Annons:
Etikettutrustning
Läst 1158 ggr
ebengtssson
2012-12-20 21:02

Vad tror ni?

Just nu rider jag Håjt på tredelat muffbett men han är framtung så funderar på att skaffa D-ringsbett för att få upp honom. Självklart jobbar jag dagligen med att få upp huvudet, rygg och få under bakbenen men känner att jag behöver lite hjälp på vägen. Iband, ca 1 gång i månaden slänger jag på pelham, med tygeln i översta ringen.

Hade det kunnat funka med att använda d-ringsbett?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Annons:
LinaN
2012-12-20 22:40
#1

Istället för att krångla med bett rid massor med övergångar. Skritt-trav-skritt-halt-skritt-halt-trav-galopp- halt-skritt-halt-galopp osv osv. Det kommer få honom (?) att få in bakdelen under sig, det stärker och kommer hjälpa honom att bära sig = framtungheten försvinner.

Att han blir framtung hänger inte nödvändigtvis på bettet, utan chansen är större att den hänger på ridningen tyvärr.

Ett D-bett har hävstång (även om den är minimal) och kommer bara göra att det blir tyngre, även ett muffbett dvs ett bett med fasta ringar har viss hävstångsverkan så det kanske rentav är det som är boven från början? Även Pelhamet när du har det i övre ringen har en viss hävstångsverkan. Man behöver alltså inte använda nedre ringen på skänkeln för att få hävstångsverkan.

Men jag hade börjat felsöka min ridning och den utrustningen jag har för att se om han blir mer eller mindre framtung. Experimentera!

Prova att byta till ett bett med rörliga ringar om du nu känner att du måste byta bett. Och sen kör med övergångarna. Och det räcker inte med en övergång per långsida, utan i princip en övergång vart femte sekund. Detta gör ockås att du får en grymt alert häst som svarar på millisekunder, sträva efter att göra så lite som möjligt med så lite som möjligt.  ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ebengtssson
2012-12-21 07:16
#2

har försökt med rörliga ringar men tyvärr trivs han inte alls med det, blir orolig i munnen :( Kör övergångar, dagligen, precis som tempoväxlingar och gör uppresande tygeltag när det behövs(=typ hela tiden)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Brollan1
2012-12-21 22:08
#3

Att försöka få "upp" huvudet med bett  är lönlöst, åtminstone om du vill att allt det andra skall följa med. Det som händer är att dom lär sig "knäppa av" i nacken i stället och det är ett betydligt jobbigare problem att åtgärda senare.

Funkar inte det som "LinaN" skriver om så kan du prova på "snake trail" dvs mycket serpentiner först i skritt sedan i trav gärna slalom runt hagstolpar eller koner. Detta för att lösgöra hästen, får du sura miner från hästen då du gör detta så kan du misstänka smärta. När detta går smidigt utan att du inverkar på hästen så börjar du samla ihop den inför varje stolpe/serpentin/kon och ge efter när ni kommer förbi stolpen och börja samla igen inför nästa. Så kan man leka fram en betydligt bättre hållning på hästen.

I stället för att ryttaren skall arbeta fram en samling så ger du hästen en uppgift som den måste samla sig för att klara av, om den inte klarar det i början så lär du den på vägen fram till att ni klarar uppgiften. På detta sätt så håller du hästen glad över att arbeta och ni märker inte av att ni tränar. Var noga med att det skall fungera med så små hjälper som möjligt innan du börjar samla upp hästen inför varje serpentin.

Ett annat alternativ är om du rider på bana eller i ridhus att rida på ordentligt på långsidorna och samla upp inför hörnpasseringarna en gång för varje hörn och låta hästen gå på mellan uppsamlingarna, på detta sätt så får du in detta moment nästan gratis i ridningen. Det kan vara lite jobbigt om ni är flera på banan dock.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lindbygarden
2012-12-22 11:47
#4

Jag tror också på att försöka rida bort det.

eefoto
2012-12-23 00:17
#5

Att "få bort" ett problem med att byta bett är bara att döja problemet istället för att ta tag i det.

Förändringar sker inte direkt.Speciellt inte om hästen satt det i system.Jag skulle säga att du helt enkelt får vara utålig och försöka rida bort problemet istället precis som ovan sagt..

 Erika, ~värd på dressyr~

Upp till toppen
Annons: