Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 10119 ggr
perplexedmind
12/4/12, 2:07 AM

Eviga problem: Nedsittning i trav och raka armar

Känns riktigt j*vla hopplöst att rida nu, eftersom jag vet att mycket av den tiden jag rider lektion på kommer gå ut på att höra att jag gör just dessa saker fel och att sedan försöka fixa till dem (förgäves).
Vänder mig därför till er och bönar om att ni ska kunna ge mig en knuff i rätt riktning…

De första 5-10 minutrarna av passet (uppvärmningen) så har jag full koll på sitsen och att armbågarna är böjda. Men så fort vi "börjar" så tappar jag helt bort armbågarna, som blir spikraka och spända.

Instruktören säger till mig -> jag får koll på det en minut -> glömmer bort det -> instruktören får säga till igen.

Har även riktiga problem med nedsittning i trav (som så många andra). På vissa hästar går det bra, och jag sitter i stort sätt helt still - förutom att händerna lever rövare och absolut inte vill vara stilla! Men på de flesta hästar så har jag inte en chans att sitta still. Jag skumpar, kniper med knäna och fladdrar med skänkeln. Hur mycket jag än försöker, och hur än tränarna försöker förklara hur jag ska göra för att få flyt så skiter det sig ändå.

Går andra året på gymnasiet med inriktning häst, och innan jag började så hade jag haft totalt hästuppehåll i fem år. Många av felen jag hade i min sits när jag började igen har löst sig, men det är just dessa som aldrig vill ge med sig!

Annons:
Brollan1
12/4/12, 8:29 AM
#1

Forma benen runt hästen som en "cowboy" med mesta kontakten från vaderna och ner, sätt vikt i stigbygeln och fjädra av i vaderna i varje steg. Benen skall inte glappa mot hästen. Ha en stor del av din vikt i vaderna på dom "svårsuttna" hästarna. Ta stöd mot manken dom gånger du tappar balansen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
12/4/12, 9:56 AM
#2

För det första är det nästan omöjligt att lära sig sitta bra på en häst som inte själv går taktmässigt och med "schwung". Att sitta på en spänd trippig häst är hemskt. Klarar du inte själv av att rida hästen till balans så be att få träna på lätta hästar tills du hittar tekniken.

Jag skulle inte vilja påstå att du ska hålla i dig med benen, snarare med bålen. Dvs använd bålmuskulaturen till att hålla balansen. Försöker du klämma dig fast med benen så spänner du dig i höfterna bland annat.

Tänk avslappnad men stark.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
12/4/12, 10:44 AM
#3

Som folkl redan vart inne på, benen avslappnade men draperade om hästen, mjuk kontakt med benet, stöd i stigbyglarna. Höft och bäcken ska vara rörligt för att ta upp hästens rörelseenergi. Jucka inte i sadeln för det har motsatt effekt och är obekvämt både för dig och hästen. däremot så kan ditt bäcken "rulla" som en havsvåg i sadeln.

Överkroppen ska vara följsam men stabil, dvs mag och ryggmuskler.

Armarna får du ordning på om du tänker att du ska "dra ner" dina armhålor mot marken, men du får inte sloka med axlarna eller böja dig i ryggen. Du ska alltså dra i armhålorna, inte trycka ner axlarna som man ofta gör när ridläraren säger till en.

händerna ska vara så stilla det går MEN de måste ändå följa hästens rörelser! Annars så låser du hästen och problem kan uppstå. Armbågarna är dina fjädringar, så armbågen ska ta upp den mesta av rörelsen inte handen. Likadant om du känner att hästen tappar stödet på bettet så ska DU ta upp stödet i dina armbågar, och när hästen vill ta stödet igen så ger du hästen stödet genom att ge från armbågarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eefoto
12/4/12, 11:31 AM
#4

#0 Om armbågarna: Sätt ett spö bakom ryggen och ta sedan armarna om det så att spöet ligger i armvecken.På så sätt kan du inte ha spikrakta armar.Funkar för vissa och vissa inte men värt att testa..:)

 Erika, ~värd på dressyr~

Peppe
12/4/12, 11:58 AM
#5

#3 mycket av det du skriver om armbågarna skulle jag istället vilja lägga hos handlederna Glad armbågarna ska vara stilla

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
12/4/12, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Handlederna ska vara raka, skulle jag ta det som min häst inte vill ha i stödet med handlederna skulle jag behöva vika dem dubbelt nästan (även med korta tyglar) och eftersom jag har lätt för att få ont i mina handleder (räcker med att steka pannkakor i teflonpanna och lyfta pannan så börjar det göra ont) så är det inte ett alternativ, plus att invikta handleder ser så otroligt fult ut hos en ryttare!

Däremot använda handlederna som finlir och lirk med betet. Men inte till att ta stödet i handlederna. Det är armbågarna bättre lämpade till, och armbågen har större område att arbeta på.

ex:

när hästen skrittar så rör sig hästens huvud upp och ner upp och ner, det tror jag att alla kan vara överens om? Och om du då har kontakt med munnen och bettet så borde ju du röra på dig i takt med det eller hur?

Var i dina armar tar du upp den röreslenergin? i handlederna? eller i armbågen? sitter du och vickar hanlederna inåt i takt med hästens rörelse eller har du rörelsen i armbågen?

Se min tjusiga bild för tydligare hur jag menar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brollan1
12/4/12, 9:55 PM
#7

Glömde att skriva att om du inte fjädrar av i vaderna så kommer röven att studsa i sadeln, dina vader är stötdämparna för röven så att säga. Om du inte har kontakt med vaderna mot hästen så får du väldigt svårt att fjädra av eftersom stigbyglarna hela tiden rör sig ut och in och dunkar i hästen, något som få hästar uppskattar.

Kniper du med knäna så hamnar tyngdpunkten så högt upp att du tenderar att vingla fram och tilbaka utan balans. Knepet är att få ner vikten så långt ner som möjligt, därför ha så långa stigbyglar som dina vader/lår klarar av att fjädra av i.

Ju skumpigare häst desto mer måste vaderna "dämpa" bort för att kunna sitta i traven, på en välriden taktfast och välsamlad häst så kan vem som helst sitta i traven.

På detta sätt går det att sitta ner i traven även på "omöjliga" hästar även om det är betydligt svårare.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lindbygarden
12/6/12, 8:27 PM
#8

#7b Det där var intressant!

Hur exakt tränar man på det? Jag e nog lite trögSkrattande

perplexedmind
12/6/12, 9:53 PM
#9

Tack så mycket allihopa! Har fått riktigt bra tips i den här tråden. Skrattande

Kommer definitivt få ligga i hårdträning en tid framöver… Haha!

LinaN
12/6/12, 9:57 PM
#10

#7 frågar som #8, hur tränar man upp sin stuns i vaderna? Något konkret tips?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
12/6/12, 11:23 PM
#11

Ojdå, det var lite svårare. Men ok, om benen sticker ut för mycket från hästen så kommer stiglädret att lätta från hästens sida och göra att benen åker in mot hästen när man lägger vikt i stigbygeln, det i sin tur gör att balanspunkten varierar med benens hoppande ut och in.

Så med detta förklarat så är att kunna sitta tätt mot hästen med underbenet utan att glappa som gör att balansen blir så bra att man kan koncentrera sig på att dämpa av studsen man får igenom sadeln. Detta speciellt på hästar som är "svåra" att sitta på, ju mera samling på hästen desto mjukare blir ryggrörelserna eftersom stötarna tas upp mer av hästens has som böjer sig, vilket inte är fallet på "svåra" hästar.

Själva dämpningen blir betydligt jobbigare på "svåra" hästar eftersom man då till största delen har all vikt i stigbygeln och lite i sadeln eftersom vi vill dämpa bort så mycket som möjligt av rörelsen med vaderna. ju mera samlad hästen är desto mera vikt i sadeln och mindre i stigbygeln men inga glapp mellan underben och häst.

Sitta i traven på "svåra" hästar gör att man blir svettig och man får jobba rejält för att hela tiden ligga i rythm med hästen, sitta på en väl samlad häst är som att dansa rythmiskt i takt med hästens bakbens rhytm med sin egen underkropp.

Sen hjälper det att ha taktkänsla, att ha lite kondition, samt att ha anpassade vadmuskler till sin vikt för att orka med detta i några minuter åt gången.

Vill man sedan ha lite utmaningar så ska man lära sig att sittande fjädra av när man rider över cavalettibommar….. ;-)

En enkel övning är att rida trav i fältsits och sedan försiktigt sätta sig ner i sadeln så långt det går utan att börja studsa, om man börja studsa så ställer man sig upp så mycket att studsarna försvinner och börjar om med att sjunka ner i sadeln.På detta sätt så får man en uppfattning för hur mycket vi klarar av att sitta på den hästen just då och hur mycket vi måste fjädra av i stigbylarna.

Mycket av detta finns i Centrerad ridning (fritt tolkat på mitt sätt;-).

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lindbygarden
12/7/12, 7:28 AM
#12

Intressant! Måste testas, kan bli spännande då jag inte är i ngn form!

Brollan1
12/7/12, 8:07 AM
#13

Glömde att nämna vikten av att ha stigbygeln på fotens trampdyna så att vaderna verkligen kan fjädra. Om man inte har stigbygeln så långt fram på foten så finns det ingen fjädringsväg i vaden. Så se till att stigbygeln sitter "skolmässigt" långt fram på foten (trampdynan).

Man vet att man sitter rätt och hästen upskattar det när underkroppen svänger som en pendel i takt med hästens bakben utan att benen glappar mot hästen och att du börjar känna varje bakbens lyft och nedsättning och kan påverka varje ben för sig med vikt/skänkel.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Brollan1
12/21/12, 9:40 PM
#14

Nu har det gått ett tag sedan sist så då frågar jag mig, hur går det med nedsittningen?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
12/24/12, 7:33 PM
#15

Vilken intressant tråd! Jag sitter okej i sadeln numera tycker jag, men benen flaxar. Rider jag barbacka går det rätt bra, men så fort stigbyglarna sitter på så flaxar benen= stigbyglarna glider runt på foten:(

Ska försöka med tipsen i tråden:)

Brollan1
12/25/12, 1:00 AM
#16

" Mantissa " en liten ot fundering som jag har är, skiljer sig hästar och åsnor åt i gångarter, jag menar är dom lättare eller svårare att sitta ner på. Jag har alldrig någonsin träffat på en åsna så jag är verkligen novis i detta sammanhang? Såg att dom hade två på SHS med en fransk tjej som tränare och hon hade koll på dom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
12/25/12, 11:14 AM
#17

#16 tror inte nödvändigtvis att en åsna är svårare att sitta på i trav än en annan häst. Finns ju vissa hästar som har sån gång även om det är halvblod som är mardrömmar att sitta på, medan andra hästar kan vara hur enkla som helst att sitta på.

Tror det är samma med åsnor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mantissa
12/25/12, 2:08 PM
#18

Faktist så är det inte åsnorna jag har svårt med. De är mycket lättare att sitta på än hästar för de gungar inte lika mycket. (en åsna har smalare höfter och mindre pendelrörelse sia till sida i ryggen) Men att rida lätt på dem däremot är en pärs! Korta steg och inte så mycket schvung.
Men jag rider även på hästar på ridskolan och det är där jag har problemen med flaxande ben:)

LinaN
12/26/12, 12:07 AM
#19

#18, det är ju som med små ponnyer ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
12/26/12, 2:34 PM
#20

Satt och tittade på http://dressyr.ifokus.se/discussions/50cca484d4ebea49b2002d48-clinic-patrik-kittel-film?discussions-2 och ser att han gör rätt lika det jag beskriver. Han får ochså i början en lite framåtlutande sits för att kompensera viktens fördelning när han har mycket vikt i stigbygeln men blir rakare ju djupare han sitter i sadeln. Notera hur mycket (lite) han fladdrar med stigbylarna pga att han omsluter hästen nedanför knäna utan att knipa med låren.

Nu påstår inta jag att min sits är i samma klass som hans…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Lindbygarden
12/27/12, 11:45 AM
#21

Tycker det är väldigt intressant så jag ska verkligen försöka att tillämpa det när jag börjar rida sen.Glad

Brollan1
2/7/13, 10:19 PM
#22

Har oftat suttit på hästen och funderat på den här tråden och hur det fungerar med stigbylarna och viktfördelningen. Och kommit fram till att en stor del av hemligheten ligger i att rida hästens ben var för sig. Det betyder att man inte tar upp stöten med båda benen utan man följer hästens rythm med benen och tar upp höger vänster höger i takt med hästens bakben. Att rida lättridning förstör allt för då använder dom flesta båda benen samtidigt vilket man inte skall göra när man sitter ner i traven.

Anledningen till att detta slår mig är att jag stundtals har haft katastrofala övergångar från galopp till trav och efter lite analys av problemet så inser jag att övergången blir dålig för att jag inte rider med i hästen takt ben för ben ner i traven med mina ben. Med den insikten och korrigering så blev övergångarna mjuka och smygande, lite som att landa ett flygplan mjukt och fint.;-)

Ju bättre man kan få sitsen att synka med hästen desto mjukare blir hästen ochså i munnen och därigenom får man ochså en bättre sits eftersom hästen svarar på mindre hjälper och därför stör balansen mindre för ryttaren.

Lite kort beskrivet..

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
2/8/13, 7:06 AM
#23

Hur fungerar det utan stigbyglar?

Brollan1
2/8/13, 8:19 AM
#24

Det fungerar inte alls att fånga upp något i en stigbygel som inte finns, men tekniken är delvis den samma med undantaget att man inte kan fånga upp och utjämna något av "studsen" med vaderna utan man blir hänvisad att hålla takten med varje ben var för sig för sig för att inte starta en resonans och studsa.

Nu rider jag så sällan utan stigbyglar så jag har lite rostig info där.
Någon annan som har färskare info på det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Snovit11
5/27/13, 5:19 PM
#25

Du sänger själv att du flaxar med armarna, kniper åt med benen osv… Jag har haft EXAKT samma problem! Jg vet det är hemskt när ridläraren heöa tiden är på en och påpekar vad man göt fel och det känns som om inget man gör är rätt…

Men sen fick jag ett jätte bra tips! Rid barbacka! Om du har problem med att sitta ner så är det en suer bra träning och bara slappna av i benen.. Det kvittar och benen bara hänger och slänger till en början bara låt dem hänga! Börja i skritt och lägg in lite volter och så sen gör du samma sak i trav och om du känner att balansen är med dig så kan du testa på lite i galoppen ochså! Bara tänk "Slappna av… Lååååånga ben!"

Till en början ser det väldigt fult ut när benen bara hänger men det hjälper dig att inte knipa så mycket med benen och skänklarna. Sen när du känner att dina ben är avslappnade så kan du börja använda de "riktigt" ;)

Detta hjälpte mig det är inte säkert att det funkar på dig också men du kan ju testa ;)

Hoppas det hjälpte! :)

LinaN
5/27/13, 5:46 PM
#26

Ett annat knep är att vara rörligare i fotleden, att trampa omväxlande ner hälen och sen låta den komma uppåt i takt med att hästen rör sig. Det förhindrar att man låser sig och sen börjar studsa.

Slappna av i axlarna, tryck inte ner dem utan tänk istället att du "drar ner" din armhålor mot marken då blir man inte lik spänd.

Sen så en balansboll hemma och sitt på den när du tittar på tv kan hjälpa dig med balansen och att vara avslappnad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
5/29/13, 12:37 PM
#27

Jag sitter ner rätt bra barbacka men i sadel.. nja. Jag har förmågan att dra upp knäna så jag hamnar i stolsits (barbacka) eller så drar jag upp hälarna så jag tappar stigbyglarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
MirakelBetty
6/1/13, 2:40 PM
#28

Tacl för bra tråd, imorgon ska jag ut och träna ordentligt på att verkligen komma i takt med bakbenen! 

Känns så logiskt när jag tänker på det, självklart ska man synka sig med ett bakben i taget! Dagens lärdom, tack Brollan för dina informativa tips! 🌺

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Brollan1
6/2/13, 12:08 AM
#29

Åven jag syndar i detta avseende. Senast denna kväll, men eftersom jag vet varför så kan jag korrigera omgående vad som är fel. Om vi inte rider i samma takt som hästen så kommer vi inte att kunna rida nedsuttet. Känns rätt ok att få en övergång som är mjuk som silke när man korrigerar sin egen rörelse för att syncronisera med hästens rörelse. Det som är viktigt att tänka på är att i trav så är endast ett av hästens bakben mere i marken och därför måste vi kunna synkronisera med denna rythm och inte förledas till att hålla balansen med båda våra ben samtidigt eftersom hästens rörelse är diagonal och då måste vi ochså röra oss diagonalt När vi galoperar så är hästens båda bakben nere i backen och det skiftar rythmen även för oss så att våran sits även då matchar hästens rörelse så vi sitter på samma sätt som hästen sätter ner sina bakben för att kunna matcha hästens rythm.. Glad att mina erfarenheter kommer andra till nytta ochså. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lindbygarden
6/5/13, 12:26 AM
#30

Varit ute och ridit idag och känner så igen mig i det som skrivs.. svag i bålen och då är det svååårt!

Chestnut
12/4/13, 10:12 AM
#31

Läser, läser och läser! Superinformativ tråd!

Jag upplever att mycket handlar om balans också - och avslappning i höfterna för att kunna komma ner i sadeln utan att knipa emot för att hålla balansen. Därför jobbar jag mycket utan stigbyglar bara för att känna in hästens takt (sitter då som en potatissäck kan tilläggas) och få in någon slags taktkänsla, något både jag och stora pållen har skitsvårt för, att hålla takten. Men nu ska det ut och testas á la Brollan & Patrik Kittel ;-)

Med vänliga hälsningar
Chess

[EmmiieErixon]
12/8/13, 3:29 PM
#32

Vad gäller sitsen så om du har möjlighet testa att rida barbacka och OFTA MED! Tänk bara på att va tung sjuk ner djupt och låt fötterna bara sjunka ner och lägga såg på plats. Strid inte mot hästen bara glid med och rör kroppen med hästen typ bäckenet ska gunga med hästen och magen ska vara lagom spänd. Testa att skjuta bak axlarna lite och slappna av i nacke och axlar så kommer armarna förshoppningsvis också att slappna av och hamna på plats. När du kan rida ett helt pass barbacka så är du redo för sadel igen och då ska du bara tänka på samma sak som vid barbacka ridning och glöm att stigbyglarna är där :) och spjärna inte med knäna det kommer bara skumpa mer då vikten ska vara i sätet och med jämnt tryck i stigbyglarna :) förlåt om texten är virrig svårt att skriva i mobil hoppas du fattar iaf lycka till i framtiden :)

Brollan1
12/9/13, 9:55 AM
#33

Jag tror att många förleds och tror att man ska hålla sig fast på hästen med knäna, vilket är helt felaktigt, åtminstone i detta avseende. Direkt man börjar knipa med knäna så tappar man förmågan att följa hästens rythm med kroppen och för att kunna sitta i traven (och vilken gångart som helst) så måste vi kunna synkronisera våra rörelser till hästens rythm, det är lite som att dansa.

Tror ochså att "lättridningen" gör att många fortsätter med att rida med båda benen samtidigt när dom sedan försöker sitta ner i trav vilket gör att dom får problem med den diagonala rythmen på hästen.

Benen skall omsluta hästen jämnt hela vägen ner, inte knipa fast någonstans. Bara att följa denna lilla sak gör att man får möjligheten att följa hästen rythm mycket bättre. Jag skriver "möjlighet" därför att det krävs mer av ryttaren än bara detta men det ger i alla fall möjligheten att kunna göra det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

chade
12/9/13, 11:39 AM
#34

ååh superbra tråd! tassar lite här ifall mera nyttigt skrivs :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Upp till toppen
Annons: