Annons:
Etikettträning
Läst 3673 ggr
Lindbygarden
12/31/12, 5:54 PM

Träningstråden

Här kan vi berätta om vad vi har fokuserat på eller ska fokusera på med våra hästar. Hur vår vecka ser ut och vad vi har inplanerat. Ja det vi vill berätta om vår träning helt enkelt.

Jag har smygstartat med Gabrielle och Bixie, dock vid hand än så länge men för båda är det övergångar mellan skritt, halt ,trav etc samt tempoändringar i skritten och traven.

Fördelen av att göra det vid hand är att jag inte orkar ånga på i ett tempo i traven bara.

Jag har gett mig den på att jag måste få bättre kondis och gå ner en del till innan jag börjar skava sadel.

Annons:
Lindbygarden
1/1/13, 8:19 PM
#1

Tog en sväng med Bix igår men oj så laddad hon var. Slutade med att vi longerade henne en liten stund i skritt o trav. Därefter promenix med en mkt nöjd liten ponny!

Peppe
1/1/13, 10:08 PM
#2

Har börjat sätta igång min idag igen efter 3-4 veckors vila.

Kommer mest se till att han går framåt den här veckan och är hyffsat lydig Glad

hade velat rida ut men han är så dum rent ut sagt att rida ut själv på, och mitt ridsällskap åker uppåt landet några dagar så tyvärr blir det nog mycket bana den här veckan. orkar ärligt talat inte ta dom diskussionerna med honom ensam ute för det leder ingen vart, han kommer bli snällare sen framåt våren igen, bara för att bli lika dum nästa höst…Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
1/3/13, 1:57 PM
#3

Idag åkte vi till ridhuset första gången! Eller vi har varit där förut, för 5 år sedan och hopptränat.

Verkar som Blacky mindes det för idag var det fart i racerponnyn Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
1/4/13, 11:48 AM
#4

Ikväll blir det löshoppning på schemat. Harry har fått ta det lugnt några dagar nu då jag vart knallförkyld sådär på gränsen till döende. Men nån meter ska han väl kravla sig över utan större bekymmer skulle jag tro! :D

Skönt för mig också då jag inte behöver anstränga mig på samma sätt, visst är jag på bättringsvägen men jag behöver ju inte bli sämre igen.

Imorrn om det är väder till det så hade jag tänkt försöka ta mig ut på en liten utetur med honom för det var längesedan och det börjar ju bli dags o ta tag i rida-ut rädslan också nu när galopprädslan äntligen släppt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/4/13, 12:19 PM
#5

#3 Va härligt att ni har kommit igång nu! Vad gjorde ni?

#4 Löshoppning är trevligt, de flesta hästar tycker ju att det är störtkul att få hoppa lite. Kör ni serier eller hjälphinder oxer?

Peppe
1/4/13, 12:38 PM
#6

#5 har ju bara tömkört i några dagar innan, så detta var första dagen jag satt på honom på 1 månad. Blev mest rejs runt fyrkantspåret till slut! Haha!

Han var väldigt pigg och glad, och mjuk som sjutton så vi rullade bara på i alla gångarter och fick upp lite puls. Han brukar ha stora problem med att hålla en ren tretaktig galopp, det brukar börja med antingen slö fyrtakt bakom hand eller full fart i fyrtakt med huvudet rakt upp, men igår tog han ren tretakt direkt i fattningen och höll i den. Förhoppningsvis fortsätter han i samma stil, då kan det bli väldigt bra sen när vi ska börja arbeta lite mer! Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Peppe
1/4/13, 12:41 PM
#7

och ja just det, han var lite rusig ibland men utan att dra iväg, men eftersom han tidigare i höst periodvis har varit rent slö så lät jag honom hållas. Nästa vecka någon gång ska jag börja träna halvhalter igen innan han blir helt oregerlig.

Men hellre att han springer lite för mycket än att han är slö, så länge han inte är spänd.

Kan eventuellt ha blivit någon galopprejs bild från igår! Ska höra med fotografen Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
1/4/13, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 det är olika ibland har vi kört ett räcke/kryss och oxer, och ibland har vi kört studs. Så vet inte alls var vi ska köra på idag. Däremot så hoppas jag underlaget är något torrare än tidigare i veckan…. jäkla smältvatten o förbannade tjäle, dräneringen under ridhuset orkar inte med!

bild från i onsdags när jag valde att jobba Harry helt lös istället för att arbeta med ledrep och repgrimma, eller att rida. Kändes som om det vart bästa alternativet med tanke på hur läget låg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
1/4/13, 11:35 PM
#9

Ridhuset vart inte lika blött idag "sjöarna" har krympt till hälften så vi passade på att hoppa hästarna. Blev inte tokmånga höga språng men hästarna tyckte det vart skoj iaf! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/5/13, 5:04 PM
#10

Idag blir det en promenad och stretching av Bixie.

LinaN
1/5/13, 6:53 PM
#11

Idag blev det lite blandad ridning, mestadels fokus på balans och vägar, dvs hålla sig på spåret idag. Det vart svårt bitvis. Han vart lite småstel efter igår så krävde inte så mycket, blev dock lite galopp.

BARBACKA! jag som på sistonne bara vågat galoppera med sadeln på! Så hej o hå nu går det framåt!

Däremot så har jag insett av igår och idag att vi måste nog jobba lite på kondisen också, han blir snabbt trött och orkar inte. Så tror det är ridhuset som är lite boven i dramat, samt att jag vart rädd för uteridningarna sen jag åkte av för ett år sen o slog mig rejält. hade jag fallit av 3-4 meter tidigare än jag gjore hade jag troligtvis brutit ryggen.

Så nu ska vi börja jobba på att matte ska vara trygg när vi rider ut. så vi kan få upp kondisen på trams, och medis ska få stränga order om att det är uteridning som gäller sålänge det inte pissregnar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MillaJ
1/5/13, 7:25 PM
#12

Träningsmässigt här så handlar det mest om att:

Calle: Få ordning på den stora kroppen och koordinera den lite ;) Galoppen är vår svaga punkt och vi sliter med att få ihop honom i galoppen och kvicka upp den så att han blir mer lättmanövrerad så att vi ska kunna komma runt på mindre volter osv. Vi har börjat med lite förvänd galopp och kommer fortsätta med det och jobba på styrkan där.
Idag var han ganska fin hela passet trots att han vilade igår, var lagom pigg liksom. Galoppen gick oväntat bra och framförallt höger var riktigt bra, redan från första fattning var sprången lite kortare, kvickare och mer ihop.

Hottie: Jobbar på att stärka upp henne igen och komma tillbaka till där vi var tidigare. Börjar inte öva in något nytt innan dess utan nu kör vi mest lösgörande och jobbar på att öka konditionen bit för bit. Idag var ett bra pass där jag jobbade henne lite mer än jag gjort innan, var noga med att hålla henne rak och red lite innanför spåret. I vänster galopp märkte jag hur jag satt snett (hon puttade över mig) och att hon föll inåt, så det blev ett par varv där jag bara jobbade på det och ja -plötsligt trillade bogen in där den skulle vara och hon galopperade rakt (och jag satt rakt).

Fina båda två idag!

Lindbygarden
1/8/13, 1:29 PM
#13

#12 Använder du bommar ngt i ditt jobb med hästarna? Studs är ju annars ett roligt och lite annat sätt för dressyrhästarna att få lite extra styrketräning. Likaså cavalettiarbetet.

Jag bara längtar efter att jag själv har hästar att träna ordentligt.

Nu åker en av unghästarna nästa helg så dä blir det debut för Gabrielle, nu ska hon igång!

Vi har fått hem nya bilen så igår lasttränade jag Bixie och Grace. Bixie ska var en sån som ibland går på och ibland kräver lina.

Iågr var hon ponny men skam den som ger sig. Till slut gick hon av o på fint ett par gånger och sen räckte det.. Blev promenix igår också men jag måste ha på skor på henne nu då hon e ömfotad.

Annons:
MillaJ
1/8/13, 8:15 PM
#14

#13 Japp, cavaletti. Calle är ju inte inhoppad ordentligt så nån studs blir det inte än på ett tag. Matte är inte så himla säker när det kommer till hinder i någon form så det får komma lite bit för bit.
Men bomövningar med trav- och galoppbommar kör jag.

Peppe
1/8/13, 9:02 PM
#15

Blev inte som jag tänkt mig i helgen, så idag började vi om med lite tömkörning igen.

Har så dåligt samvete för han behöver verkligen komma ut i skogen men det går bara inte med all is Rynkar på näsan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
1/9/13, 7:04 AM
#16

#14 nej det var ju det där med att själv känna sig helt hundra med hoppningen.

#15 Peppe, dåligt samvete är bara onödigt. Flört Vädret rår vi inte på.

LinaN
1/9/13, 8:39 PM
#17

Usch, har lite träningsdropp just nu. Ingen lust o göra nått alls. På onsdag nästa vecka kommer min NH-tränare. Jag har tränat lite på det vi fick i läxa men känner inte alls att jag kommit nånvart, så rätt tråkigt o har tappat motivationen lite.

Men på söndag ska jag o stallkompisen som också sysslar lite med NH träna ihopa så då blir vi kanske lite mer motiverade. Ska se vad hon säger om att byt hästar en kvart tjugo minuter eller så och testa varandras hästar, de är ju inte bara fysiskt motsatser utan även psykiskt. hon har en känslig liten arabdam som spänner sig och till slut exploderar om hon blir osäker. Harry blir inte osäker utan han blir bara dominant o tuff. Kan vara nyttigt o testa olika sorters hästar. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/13/13, 5:56 PM
#18

Väntar på hovslagaren varit här då Bixie är rejält hovöm just nu och behöver skor innan igångsättningen.

Peppe
1/14/13, 9:39 AM
#19

igår var vi ute med sällskap, äntligen. blev lite galopprace över några åkrar, sedan hem igen då jag hade en tid o passa. Det räckte nog med ett varv för våra hästar som inte är så värst igång.

Blir nog ridhuset en sväng idag.Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
1/14/13, 2:13 PM
#20

Det blir inte riktigt som jag tänkt mig här. Bilen drar för dåligt så tog mig knappt över järnvägen vid stallet, med tom transport. Tänker inte ställa in hästen i transporten och sedan sitta fast över järnvägen.

Usch har tappat all motivation. Har inget ridsällskap och inga pengar, varken till bensin eller träningar. Just nu vet jag inte ens om jag vill ha häst längre alls. Hade varit skönt att kunna köpa sig något roligt eller åka utomlands istället för att fodra en häst som jag ändå inte rider på.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
1/15/13, 8:56 PM
#21

#20 Oj lite läskigt!

Förstår att det känns drygt men ge det tills vädret blir lite roligare.

Kraaam!

LinaN
1/15/13, 11:30 PM
#22

Imorrn blir det NH-träning igen. Har inte bestämt mig denna gången heller om det bir från marken eller uppsuttet. så vi får se vad som händer ^^ Kanske blir hälften hälften.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
1/23/13, 10:20 AM
#23

När jag tömkörde i fredags så var Blacky ovanligt spänd och ovillig, han som annars jobbar på själv med hängande töm.

Valde därför att rida på hackamooret dagen efter när vi red ut. Funkade fint.

Den här veckan har vi varit i ridhuset igen vilket gick rätt bra. Har börjat träna på att sitta ner nu igen. Har fortfarande träningsvärk i magen, och i höger sida av ryggen? Tror det är för att jag är så sned och inte har använt dom musklerna på så länge för att räta upp mig, eller så har jag blivit ännu snedare på sista tiden.

Igår skrittade vi och travade lite i paddocken hemma. Går typ bara att rida längs fyrkantspåret om man ska trava så red bara 30 min och gjorde mycket övergångar. Om ändå isen hade töat bort innan ny snö kom!

Idag är det strålande sol men 15 minus så mja, det är nog lite för kallt för mig för att rida idag tror jag…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

sasha_setter
1/24/13, 9:54 PM
#24

Igår longerade vi våran medryttarhäst Molly för första gången! Hon står mest och har inte fått jobba på länge så hon var full av energi och brallade lite grann, men sedan gick det bra! Är så stolt över henne trots att det är så lite…!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

LinaN
1/25/13, 10:47 AM
#25

Harry är fortfarande halt, snart gått en vecka men det är ju bättre. tyckte även det verkade bättre på böjt spår idag när jag vände honom.

så ska ge det ett par dar till. nästa planerade träning är den 20e februari så har inget o stressa till direkt. Så det är alltid något.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/25/13, 6:24 PM
#26

#25 Kanske blir tvungen till att låta doktorn kika på honom?

Här ligger vi lågt, skoning blir inte förrän i början av februari.

Lindbygarden
2/6/13, 8:43 AM
#27

Äntligen har vi börjat! Nu har jag ridit Gabrielle två dagar och Bixie en dag.. Jättekul men lite stök blir det då de inte är vana vida att skiljas från flocken etc..

Idag blir det ingen ridning då barnen har studiedag och imorgon kommer hovslagaren så då får jag se hur mkt jag hinner med..

Så roligt!!

Annons:
Peppe
2/6/13, 9:39 AM
#28

Härligt :D

Här har vi haft riktigt vårväder i helgen, men då passade jag på att få influensa så än har det inte blivit något ridande. igår grejade vi runt lite i paddocken iaf i grimma och longerlina. Han står så stilla i hagen så han kan behöva lunka lite för magens skull.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2/7/13, 10:04 PM
#29

Idag har vi tömkört lite vilket gick bra. Han var ju lite trulig där på slutet innan men han verkar ha vilat sig i form!

Började med att prova alla gångarter i bara grimma och det gick lika bra som med bett. Blev lite inspirerad av Isabel Werths film har bekräftat för mig själv att bara för att man är dressyrryttare och rider med träns osv, så betyder inte det att man inte kan rida i bara grimma också om man vill. Skönt också med tanke på hur jäkla mycket jobb jag lagt ner på denna knäppa häst under åren.

Funderar på att faktiskt rida lite imorgon, var länge sedan nu

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
2/11/13, 12:49 PM
#30

Här har vi tränat för fullt i helgen. Jobbar med lösgjordhet och galoppfattningar. Sen lite lastträning på det. För efter att ha tittat på en träning i fredags har jag nu bokat in ett pass för den tränaren. Längtar redan!

Peppe
2/11/13, 3:01 PM
#31

jag rider lite grann nu, går bara skritta och ev trava längs fyrkantspåret hemma. att ta sig ut i skogen är inte att tänka på så det blir som det blir helt enkelt. men han är väldigt fin iallafall, får ju mycket tid till grundarbetet i skritten och övergångar/halter

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2/12/13, 7:23 AM
#32

Bixie har fått på sig framskor så nu är det bara att tuta o köra.. Men jag vill ha ljus och värme!

LinaN
2/12/13, 10:17 AM
#33

Både NH och dressyrträningarna ligger på is nu fram tills HArrys fraktur läkt. Det är ingen stor fraktur, kanske 1cm lång spricka men är tillräckligt för att orsaka honom smärta och hälta. så det blir vila nu minst en månad o mer beroende p åvad vet säger.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WinterPrince
2/25/13, 7:40 AM
#34

I lördags var Winter och jag på den första träningen för den nya instruktören. Läs mer här: http://exaequestrian.wordpress.com/2013/02/23/lisa-traning/

Annons:
[RC1393]
3/1/13, 10:09 PM
#35

I morgon blir det ridtur med bus och kul som en ridkompis till mig kallade henne en gång, och visst stämmer det, Sparven är bland de roligaste hästar jag ridit. Ska börja träna mer på böjt spår, som hon har svårt för att göra i högre gångarter eftersom vi tyvärr haft dåligt med longeringsutrymme hemma och med en 2-3åring har det varit för jobbigt att promenera 2km+ jättelång och brant uppförsbacke, tränat typ 10min och sedan gå hem igen^^ Nu börjar hon som snart 4åring orka lite mer, plus att man nu kan snålskjutsa upp och ned för backen på henne😎

Peppe
3/2/13, 6:31 PM
#36

under februaris 4 veckor så har jag varit sjuk 3 och jobbat dygnet runt den 4e. inte mycket ridet med andra ord!

Tänkte rida idag, men har jobbat hela dagen så den nya planen är att rida imorgon! Hoppas det blåser ordentligt under natten så isen försvinner i skogen 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

smulizzen
3/6/13, 5:56 PM
#37

Longerade och gick över lite bommar vid hand med tossiga medisponnyn igår. Tränade mycket tempoväxlingar på volten, hon tycker nämligen att galopp, helst så fort som möjligt är lämpligast🤪.

Hon är för tillfället inte ridbar då hon inte har några ryggmuskler att tala om, men det är på väg! Många och långa promenader i full terräng har gjort susen!😃

Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)

Lindbygarden
3/19/13, 8:26 PM
#38

Jag väntar mest på att vintern ska släppa sitt tag.. Ska igång med flickorna nu men isch för att rida i stormvindar och minusgrader..

Peppe
3/20/13, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag har börjat sätta igång min kuse IGEN och kom så långt som att börja trava och galoppera lite i söndags, när den förbaskade vintern kom tillbaka. Vi tog av snösulorna i torsdags och nu med all nysnö kommer vi ingenstans innan bilarna packat till vägarna lite. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Är för blåsigt för att ta transporten till ridhuset idag tycker jag men det kanske lugnar ner sig till imorgon…

Slänger in en sommarbild för att ljusa upp lite! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
3/20/13, 11:05 AM
#40

På fredag vankas det ridlektion igen! Ska bli roligt, tycker vi har kommit en bit på vägen sen sist.

LinaN
3/20/13, 8:00 PM
#41

Fick goda besked idag! 

2 veckors ridvila till i enskild hage. Sen när gipset kommer av om 5 dagar så får vi börja arbeta på töm och på lång lina i alla gångarter sålänge han inte blir halt igen.

Så påsklovsveckan börjar vi sätta igång honom om han är hältfri! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
WinterPrince
3/25/13, 12:52 PM
#42

I fredags var vi och tränade igen. Kom därifrån med ett fånigt leende på läpparna. Ni kan läsa mer här.

Peppe
3/25/13, 1:37 PM
#43

Har kört på halvfart i veckan. Dragit lite däck och sådant där.

Igår tömkörde vi lite i den snöiga paddocken och idag har jag trots solen tänkt åka till ridhuset. Han behöver få galoppera av sig på ett stabilt underlag.

Har siktet inställt på att börja i en hoppgrupp den 8 april. Är sedan varannan måndag. Det är tanken iallafall 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
3/26/13, 10:58 AM
#44

Kom iväg till ridhuset som planerat, men tyvärr hade någon lämnat fullt med hinder PÅ spåret på båda långsidorna, just där jag hade tänkt galoppera omkring. Nu hade man typ en femtonmeters volt i varje ände, sedan fick man rida på medellinjen för att komma till nästa volt. Inte så jag hade tänkt mig, hade velat kunna rulla på och inte behöva bromsa och styra för en massa bommar, utan låta honom sköta sig själv lite och sträcka på benen.

Jaja, fick göra det bästa av det och sänkte ett hinder till "lydnadshöjd" på 30 cm som vi tog några skutt över som avslutning. Helt överladdad häst men det hade jag räknat med.

Men jag fick iallafall lite koll på vart vi står nu, vad vi behöver träna på. Halvhalter och att lyssna på sitsen är prio 1, gillar inte att jag behövde hålla i honom igår. Tyvärr är det rätt svårt att träna då det inte går att galoppera någon annan stans än i ridhuset nu 😕

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[RC1393]
3/26/13, 12:43 PM
#45

I söndags kväll var jag lite vågad kände jag 😃

Primula hade vi hämtat hem efter 4månader på ridskola och då ville jag ut med henne och Sparven men lillasyster ville inte följa med, så jag fick ta båda hästarna själv. Hittade inte Primulas westernträns så jag tog repgrimman och band fast Sparven i sadelknoppen och sedan for jag. Testade att galoppera och det gick så bra :) Kände att det var länge sedan jag sett Sparven gå utan mig själv på ryggen, hon ser kalasfin ut verkligen! På vägen hem ville hon dock dra iväg och bocka, fick försöka hålla in henne och driva på Primula, men snälla som de är lyssnade de båda två och saken löste sig utan bekymmer :) Tror att båda tyckte det var riktigt kul, var länge sedan jag red ut med båda samtidigt. Tror senaste gången var förra våren faktiskt.

Lindbygarden
3/29/13, 8:57 AM
#46

Låter verkligen spännande!😃

LinaN
3/29/13, 9:26 AM
#47

Så, nu ser planen ut som följande: Fortsatt arbete från marken i några dagar, sen på tisdag är det prat med vetrinären som står på schemat för att göra en gemensam bedömning om läget med hoven. Men med tanke på hur han rör sig så kommer vi få grönt ljus så på onsdag nästa vecka är det igångsättning som gäller! :D

Planen är att på en månad gå från konvalecent till normal ridning och träning, och sen månaden därpå så blir det att börja trimma honom till att komma tillbaka i riktigt bra kondis.

alla passen är upplagda hitendags i ca timmespass, med början att släppa honom i ridhuset samtidigt som man plockar fram det somska vara i ridhuset mdan man "tränar" lite bommar koner och sådant, sen köra lite NH-markarbete, sadla, och sen följa ett schema om si o så många minuters skritt och trav, och i vecka tre börjar galoppen komma tillbaka.

Edna tråkiga är att pga hålet i hoven så får vi itne rida ut för utomhusridning hade vart så mkt roligare o göra nu när det kommer till igångsättningen. Alternativet är att köpa en easyboot eller två o dra på honom. Då kan vi rida ut men det blir också ett par kronor dyrare…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
3/29/13, 10:19 AM
#48

Ja det är klart, det blir lite surt att bara vara i ridhus men du verkarjuha  koll på så mkt roliga övningar nu så det kanske fungerar ändå?

Har du ngr roliga skrittövningar som stärker och gymnasticerar?

Annons:
LinaN
3/29/13, 10:59 AM
#49

#48 i skritten så fokuserar jag mest på ett par saker det är tempoväxlingar inom skritten och från halt till skritt, det ska vara lika lätt att starta som att stoppa. och sen ett antal övningar som gör att hästen själv sköter "sitt" och jag sköter mitt, dvs Harry får en uppgift, tex att följa spåret, då är det hans uppgift att göra det även om jag tex skulle sitta och göra överkroppsstretchingar, vilket är bra för hästens självförtroende plus att man får en häst som lär sig ta ansvar för vår gemensamma "resa". Jag behöver ju inte stretcha så sett, utan kan lika gärna sitta och lyssna på musik eller något annat.

Sen sidvärtes i skritt på olika sätt, med eller utan bommar, serpentinmönster mellan koner osv. Finns massor man kan göra :) tur man tränat NH tillräckligt länge för att inte låsa sig i bara de klassiska ridvägarna. utan kan variera runt det mycket mycket mer. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
3/29/13, 12:58 PM
#50

#49 Måste hitta alt till tanthästarna!

WinterPrince
3/30/13, 10:33 PM
#51

I fredags var vi iväg på programridning. Mycket nöjd efteråt, fick bra konstruktiva kommentarer! Kika in på bloggen för mer detaljer.

Lindbygarden
3/31/13, 9:47 AM
#52

Då ska jag kika på bloggen! Skriv gärna i tävlingstråden också, tycker gott det kan gå under tävling :)

Var ute med tanterna igår också samt badade Gabrielle.

Peppe
3/31/13, 10:29 PM
#53

har ridit lite grann hemma vilket har gått ganska bra. har börjat ta tag i att han ska svara för sitsen mer. han har gått tillbaka till sina gamla påhitt där han går snabbare och stretar emot i skritten när man sitter emot för att bromsa. Har en del jobb där men den biten är bland den roligaste tycker jag, det blir sådan stor skillnad direkt när det börjar sitta.

Annars fortsätter vi på att försöka överleva de ensamma uteritterna… senast gick det jättebra tills det kom några i en kanot i ån precis när vi skrittade förbi, då fick han en ursäkt att inte skritta normalt. Men då var jag så elak att han inte fick gå på stigen längre, ska han hålla på och takta och dumma sig kan han ju försöka med det i 50 cm packad tung snö istället. Det var inte lika kul då 😉

idag har vi varit i ridhuset en sväng. en kompis red och han skötte sig jättebra. Hon tyckte att han var rolig och lyhörd, även om jag själv upplever honom som trög och okänslig för hjälperna nu. Men man har ju lite olika referensramar, och jag har nog rätt höga krav.

Denna vecka ska vi satsa på lite konditionsträning också hoppas jag om snön ger med sig. Hade velat galoppera intervaller men det är inte det lättaste i kramsnö och utan sulor 😕

Men nu är vi i alla fall igång och rider lite ordentliga pass ibland 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
4/1/13, 12:05 PM
#54

Heja heja!

Skönt att vara igång!

LinaN
4/1/13, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Hade en väldigt trevlig träning idag, mycket fokus på lyhördhet. Backen börjar fungera bättre igen nu backar han iaf, däremot är halterna svaga. Så det får jag fokusera på nästa gång. 

Men märker också att han har blivit extremt mycket känsligare än innan han fick stå. Så jag måste verkligen sitta exakt annars svänger rumpan ut i halten eller när vi ryggar. Dags o damma av yogan för egen del alltså… ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
4/3/13, 2:07 PM
#56

Rider du damsadel?

Peppe
4/3/13, 3:30 PM
#57

halleluja hittade en mjuk o fin ISFRI grusväg igår, så då blev det galoppintervaller!

idag tömkörning med mycket fokus på att svara framåt, och så blir det nog faktiskt lite galopp ute imorgon också, skritt ute med mycket lydnad fredag, vila lördag, lydnadspass söndag och så hoppträning måndag. Preliminärt! 🙂 förhoppningsvis är han både rund, mjuk och lydig på måndag då 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
4/3/13, 3:42 PM
#58

#56 nej, delad ridkjol á la akademiskt :D Varmt o gottigt vart det! Kommer bli finemang nästa vinter då man rider ut! Hästens värme stannar ju kvar under kjolen o värmer mina ben! ;)

Damsadel är något jag vill testa att rida med, fast kanske på en mer välskolad och uppfostrad häst än Harry ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[RC1393]
4/3/13, 4:52 PM
#59

Igår höll det på att bli en flygtur^^

Sparven hade fått följa med som handhäst några dagar och fick mycket myror i benen utav det, så det var bara att hålla i sig. När väl en bil passerade såg hon sin chans att busa, så hon gjorde ett rejält bocksprång och hoppade samtidigt åt sidan, vilket inte jag var helt med på😃 Men jag satt kvar i alla fall, tur att hon slutar så fort hon känner att man är på väg av, snällare och trevligare häst får jag nog leta länge efter ;)

WinterPrince
4/5/13, 8:42 PM
#60

Idag har jag varit iväg på ridlektion igen, så det finns ett nytt inlägg om det i bloggen. Nu börjar allvaret på riktigt då vi satt upp ett mål med en klubbtävling i början på maj

[RC1393]
4/6/13, 8:24 AM
#61

Första dagen i en dressyrgrupp avklarat i torsdags :) Den är gjord så att de vuxna hästarna gör samma övning, Sparven går bara runt och tränar på att gå i ridhus med grupp, det är nog utmattande tycker hon. Gruppen är mest som för att stärka sammanhållningen mellan ryttarna på ridskolan, passar också perfekt som tillfället att träna lill-skorven :P

Gick bra, men när vi skulle skritta av efter 40minuters ridande var hon helt knäckt. Vi hade skrittat mest och travat på sin höjd 5varv, tagit några steg galopp. Hon började stanna rätt ofta och peta mig på tårna för att säga att "jag är trött matte", så då var det att hoppa ur sadeln och skritta av från marken lite tidigare än jag tänkt, men det blev ju ändå ett bussigt ridhuspass för henne^^

LinaN
4/12/13, 9:32 AM
#62

Härligt!

tränade med Harry från marken igår, på den långa linan, lät honom hoppa lite över ett 60cm högt hinder, lekte med riktningsbyten, när man ska skifte från höger varv till vänster så funkar det sämre, men från vänster till höger funkar finfint så vet vad vi behöver finlira på ^^

Men det skönaste vart att nu efter 2 veckors igångskrittning och lek från marken så svettas han inte längre som en idiot efter en tio minuters träning! Och som det ser ut nu så kommer vi komma igång bra igen med all träning under nästa vecka då vi ska trappa upp trav-arbetet igen plus att till nästa helg då ska vi börja nosa på galoppen igen, så det blir galopparbete och inte bara något varv i galopp för att se så att den finns kvar ^^ har ju inte ställt något krav alls på galoppen och han har fått det som belöning att få springa lite när han skött sig fint i traven och jobbat bra där.

Så jag är jättenöjd med i vilken riktning detta går! :D Hålet i sulan växer bort mer och mer! SÅ det är riktigt skönt! I slutet av april räknar jag med att vi ska kunna börja rida ut igen på alla underlag. Hovis ska komma nästa vecka och titta på Harrys fötter, de behövs verkas samt göra en bedömning om själva hålet hur farligt det är att gå på olika underlag med tanke på om han skulle kliva på en kantig sten eller nått.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
4/12/13, 9:34 AM
#63

Vi har hunnit vara iväg på första hoppträningen på fem år. Pigg o glad ponny!

Idag regnar det och ska fortsätta hela dagen. Får se hur jag gör med hästmotion, han skulle behöva gå men vädret hjälper ju inte direkt mot den dåliga motivationen…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
4/15/13, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Hur går det för er alla därute? Hos oss har ridbanan äntligen blivit ridduglig igen, och igår hoppade vi för första gången med ryttare. Idag hoppas jag kunna ta ett ordentligt dressyrpass. Känner mig riktigt taggad, hoppas Winter är det med! Så håll utkik i bloggen så kommer nog ett inlägg framåt kvällen med tankar om dagens pass.

Lindbygarden
4/22/13, 12:51 AM
#65

#64 Vi år på g igen! Givetvis på första brunstdagen😃

LinaN
4/22/13, 8:39 AM
#66

Denna veckan är målet att rida ut med Harry igen :D För första gången sen innan jul! Så skönt att han är praktiskt taget igång nu igen efter den här eländiga hovbölden!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
4/22/13, 9:21 AM
#67

i lördags bjöd ponnyn på det bästa passet nånsin tror jag. Han var riktigt stark och bärig.

Idag är det hoppträning igen! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
5/3/13, 5:25 PM
#68

Idag har vi varit på träning igen. Hon är verkligen bra på att hitta de övningar och verktyg vi behöver för att utvecklas. Idag var det fokus på skänkelhjälper. Red på bommar som låg i en båge. Mycket lärorikt och det är mest jag som ställer till det för oss. Ska försöka utveckla mer i bloggen lite senare.

Peppe
5/4/13, 9:50 AM
#69

Idag ska vi fuskträna lite hemma inför hoppträningen på måndag. Blir lite lydnads"hoppning" ca 40 cm 😉

Är så kul för nu kan vi äntligen börja göra lite roligare saker i takt med att han blir starkare. I onsdags lyckades vi med en galoppsluta i högervarv på diagonalen och avslutade med ett rent byte och balanserad galopp efter.😃 Lite sämre åt vänster men strunt samma.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
jiithra
5/5/13, 7:21 PM
#70

Rider på ridskola, men hade en lektion i torsdags jag kan beskriva.

För det första blev det något fel när vi skulle få hästar, större delen var småponnyer (B-ponnyer), trots att i princip alla rider storhäst/D-ponnyer.

Fick Portos, en outbildad 13(?)åring som inte riktigt lärt sig start/stanna/flytta undan för skänkel osv.

Temat var skänkelvikning, antar jag då vi red en massa skänkelvikning, vilket Portos inte var jätteduktig på. Han fick ta några steg i skritt och klara det och sen så var det nog.

Red endel på halvlånga tyglar, hade kontakt med bettet men 'höll' inte i honom. Gick hur bra som helst. Han verkade nöjd över att få själv bestämma vart han ville ha huvudet (tyvärr sågar några in huvudet på honom) och få bestämma tempo själv i galoppen då han har svårt för att orka flera varv.

Tyckte han lyssnade bättre när han fick ha längre tyglar, tror han trivdes bättre så. Han gjorde inga ansatser till att öka, svänga eller liknande såvida jag inte bad honom. Helt underbart.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

LinaN
5/6/13, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Dressyrträning idag. gick helt ok!

äntligen kommit så långt med galoppen att vi kan börja jobba med den på allvar! Blev rätt slitigt i slutet med högergaloppen men det gick. Fick en del beröm och sen en del påminnelser med stöd i tygeln respektive att inte höja min vänsterhand, jag gör tydligen det emellanåt.

Emellanåt fick vi det att se riktigt bra ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
5/6/13, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

och emellanåt såg det hej kom o hjälp oss ut…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
5/6/13, 9:50 PM
#73

Kul att du bjuder på dig Lina! :D

Idag har vi varit på hoppträning nr 3 och det blir lugnade och lugnare för varje gång!

Har dock märkt senaste dagarna att han inte alltid är framme för skänkeln lika fint längre och därmed inte vill gå över ryggen och komma fram till handen på samma sätt som innan. Kräsen och pedantisk som jag är så har bestämt mig för att backa tillbaka och "börja om" som jag gjorde vid igångsättningen, bara fokusera på just de sakerna och att det då kanske blir rena skrittpass. Har lagt rätt mycket fokus på kondition sista tiden och lite mindre på lösgjordhet och det kommer och biter mig i rumpan nu.

Så den här veckan blir det skritt-turer i skogen varvat med tömkörning!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
5/6/13, 10:27 PM
#74

#73 tack ;) jag är så trött på att folk ibland lägger upp så perfekta bilder i sina bloggar o annat och sen öser på med att deras hästar går så fantastiskt bra så jag går lite tvärtemot, det går inte alltid bra ^^

Märkte också att Harry inte vart lika svarande för hjälperna som tidigare, men så har också min medis haft honom i 5 dar på raken här nu så misstänker att det slarvats litet med piggsvinsleken i både markhanteringen och uppsuttet… men det lagar jag nästa gång jag leker med honom från backen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
5/8/13, 8:53 PM
#75

Dressyrträning bokad på lördag! Herregud, kommer vara så nervös att jag glömmer hästen i stallet. 😉

Ponnyn min har inte gjort så mkt dem senaste 3 åren, totalt utdömd pga gaffelbandsskada och sen en buköppning på det. En hypermobil matte på ryggen som flaxar runt med 0 koll på kroppen underlättar inte heller.😇

Peppe
5/20/13, 10:02 PM
#76

Måste dela med mig lite av det senaste!

Som jag skrev sist så skulle jag backa tillbaka till grunderna igen, och herrejesus vilket resultat det gett.

I så många år innan har jag med min tränare som av många är respekterad inom dressyren, jobbat med att förbättra hans gångarter och då framförallt galoppen som gärna ramlar isär.

Nu har jag helt på egen hand gjort det vi inte tidigare klarat. Han BÄR sig nu i en fin tretaktsgalopp med elasticitet och power. Det var så jag rös där för mig själv i lördags. Ingen vikt i handen och det var som att skära i smör med en varm kniv. Riktigt känner hur han stampar på med bakbenen, de som annars är raka som pinnar.

Nog om det. idag har vi hoppat 4e lektionen, och det går verkligen bättre för varje gång!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
5/20/13, 10:39 PM
#77

Framsteg tidigare i veckan som gått. Red ut i sällskap och vågade trava utan att det kändes jobbigt (förutom jäkligt otränade benmuskler!) och sedan en annan dag här så galopperade jag barbacka + bettlöst med bara en halsring att hålla i tills jag kände mig så trygg att jag släppte helt och lekte "flygplan" saktade av till skritt genom att bara andas ut och slappna av. Så jämt och fint har vi inte galopperat på evigheter känns det som! 

Gissa om här är en som är glad?!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MirakelBetty
5/21/13, 8:22 PM
#78

Var "tvungen" att rida idag egentligen. Jag var allmänt negativ och stressad och allt var så åt helsike med hela mig. Och vad händer? 

Hästen är arg, sur, irriterad. 

Inser att det inte är någon idé. Skulle löslongera. Vad gör han då? 

Bockar lite nonchalant. Skiter i inkallningen och drar UNDER tråden! 

Han är 1,50 han ska inte komma UNDER tråden ;O 

Han har aldrig dragit sådär förut .. 

Sprang runt där ett tag tills han hittade en torva gräs och jag lyckades fånga honom. Ledde in i stallet och nu är jag skitsur över allt. 

Hoppas det har gått bättre för er idag!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

LinaN
5/21/13, 9:18 PM
#79

#78 *ASG* tack för den delningen av dagens eskapader! Behövde det leendet och den känslan av att känna igen mig i det du berättade!

Tror din häst speglade dig till punkt och pricka, så ett tips är att om inte du är calm, relaxed and connected så kan inte din häst vara det heller. Dvs lugn, avslappnad och villig att vara med dig. Och detta gäller alltså både fysiskt och psykiskt.

Måsten och hästar är ingen bra kombination. ;) då blir det gärna pannkaka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[RC1393]
5/22/13, 8:24 AM
#80

Så ska jag träna kavaletti för andra gången med 4-åringen i morgon, hoppas bara att jag får en assistent denna gång, förra gången var det jättebesvärligt att veta om avstånden blev rätt och att hoppa ned när pållan sparkat till bommarna (som är ihåliga plastbommar😕).

Galoppbommarna gick däremot jättebra, förutom första gången då matte klantade det och tittade på bommarna istället för dit vi ska, ni förstår ju varför jag inte är en hoppryttare!😃 När jag skulle plocka ihop sedan lät jag tyglarna ligga var över halsen och lät henne stå lös, fanns ju smaskiga grästuvor och paddocken rymmer hon inte ur. Började bära bommar till förrådet och Sparven var då så gullig att hon följde mig, fram och tillbaka tills jag var klar. Det var annat än när jag plockade fram och lade upp två bommar på sockerbitar, då skulle hon putta ned dem allt!😂

LinaN
5/22/13, 12:06 PM
#81

Idag blir det dressyrträning igen, verkar som om det kommer bli ungefär vartannan vecka eller två gånger i månaden för mig och Harry nu över sommaren :) Vilket är bra, då kan vi inte maska hur mycket som helst ^^

Kommer säkerligen bli fokus på galoppen även idag, samt så kommer det nog bli en del sidvärtes känns det som…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JustMySelf
5/25/13, 6:52 PM
#82

Nu vill jag också komma igång och skriva, vet inte varför jag inte gjort det tidigare 🤔

Har blivit ganska mycket konditionsträning och uteritter för min häst, så idag var det dags för dressyr. Han rids vanligtvis på ett vanligt tredelat tränsbett, men red honom på hackamore några gånger i höstas och det fungerade väldigt bra så ska nog börja växla lite med det också.

Red fram på grusvägen runt en äng bakom hagarna först, bara skrittade och joggade utan några högre krav. Sedan lite mer dressyrjobb i paddocken, ungefär en miljon övergångar mellan skritt och trav samt mycket jobb på volter. Han är väldigt annorlunda att rida på hackamore, har gärna huvudet säkert 2 dm lägre men han verkar trivas bra på det i alla fall. Fick jobba som tusan för att kunna rida ihop honom ordentligt, solen låg ju på så vi blev rejält varma båda två.

Avslutade med lite galopp runt ängarna, dock inte så långa sträckor utan gjorde många fattningar och avbrott. Han har väldigt svårt med galoppfattningarna men vi har tränat en hel del på det så det är kul att se resultat! 🙂

Förlåt, ska inte alltid skriva så här långt 😮

Lindbygarden
6/5/13, 12:33 AM
#83

#82 Skriv på du, det är ju det tråden är till för :)

Gabrielle är på seminstationen och Bixie har jag börjat med igen..

Annons:
LinaN
6/5/13, 8:14 AM
#84

På fredag är det dags för dressyrlektion igen, så det blir väl ännu mer fokus på galoppfattningarna skulle jag tro.

Jag BORDE asa mig ut till betet idag och släpa in hästen för att rida idag men jag orkar verkligen inte! Har tväront i korsryggen och har två möten under dagen som ska hinnas med. Så träningen på fredag får bli vad den blir med sommartjock häst ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[RC1393]
6/5/13, 8:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Otroligt vacker😃 Hästen alltså, själv ser jag ut som en kråka^^

Ett 80cm skutt testade vi oss på, första gången jag styrde mot hindret undrade Sparven om vi verkligen skulle hoppa högt, men andra gången var hon säkrare och tyckte det var skitkul🙂

I morgon blir det pay'n jump, men på 40cm istället. Tänkte jag skulle göra en trevlig mjukstart med henne, för mycket vill jag inte kräva.

Peppe
6/5/13, 9:21 AM
#86

Jag har tappat all motivation, den bara försvann.

Hoppträningarna är slut för sommaren och ponnyn blir bara fetare och fetare för var dag som går. Vi är inte helt överens i stallet, jag tvingas fodra mina feta ponny likt det tunna halvblodet i stallet eller ha honom inne hela dagarna… kul..

Ska börja ta tag i inkörningen istället tror jag. Har en vagn på G så genast kommer vi ju ett stort steg närmare 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
6/7/13, 6:30 PM
#87

träningen gick super idag, trots att man knappt hunnit träna nånting alls sen förra passet.

fattningarna börjar bli bättre o bättre nu är det bara att han ska ta ökningarna från skritt-trav och trav-galopp skritt-galopp när jag ber om det och inte en massa sekunder senare.

Blev mycket jobbande med att flytta in och ut på volten så är helt slut i benen. Samt då galoppfattningarna, red barbacka idag, och kan säga som så jag sitter bättre så börjar misstänka att sadeln är för liten för min tjocka rumpa, bara att man inte velat inse det tidigare. Så nu ska man börja titta litet på det där med sadlar IGEN…. *suck*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lurvas11
6/8/13, 9:45 AM
#88

Imorgon ska jag rida. Jag ska verkligen försöka "trimma" lite dressyr med honom så att jag får honom att gå iform. Ska jobba mycket lösgörande och kanske använda någon av övningarna från Dressyr iFokus artiklar. :)
Förut när jag har ridit honom på lektion så har han inte riktigt gått i form och inte helller blivit så speciellt lösgjord, men i slutet av ridpassen när vi travar av hästarna så känner jag hur han går i rätt form och verkligen söker sig framåt-neråt.
Jag är ganska ny inom just dressyr, men det är något jag verkligen fastnat för 🙂

Hälsningar Lurvas11Glad

Lindbygarden
6/29/13, 11:21 PM
#89

Nu har jag varit uppe på Bixie igen, var ngn vecka sedan men men. Har lovat mig själv att hon ska börja ridas nästa vecka så fort vi fått iväg vår stora beställning i företaget.

Så jag återkommer med lite mer info då..

Upp till toppen
Annons: