är mer fokus på detaljer och redan första steget från halt är viktigt - inte som i dressyren där man ska rida i trav varv på varv för att uppnå samling. Man arbetar hästen på ett annat sätt än i dressyren.

Western har ju olika grenar men här framförs ju hästen på ett annat sätt. Efter som att grenen har sitt ursprung i rancharbete och att driva boskap är målet att hästen ska orka arbeta hela dagarna, och det skulle aldrig gå i den form som man önskar på en dressyrbana. Hästen ska ha en mer vilosam form och gång men som ändå är balanserad och samlad så att hästen klarar av att hantera olika rörelser som är viktiga tex vid boskapsskötsel.

Är man trött på dressyr men inte heller är så sugen på western kan man kanske prova på bruksridning. Det går ut på att genomföra olika moment på ett lugnt och metodiskt sätt. Samarbete och förtroende mellan häst och ryttare är i fokus. Tex kan man öppna och rida igenom en grind, rida över broar eller ovanliga underlag, plocka upp saker från marken, etc.

Lindbygarden
2013-02-06 08:41
#2

Det finns ju en mkt intressant gren som heter working equitation!

Peppe
2013-02-06 09:43
#3

Nu har jag tittat på lite filmer av Bent Branderup himself men jag vet inte om jag gillar det jag ser. Sparkande ben och skarpa bett. Blev rätt besviken faktiskt, hade andra bilder i huvudet om AR tidigare som var bättre.

De westernklipp jag sett har inte heller varit imponerande, men jag kanske kan köra min egna stil lite…

#2 jaa jag har sett när dom demonstrerar det på strömsholm Glad

Vet inte om jag orkar lägga ner den tiden för typ AR, det intresserar mig inte riktigt känner jag. Jag vill ju ha roligt och då känns nog ändå western närmare till hands mellan dom 2. Eller kanske min egen ridning fast i en westernsadek bara Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

EwaAngantyr
2013-02-06 09:55
#4

Man kan kombinera klassisk dressyr med horsemanship.  Naturlig dressyr.  Inga skarpa bett som i AR. Noggrann med grunderna ocvh hästens välbefinnande och naturliga gångarter. Inget "trava-runt-40 varv" för att uppnå samling…

Peppe
2013-02-06 11:00
#5

#4 jag har läst lite, men jag efterlyser en film på det hela. är det nåt du har i bakfickan? Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[tintilar]
2013-02-06 18:12
#6

#4 Både jag och min tränare rider AR på sidepull. Skarpa bett har jag aldrig sett på kurser och träningar jag varit på faktiskt. Det är något som man använder isf på riktigt hög nivå och troligen inte jämt. AR rids på vilket huvudlag/bett man själv föredrar.

#3 Jag har inte sett så mkt av Bent själv, tråkigt att han har en sån stil eftersom att han representerar AR. Det är inte alls min erfarenhet av det. Min tränare låter oss rida på hellång tygel och ingen fotskänkling är tillåten. Endast sits.

Annons:
EwaAngantyr
2013-02-07 09:23
#7

Jag har väldigt dåligt med film på mig själv..  Min mentor Karen Rohlf har en hel de på youtube bla denna:

http://www.youtube.com/watch?v=1Ap786SwvT8&playnext=1&list=PL72EA57E7C17A8053&feature=results_main

Googla på hennes namn så hittar du mer!

EwaAngantyr
2013-02-07 09:26
#8

Jag har väldigt dåligt med film på mig själv..  Min mentor Karen Rohlf har en hel de på youtube bla denna:

http://www.youtube.com/watch?v=1Ap786SwvT8&playnext=1&list=PL72EA57E7C17A8053&feature=results_main

Googla på hennes namn så hittar du mer!

Upp till toppen
Annons: