Annons:
Etikettallmänt
Läst 2048 ggr
Lindbygarden
2012-12-18 07:34

Hur ser er hästjul ut?

Har ni planerat in ngr extra träningar eller aktiviteter nu under julledigheten?

Annons:
LinaN
2012-12-18 19:50
#1

NH-träning för instruktör imorrn, blir sista för året. Har dock inte bestämt mig om jag ska jobba från marken eller uppsuttet… Får se hur det känns imorrn helt enkelt.

Sen den 27e blir det en dressyrträning för Emma tror jag hon hette, som jag red för för ett par veckor sedan. Ska bli spännande. Vi har tränat litet på det som hon tyckte vi skulle träna på. Inte så mkt att hålla oss innanför spåret en meter, utan blev mer fokus på galoppen.

Men upptäckte att jag har stelnat till igen i både bäcken och axel på höger sida så ska boka in tid för akupunktur också så spänningarna kan börja släppa. I mellandagarna ska jag också börja träna yoga igen för att mjuka upp kroppen rent allmänt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JustMySelf
2012-12-18 22:00
#2

Nej, ska passa på att rida ut nu när jag kan vara där medan det är ljust Glad Jag vågar inte rida i mörker och har ingen pannlampa, så det blir lite för mycket ridhus just nu… Min hopptränare fortsätter komma ut till stallet även i mellandagarna, så vi ska fortsätta med de vanliga träningarna bara.

Lindbygarden
2012-12-19 15:05
#3

! härligt med lite träningar!

#2 ja att rida i dagsljus är en lyxvara under denna årstid.

eefoto
2012-12-19 18:14
#4

Min ponny kommer ha lite "ledigt" från jobb och mest komma ut i skogen och skritta.Stärka musklerna lite i snön utan att vara för "seriös".Sen kommer träningarna igång igen 9 Januari så det blir ingen längre vila iallafall.Kanske blir en liten mitt i tävlingssäsongen också.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

LinaN
2012-12-19 19:38
#5

Dagens träning vart superb!

Fick mycket nytt både från marken på lång lina och uppsuttet! Kan sammanfatta träningen som EPISK!

Jag fick grunderna till flygande galoppombyte från marken, sen fick jag en övning uppsuttet för att hjälpa honom att ta rätt galopp och inte korsbalopp, en övning som kallas för "bowtie" = flugan (tänk fluga man har i stället för slips) som gör att hästen nästintill omöjligt kan ta fel galopp.

Sen fick jag medhåll av min NH-tränare att en del av korsgaloppsproblemet troligtvis påverkas av att jag har en spänning i bäckenet/korsryggen som gör att JAG inte kan göra rätt i min kropp. Så efter jul och mellandagar så ska jag boka in tider för akupunktur igen då det gav bra resultat tidigare i höstas. Tyvärr fick jag avbryta behandlingen pga för dåligt med pengar. Men nu är jag uppe i frikort så då kan jag börja igen o gå så ofta jag vill, kan eller behöver :D

Så ska det bli ordning på min kropp också! Sen jäklar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MillaJ
2012-12-20 22:21
#6

Här blir det lugnt. Kör på nu under den här veckan och försöker få båda hästarna ridna så mycket som möjligt. Lör-Sön får båda vila för jag jobbar 07:45-20:05 och kommer vara i stallet vid 20:30, då får det bara bli mockning och sådant + att jag tar kvällsfodringen.
Julafton ska jag vara i stallet tidigt för vi i stallet ska äta frukost ihop kl 06:30 och sen blir det väl nån motion av hästarna och "markservicen".

Som sagt, hästarna får lite vilodagar och jag försöker hinna med så gott jag kan.

Annons:
JustMySelf
2012-12-22 21:23
#7

Lägger till en sak i mitt inlägg #2, en massa häst- och stallpyssel! Alltså göra sådana saker som jag har svårt att hinna med på vardagarna, Idag har jag t ex. smort både sadel och träns riktigt grundligt, det var ett tag sedan…

Det jag har planerat hittils är:

  • Frisera manen
  • Ta långa mysiga promenader med hästen
  • Träna cavaletti (tar tid att ta fram bommar och sånt, och vi hoppar bara med tränare än så länge)
  • Testa att tolka med min häst, ska få hjälp av en kompis
  • Städa skåpet i sadelkammaren
  • Shoppa hästsaker på mellandagsrea, såklart!
Peppe
2012-12-24 12:01
#8

Blacky har fått vila under december. Har varit i sälen nu v 51 och det var väldigt mycket som skulle hinnas med innan dess till jul. kände att jag ändå inte hade hunnit med honom ordentligt samt att all snö försvårat det hela en del, speciellt eftersom han inte har sulor….

Men ska sätta igång honom efter nyår och planen är sedan att åka till ridhus ca 2 dagar i veckan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Wijsa Kaberg]
2012-12-29 09:45
#9

Alladin har haft vila i 1,5 vecka och idag ska jag börja skritta ut en mysig tur.

Lindbygarden
2012-12-31 17:50
#10

#8 Löste det sig med ridhuset eller hur långt får du åka?

Peppe
2013-01-01 11:21
#11

#10 nä jag ska åka till ett annat. är ca 4 mil dit, men ridhuset är jättefint och välskött med kanon underlag! och framförallt så är man välkommen! Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2013-01-01 20:16
#12

#11 Va härligt Peppa och jag känner att kan du så kan jag! Har väl ca 3 mil enkel resa till ridhus från oss. Kommer du försöka ha bestämda dagar just för att det ska bli av eller har du det flytande?

Vi ska kika på ponnyplutt imorgon så jag täknte faktiskt att om han flyttar hit så ska jag ta med barnen och honom till ridhus varje fredag Glad

Peppe
2013-01-01 21:11
#13

#12 jag jobbar på väldigt oregelbundna tider och med kort varsel så jag åker när jag hinner helt enkelt, dagtid! Blir nog iallafall 2 dagar i veckan, kanske 3 om vi ska hoppa lite och beroende på jobb!

Har börjat sätta igång honom nu idag, blev lite tömkörning. Han hade glömt ALLT under sin semester, fattade inte kommandona alls utan rejsade runt i slängtrav. Jaja det är väl inte så lätt när man börjar bli senil! Är ju 17 år nu gammelgubben.

Men han joggade fint i traven! Ridsugen nu! Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
2013-01-04 12:25
#14

#13 Verkligen kul att ha börjat! Vi hämtar nya bilen på måndag så sen ska jag ta en första tripp till ridhuset med Bixie, hon har ju aldrig varit där så vi får se vad hon tycker om det Glad

Upp till toppen
Annons: