Annons:
Etikettallmänt
Läst 651 ggr
examynia
2012-12-02 11:19

kan inte ha de såhär..!

in häst är jättemysig å alla sätt men han blir rädd(några av er kanske läst mina tidigare inlägg om detta problemet) men han blir jätte lätt rädd eller skrämd av saker, vilket leder till att han kraftigt hoppar åt sidan utan förvarning å detta kan ske i alla gångarter å går de i trav eller galopp så flyger jag oftast av. å slår mig då rätt illa sist nu slog jag revbenen så jag fick en sprica å de är 4 veckor sen nu.å har fortfarande jätte ont  å kan knappt mocka.

jag försöker att traäna honom både fårn marken å uppsuttet med tex bommar i paddocken… han blir då rädd när man går fram till dom men efter ett tag så går han motvilligt över.. å sen är de samma visa igen med att traggla från andra hållet.. så i slutet av de passet går han över rätt bra.. men så skajag gör ai morgon igen å får då börja om från början å gör jag de flera gånger den veckan så är de samma via varje gång han blir rädd å hoppar åt sida.. (bommarna kan ligga kvar på samma ställe jag flyttar dom inte å skull ejag flytta dom så blir de värre) man tycker ju efter att man hållt på några dagar i rad att han boede inse att dom inte är farliga.

i skogen är de samma sak.. man rider förbi samma ställe tyå varje gåg man ska rida ut men ändå så hoppar han åt sidan nästan varje gång.. ibland för nya saker ibland för gamla.. å de är mest grenar å stenar så alltid liger på samam ställe..(vad jag kan se, han ag ju självklart se nåt annat säkert) hade förstått om de är en fågel som flyger upp eller liknande men är de en fågel så skakar han bara till å så är de bramed de:S

man är aldrig beredd nä rhan ska hoppa till för som sagt de ka vara för vad som helst.. detta har lett lite till att jag mest skrittar :S å de tycker inte jag är okej.. vill ju itne bara skritta å han måste tränas osv så de funkar ju inte i längden. ska tillägga att är de en annan häst med så hooppar han i stort sett aldrig åt sidan. jag är trött på att flyga av nu,.. de gör så ont..å som sagt så blir hans träning lidande för att jag inte kan glra något med honom. hamnar liksom efter i ridningen å får börja om från början

en del av mig vill sälja honom så jag kan hitta en orädd häst, men älskar ju ändå hästen. de är så mycket som spelar in..jag kan inte byta hur som helst då jag inte kan välja å vraka.. jag kräver en viktbärande häst.

veterinären kommer i morgon måndag å ska kolla ryggen på honom så att de går att utesluta i såfall.

om ryggen ä rutesluten.. har ni något råd på vad jag ska göra? hur ska jag göra? jagvet verken ut eller in.. tankarna bara snurrar runt i huvudet på mig..

försöker att få tag i en medryttare som eventuellt skulle kunna hjälpa mig med detta å rida å träna hoom.. en verkar inte som att de finns dom som vill rida gratis:S

Orkar inte att hålla på att slå mig mer!!

Annons:
Lindbygarden
2012-12-03 18:02
#1

Vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd. Det bästa vore om ngn i din närhet kan hjälpa dig. Får du inte bukt på problemet så kanske ändå det sista är att sälja honom. Det kan sluta med att du skadar dig illa.

Hoppas att det löser sig för dig!

examynia
2012-12-03 19:35
#2

ja jag kollar runt lite men verkar inte som att jag har nån som kan hjälpa mig:-/

ja de är ju inte roligt att slå sig så..har ju slagit mig illa rätt många gånger nu tyvärr..

Upp till toppen
Annons: