Annons:
Etikettallmänt
Läst 3091 ggr
Anfa
1/5/13, 12:42 PM

Går på bogarna

Förstår inte riktigt begreppet att hästen går på bogarna, eller jag förstår att hästen blir framtung och inte lägger vikt på sina bakben men har svårt att känna det när jag rider och jag förstår inte heller hur man kan se det. Om någon har tydliga bilder då man ser när hästen går på bogarna får ni gärna visa!:)

Annons:
Lindbygarden
1/5/13, 5:08 PM
#1

Jag har inga bra bilder för visa hur det ser ut när de går på bogarna och ja folk kan känna sig illa berörda om man länkar till bilder av dem.

Men om man ser en häst som inte trampar under sig ordentligt utan det ser ut som att den travar bakom sig lite. Det kan tom se ut som att hästen går lite i nedförsbacke.

Vet du hur det känns när en häst går iform?

Anfa
1/6/13, 5:43 PM
#2

Okeej då tror jag att jag förstår ungefär faktiskt, så man kan kolla på om bakbenen inte "kommer under" hästen? :)

Ja jag vet hur det känns när hästen går iform. Har läst massa skräck om hästar som går på bogarna men så länge jag inte känner att hästen blir tung i handen när jag rider så är det väl kanske lugnt då, har inte heller hört av någon jag ridit för att hästen går på bogarna men de var skönt med en bra förklaring!!:)

Lindbygarden
1/8/13, 1:25 PM
#3

#2 En häst kan knäppa av och gå bakom hand så det är inte alls säkert att du känner om den "går på bogarna"

Kitty41
1/18/13, 1:03 AM
#4

Ett annat uttryck är att "hästen biter sig i bogarna", alltså att de går med munnen i bringan med kraftigt böjd nacke. Hoppas att du förstod Glad

Linnea
1/18/13, 10:35 AM
#5

#4 Går hästen så är det rollkur, hästen kan gå på bogarna ändå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
1/18/13, 10:41 PM
#6

Ett enkelt sätt (från backen) att se hur bra en häst bär sig är att titta under magen och uppskatta hur stort hålet är. Dvs hur mycket plats finns det under magen mellan bakbenen och frambenen.

Om solen skiner igenom klart och tydligt därunder så är vikten på framdelen för det finns inget under hästen som skymmer solen, däremot om det är solförmörkelse under magen så är det tvärt om med vikten på baken eftersom benen kommer in under hästen och skymmer allt ljus.

Så skippa var hästens nacke är och kolla på vad bakbenen gör i stället.

Enkelt förklarat…..;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
MiaMaria
1/18/13, 10:49 PM
#7

#6 Ganska tjorvigt förklarat tycker jag, beroende på väder ;-) Kolla var hästen sätter hovarna, bakhovarna ska den sätta ner i samma spår eller framför där framhovarna precis varit. Det är från sidan. Om du rider ska du ha ett jämt stöd i tyglarna och du känner (bör åtminstone) hur hästen sätter sig och jobbar upp ryggen.

Brollan1
1/18/13, 10:51 PM
#8

Solskenshistoria ? ;-)))

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

MiaMaria
1/18/13, 10:56 PM
#9

#8 haha jaaa :-D

Anfa
1/20/13, 2:45 PM
#10

Haha bra förklarat, det är väl en träningssak och se sånt antar jag! Tack så mycket!!!

majaliten
1/21/13, 12:10 AM
#11

Det finns aldrig dumma frågor bara duma svar . #4 . Det kalas rolkur Att gå på bogarna är när hästen inte bär sig och lägger tyngden på sina bog blad . Alltså inte arbetar igenom ela kroppen och ite bör sig med back delen och lägger då tyngden på frambenen. Som tex ridkolehästar för ovs om de kröker på nacken eller inte . Många tror att när hästen kröker på nacken går den inform men i många fall är det då hästen går på bogarna. Här tycker jag är en bra länk där hästen går på bogarna http://ponnyochryttare.se/wp-content/uploads/webblogg/dsc04733_105300556.jpg

Upp till toppen
Annons: