Annons:
Etikettallmänt
Läst 5870 ggr
LinaN
2013-01-20 20:06

hovböld eller nått annat?

Ni som har haft hovbölder på era hästar, hur har det yttrat sig? Hur snabbt har det kommit? Har ni haft hovböld på era oskodda hästar också?
Harry vart rejält halt på ena bak idag närjag skulle hämta honom ur hagen. Men det som "buggar" mig är att han inte är varm någonstans i benet. Kännt igenom honom från bakknät ner till sulan. Klämt, nypt, tryckt, rickat och grejjat för att försöka hitta en smärtreaktion hos honom. Hittar inget, istället står åbäket o njuter av grejjandet… så han vart inte till mycket hjälp. kännt efter svullnad och värme, men hittar inget, inte ens när jag borrat ner mig i hovskägget så långt jag kan.

Han går hyfsat på rakt spår, om 0 är hältfri och 5 är blockhalt så är han en 3½ i skritt på rakt spår. Man ser hältan utan att anstränga sig. På böjt spår så är det en stark 4 och han liksom stapplar med sitt andra ben för att få bort tyngden, och det är oberoende på om det är bärande eller påskjutande då jag testa att vända åt bägge hållen. När han går på rakt spår så sätter han i tån, men sen skjuter han över tyngden och tar inget ordentligt steg. Magkänslan säger att det sitter i hoven, men jag är verkligen inte säker på det :/

Nu åkte han in på boxvila resterande eftermiddag, och imorrn så ska jag klämma och känna igenom honom igen och se hur läget ligger o ringa och rådfråga vet och min hovis. Imorrn så ska han ut i en mindre rasthage, vill inte ha honom på boxen ifall han försöker hoppa ut, och sen tror jag han mår bättre av att få friskluft och se de andra. Men han kan inte rusa runt och härja även om han har ont ifall de andra skulle få busryck i vanliga hagen. Mat kommer han få med sig ut också så han inte går utan en massa för då vet jag att jag får en häst med huggtänder.

Han är allmänpåverkad av smärtan, det är han. Inte alls sitt vanliga jag. Så ont har han ju. Jag hoppas att det "bara" är en hovböld så att det inte nått som är brutet från att han gått omkull i hagen om han nu gjrot det, eller om han trampat in en söm från en tappsko osv osv. Men hitta ju inget vid undersökningen av sulan/stråle heller, men ska göra ett ntyt försök imorrn. Vi hade ju en stallkamrat vars häst gick med en ståltrådsbit i hoven i somras som upptäcktes först när han vart inne för röntgen pga vad de misstänkte var fång.

*suck* man har vart förskonad från skador och annat så länge, så det vart väl dags nu då…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2013-01-20 21:50
#1

har aldrig haft hovböld på nån av mina, men har några i min omgivning som haft.

Det kommer ofta väldigt plötsligt och drabbar både skodda och oskodda hästar. Det bästa är att ringa ut den som sköter din hästs hovar. Hovslagare brukar öppna upp hoven, men hur hovvårdare gör i dagsläget vet jag inte. Förr var dom rätt restriktiva med att öppna bölder vet jag, hur det är nu vet jag inte.

Oftast är det ju ingen big deal, så länge den inte öppnar sig vid kronranden.

Lite stories. En kompis hade hovböld på sin för typ 1 månad sedan, hon reds igen efter max 1 vecka och var aldrig särskillt dålig. Stallägaren där jag står åkte in med sin häst till klinik i höstas där dom först sa hovböld. Hästen fortsatte dock att vara halt så hon åkte till en annan klinik (jonas tornell?) som istället hittade en lös benflisa.

Är det en hovböld så ska väl hältan försvinna helt/nästan helt direkt när man öppnat bölden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2013-01-20 21:54
#2

#1 just nu lutar det åt att det är hovböld enligt alla jag pratat med. ska göra en ny utvärdering av läget imorrn bitti.

Hovvårdare/barfotaverkare öppnar inte, det överlåter de åt traditionella hovslagare och vetrinärer. Ska ringa o prata med min hovis imorrn o se vad han säger.

Är inte alls sugen på att skära upp, så det lutar åt våtvarma omslag i 2-3 dar och har det inte hänt nått då så blir det att ta till kniven då (alltså sätta någon med utbildning på att göra det) så har man iaf provat den mest skonsamma behandlingen först.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

majaliten
2013-01-20 23:42
#3

Har haft hovböld och det låter presis som du beskriver . De kommer plötsligt och är ofta väldigt smärtsamt så många hästar blir jätte halta. Det man gör först är att försöka hitta tex vart det kan sitta på min häst har det vart underifrån och då kan man känna att det är mjukare där bölden sitter och då har jag alltid fått lära mig att dra av skon (alltid om hästen har hovböld och är skod ) och då karvar man på de mjucka stället lägger ett omslag med bomull och jodopax flexlinda som håller i bomullen och sedan silver tjep och så kan hästen ha den i 2 dagar sen bytter man efter 2 dagars mellanrum . Och då ställer man in hästen i sjucka hage. Efter ett tag kan man börja motionera dem för hand och se om hästen inte haltar längre när den går, men även om den haltar är det bra att låta dem röra på sig. Så småningom ökar man på peomenixerna. Det är bra att röra på dem vid hovböld ibland är det bra att låta dem gå barfota vid hovböld så trampar de på en sten kanske de öppnar upp bölden men då får man va noga med att lägga omslag sände inte kommer in skit .

LinaN
2013-01-21 13:37
#4

Han var piggare idag, halta inte likan mkt som igår och sätter ner hoven normalare idag än igår. Så det verkar som om det går åt rätt håll nu iaf! :D

Däremot så har jag inte fått tag på hovslagaren ännu, får bara telesvaren. Så har pratat in och skickat sms så hoppas han hör av sig här under dagen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2013-01-21 19:21
#5

hovslagaren har jag fått tag på nu, han kommer imorrn eftermiddag, så då ska vi lokalsiera vart bölden sitter och sen därifrån ska vi ta ett beslut i hurvida vi ska öppna upp den eller lägga ett våtvarmt omslag o försöka dra ut varet mer naturligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-01-21 23:16
#6

Låter kanske lite hemskt men jag hoppas att det är en vanlig hovböld!

Annons:
LinaN
2013-01-21 23:56
#7

#6 inte det minsta, hoppas också det bara är en böld. Den minskade smärtan fårn igår till idag gör ju att jag är beredd att tro det är en böld ännu mera. O har man världens tur så har den dränerat sig själv tills imorrn eftermiddag.

jag känner ju inte att jag har nått dåligt samvete då min hovis inte hade kunnat komma ut förrän tidigast imorrn ändå. jag tar inte ut nån annan heller, litar på denna så pass o vet att han har alla försäkringar o grejor så det blir ordentligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-01-25 18:28
#8

Vad sa hovslagaren, hittade han ngt?

LinaN
2013-01-25 20:58
#9

Han hitta inget alls. höll på i nästan en halvtimme. klämde. Verkade lite, klämde lite till, och höll på en bra stund, sen började han göra samma procedur på andra bak också (så han är välverkad bak om vi säger så ^^) men hitta inget, och han tog i för kung o fosterland när han klämde med tången.

Så ingen hovböld som smärtar, ingen fraktur, ingen bärrandsröta eller annat skit i fötterna.  Så det som är kvar nu är ju att han halkt o sträckt sig.

Hade en bekant ute som är utbildad hästfysioterapeut som kände på Harry, och hon hitta inget heller och då klämde hon från korset och neråt. Men som vi kom fram till så Harrys lårmuskulatur är rätt massiv och har han sträckt något högt upp och långt in så kan vi inte trycka och palpera så att vi känner det, utan att det bara syns vid belastning…

Så jag har avvaktat efter telefonkontakt med vet, de sa i princip att de kan komma ut men att de kan inte göra mkt mer än skriva en faktura och åka igen efter att ha konstaterat att hästen är halt och ordinera vila men viss skrittmotion.

Så idag så släppte jag honom lite i ridhuset, och han vart renare i skritten, och även traven vart bättre. Även på böjt spår i skritt vart det mycket bättre, typ 3-5meters volt, men stillastående vändning gav rätt mkt reaktion dock såg han inte ut somom han skulle gå av eller tappa ett ben idag så det går åt rätt håll.

och man vet själv har man sträckt sig rejält så är man ju rätt "haltig" ett tag efter. så magkänslan nu säger ta det lugnt och vänta och se.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-01-28 14:38
#10

Hur vet ni att det inte är sen senskada odyl?

Ingen av mina veterinärer har ngnsin sagt att det inte är ngn idé att de kommer.

Har du ingen klinik i närheten dit då kan åka så ni kan utesluta en alvarligare skada?

LinaN
2013-01-28 20:11
#11

#10 ingen värme eller svullnad i eller kring senor.

Klinik ligger väl 1½ timmes färd bort. Har ingen bil, inget körkort och ingen transport. Gubben min har inte heller bil eller körkort. Och sen de som har körkort antingen jobbar eller har inget drag, o de som har drag får inte dra harry + boggisläp som får lasta 750kg på sina B-kort. Så det är inte nog med att man ska hitta ett släp, det måste få lastas 750kg också så man vet att finkan håller.

Så det är en jävla sits. kommer i framtiden satsa på att ta BE- eller det som kommer motsvara BE framöver så man får dra sin egna häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Knorran
2013-01-28 21:45
#12

jag skummade bara igenom lite snabbt, men min häst hade ungefär en liknande händelse som din men det visade sig att det var en knäledsinflammation! hoppas det löser sig för dig!

Knorran
2013-01-28 21:45
#13

jag skummade bara igenom lite snabbt, men min häst hade ungefär en liknande händelse som din men det visade sig att det var en knäledsinflammation! hoppas det löser sig för dig!

Annons:
LinaN
2013-01-28 21:50
#14

#12 tack. Hade din häst några symptom förutom hälta?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-01-29 09:05
#15

#11 Min ponny hade ingen värme, svullnad eller smärta vid palpering kring senan där hon var rejält skadad i, så pass skadad att jag kunde fått henne utdömd samma dag det upptäcktes.

Lindbygarden
2013-01-31 16:52
#16

#11 Ja det blir verkligen meckigt att komma iväg dåRynkar på näsan

viktoria91
2013-01-31 21:00
#17

Veterinär med portabel röntgen/UL som kör ut kanske?

Kimpa
2013-02-06 13:53
#18

Skummade igenom texten lite och tyckte inte alls det lät som en hovböld.
Ofta blir de även svullna från kotan upp över senan då.

Jag TROR bara att din häst har vrickat sig i hagen då det är lätt hänt den här årstiden. Du skriver ju själv att hästen redan är bättre.
Tror på att ta det lugnt ett par veckor bara. Man ska inte börja med att måla fan på väggen…
Lycka till!

LinaN
2013-02-06 15:43
#19

Hemma från kliniken nu. Hovbensfraktur uteslutet, senskada och ligamentskada uteslutet. Hältan lokaliserad till hoven och inte högre upp i benet.

Troligtvis en hovböld (oklart med ultraljudet och inte helt säkert på röntgen heller, men vi ska behandla mot det ändå) SAMT fraktur på en hovbroskförbening efter att ha tittat på plåtarna.

Så våtvarma omslag ytterligare en vecka, sen träffa vår ordinarie hovis och titta på plåtarna, samt se om vi hittar smärta eller om man karvar litet försiktigt se om man hittar nått var.

Sen efter det kontakta vet igen och berätta om ev fynd eller ickefynd och sen ta det hela därifrån.

-----------------------------

#18 I måndags 4/2 hade hältan förvärrats och han vart allmänpåverkad igen. Kände att jag kan inte vänta längre, jag vågar inte chansa ifall det är något värre. Hade puls i benet men ingen värme eller svullnad. två veckor kan jag vänta och ha is i magen, men efter 2 veckor plus att han försämrats igen så pass att hans humör förändras så känns det inte bra för mig.

Samt att jag fick reda på att han har tydligen så pass bra hovkvalite att risken är att bölden inte kommer kunna komma ut själv utan omslag och yttre påverkan. (om det nu är en böld dvs)

Fick massor med beröm för honom. Han tog det skitbra. Behövde inte ge lugnande, blinka knappt ens när han fick smärtstillande insprutat i karleden eller där nånstans. Eller när han fick en stelkramps-boost-spruta. Han charmade de flesta på stället och skötte sig E X E M P L A R I S K T !!! trots att bilen hamna i diket 600m från kliniken och vi fick lasta av på grusvägen o gå sista biten, samt att hamna på ett helt nytt ställe med massor med konstiga saker omkring sig.

Vetrinärerna tyckte han vart så duktig att han fick ett "klistermärke" i form av en slick-burk med mineraler, vitlök och lite melass med sig hem ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-02-12 07:31
#20

Men lille gubben!

Va skönt att han var så duktig! Hoppas nu att han läker ordentligt lille killen, hur ser prognosen ut?

Annons:
LinaN
2013-02-12 10:16
#21

Prognosen är ju fullt tillfrisknande, bara frakturen får läka, vilket innebär lien sjukhage 3x4m stor samt boxvila. Promenader för hand max 1 timme på jämt underlag.

Hovis ska komma ut nu i veckan förutsatt att jag får alla kopiorna på röntgen så vi kan titta på den gemensamt o se om det ens är lönt att försöka leta efter en böld då det är en fraktur som sitter där. det fanns ju förändring på både röntgen och UL men de kunde itne säga att JA det ÄR en hovböld, utan det kunde lika gärna vara ett blodkärl eller bara en förändring i strukturen i vävnaderna.

Jag ska återkomma till behandlande vet när hovis vart ute och rapportera eventuella fynd eller ickefynd.

Men iaf, prognosen är positiv, och nu vet jag ju att han har hovbroskförbening också och att det kan vara ett problem senare i framtiden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-02-12 11:53
#22

#21 Det är väl ardenner i Harry? Väldigt vanligt att dem får hovbroskförbening.

LinaN
2013-02-12 15:58
#23

#22 ardenner/shire

men mindre vanligt att de går och bryter av hovbroskförbeningen… :S

De flesta kallbloden har problem med det idag, och hovbroskförbening är ärftligt. Däremot så är det inte en dödsdom idag, tillskillnad från för 10 år sedan. så alltid något. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-02-12 17:48
#24

#23 Vad händer funktionsmässigt med en häst som har hovbroskförbening? Blir det värre och hästen går ej att användas eller?

LinaN
2013-02-12 20:43
#25

#24 jadu, det kan utvecklas, sen stanna upp för att aldrig ge hästen några besvär. Det kan utvecklas, ge massor med besvär. Inte utvecklas förrän sent i livet, och ändå inte ge besvär, eller som för väninnans häst (nordsvensk) utvecklas lite, sen uppehåll i 8 år och sen med blixtrande hastighet försämra hästens livskvalité så pass att hon fick avlivas (hästen då, inte väninnan)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-02-12 21:05
#26

#25 Trodde du menade väninnan.;) Precis samma som 3 olika förhändelseförlopp med melanom alltså. Vi får hoppas på att det stannar upp för alltid.=)

LinaN
2013-02-12 22:17
#27

#26 lite så ja… det kan gå åt vilket håll som. Men jag hoppas ju att när frakturen är läkt så kommer han vara i gott skick igen o hålla många år till.

Men i värsta fall så har jag ändå börjat tänka över hur jag ska göra sen, om det blir ny häst direkt eller om jag ska vänta osv… Det är jättesvårt. Men jag kan säga som så att kommer han bara duga åt att gå och vara fin i en hage men ändå ha ont så kommer han få somna, han tycker inte om att gå och skräpa. Och det skulle göra ont i både själen och plånboken att ha en häst som är olycklig. Det är inte värt det.

Men jag hoppas ju att jag inte ska behöva ta det beslutet än på måååååånga år.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
2013-02-13 07:55
#28

Jag håller tummar och tår för att han ska läka och att han ska hålla för fortsatt ridning.

viktoria91
2013-02-13 09:21
#29

#27 Usch ja, hur m,ånga ggr har man inte tänkt "om det nu inte skulle gå vägen, hur gör jag?". Min ponny hade jag inte kunnat gå och skräpa i hagen bara, hon är för nyfiken på livet!

LinaN
2013-02-21 20:04
#30

Så, ingen böld som krupit fram trots 9 dagars VVO.

Hovslagaren hittade inget heller, så vi passa på o verka Harry när vi ändå vart i farten.

Prata med vet, som ordinerade Metacam, för är det hovbroskförbeningen som växer eller det är fraktur så kan det vara en del inflammation i hoven med tanke på den minimala värme som man kan känna om man verkligen anstränger sig. Så han går på dos för 500kg, så det ger lindring men inte tar bort all smärta.

Han är pigg o glad och lite för full i fan. Han får röra på sig under kontrollerade former i skritt och på plant underlag, tömköras o dyl utan att det blir för snävt eller påfrestande. 

Sen har han lite andra ideer om vad han vill kontra vad han får… jag har honom på volten delvis för att kunna se hur han rör sig, släpper jag honom blir det på tok för mycket spring så får balansera för och emot genom o ha honom på börjt spår. Men de senaste två dagarna har han inte markerat mer när han är på böjt, samt att vändningar in i boxen tex inte är så påtagligt smärtsamma längre heller.

Så prognosen är väldigt god.

Här bjuder vi på lite NH-lek och hjärngympa. Kameran är fixerad på en fodertunna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-02-21 20:09
#31

#30 Full i fan känner man igen.;) Min ponny ställdes av från toppkondition (där jag inte kunde rida henne trött) pga en senskada. Från att kunnat gå lös vid en på promenader till att vara halvt oregerlig vid daglig 20-30 minuters promenad.

LinaN
2013-02-21 20:13
#32

#31 ser fram emot den dagen man får klartecken av vet att sätta igång honom o att han får gå ut i stora hagen igen…

planen ser ut som följande:

  • Leka i ridhuset med långa ledrepet (det jag har på videon ovan)
  • Leka i några timmar
  • SEN släppa ut honom i hagen med kompisarna så han inte springer sig fördärvad okontrollerat.

Detta skall också filmas! För när han väl FÅR busa av sig allt bus o överskottsenergi, vill jag ha det på film! :D

Men känns iaf skönt att han verkar svara på metacamen, ingen uttorkning eller diarre ännu och vi är inne på dag 3. Han är piggare o gladare över lag, äter ordentligt. Men har tråkigt om dagarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2013-02-21 22:20
#33

#32 Skönt! Varken katt, hund eller ponny har blivit dålig i magen av metacam för mig. Bra att det känns att der går åt rätt håll.:-)

LinaN
2013-02-22 10:58
#34

Idag så stod han och väntade spänt på att jag skulle bli klar med metacamen, skakande av flaska och uppdragning av medel i doseringssprutan.  Tror att jag ska testa att inte stoppa in sprutan i munnen på honom utan låta honom suga på den istället. 

känns nästan litet som ett övergrepp o hästbrottning när man ska prega in sprutan i mun… och med tanke på att han verkar gilla smaken nu så ska det nog gå att göra det mindre invasivt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: