Annons:
Etikettutrustning
Läst 1874 ggr
ebengtssson
2013-01-09 08:43

Bra täckesförvaring

Jag jobbar på en ridskolan och vi har sjukt många täcken och jag vet inte riktigt vart jag ska lägga alla. Just nu har vi några fleece- & utetäcken i sadelkammaren men resten ligger på logen och där mår de inte alls bra. Eftersom det är en ridskola så har vi inte överdrivet med ledig plats i sadelkammaren så är det någon som har någon smidig, billig och bra lösning?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Annons:
Caf_Roy
2013-01-09 08:47
#1

I vårat stall har vi spikat upp en hylla ovanför sadlarna i sadelkammaren som löper runt hela väggen. Viker man ihop täckena ordentligt sväljer den en hel del.

Det handlar egentligen bara om att hitta outnyttjat utrymme (som halvmetern närmast taket i sadelkammaren) och hitta på ett sätt att stoppa täcken där.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

ebengtssson
2013-01-09 11:47
#2

vi har redan så på en, ovanför sadlarna får det inte plats :/ de andra väggarna har vi selar/tränds..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Caf_Roy
2013-01-09 16:28
#3

Utnyttjar ni golvytan precis i mitten av sadelkammaren (brukar väl vara ett relativt stort rum med greger på väggarna)? Annars kan man ställa ett par rejäla (och höga) bokhyllor/garderober där rygg i rygg och hänga träns på sidorna, så får man loss lite väggplats också.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

ebengtssson
2013-01-09 18:02
#4

Där har vi sadelbockar..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Caf_Roy
2013-01-10 05:59
#5

Och ovanför sadelbockarna?

Jag tänker mig 4 stadiga ben/pelare som går från golvet hela vägen till taket, och strax ovanför huvudhöjd en rejäl träskiva mellan dom. Beroende på hur stor skiva ni får plats med, kanske ett hål i mitten och fler stödben så kommer man åt täckena från mitten också.

Sen är det bara att stapla hela vägen upp till taket, borde få plats ett antal kubikmeter täcken. Handlar som sagt bara om att hitta outnyttjat luftrum.

Om ni skulle ställa garderober där i stället och hänga selar/träns på sidorna av garderoberna, får ni inte loss tillräckligt med väggutrymme för att hänga sadlarna på sadelbockarna på väggen i stället?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

LinaN
2013-01-10 20:51
#6

Rena täcken kan förvaras i plastbackar från Ikea. Dessa backar sväljer lätt 3 vintertäcken, fördelen är att de är skyddade mot damm, hyfsat från skadedjur. Man kan ställa i en liten torrboll i ena hörnet som suger åt sig eventuell fukt. Och man kan stapla dem på varandra.

Tejpar man sen dessutom fast en plastficka på sidan av lådan kan man skriva vilka/vems täcke som ligger däri, eventuellt storlek och vilket skick täcket är i. Tex Storms vintertäcke, 145, ena bogspännet trasigt. Pompoms tunna regntäcke 85cm, helt nytt. Osv. så det blir överskådligt och lätt att hitta när man letar efter dem.

IKEA SAMLA 130 liter + lock och låsclips så lådan inte öppnar sig om den välter eller smådjru försöker bryta sig in. blir ca 200kr per komplett låda, men jag tycker det är klart värt det för förvaringens skull då man dessutom med lite våld och vilja kan överpacka lådan iom att täcken innehåller en del luft så pressar man ihopa dem med hjälp av locket så får man plats med fler än man trodde från början.

Jag har en sån stor låda till alla mina extrafiltar när vi åker på vikingamarknader o så, när jag förvarar dem hemma, och jag får i ca 20 militärfiltar i helylle, två fårskinnsfällar och några mindre filtar utan problem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
2013-01-13 17:54
#7

Intressanta tips här!

Ska till ikea o shoppa hyllor och plastbackarGlad

ebengtssson
2013-01-13 18:43
#8

Håller med, fast det är nog bätter tips för mig och mina hästar här hemma än till jobbet ;)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

MiaMaria
2013-01-15 20:57
#9

Jag använder tävkesgalgar, fungerar både till förvaring o tork

Upp till toppen
Annons: