Annons:
Etikettgod-morgon-trådar
Läst 1310 ggr
Peppe
11/24/12, 10:50 AM

God morgon 24/11

God morgon!

Här tog vi en rejäl sovmorgon idag!

Vi har precis ätit frukost och ska snart ut i spårskogen med hundarna. Blodspår för första gången idag!

Tänkte rida lite sen i kväll.

Läste just att hon som köpte min gamla ponny tänker skaffa en graman och använda på honom… min stackars gubbe, hon är absolut inte i närheten av så duktig att kunna hantera en sådan. Hade hon varit någorlunda på att rida så hade hon inte ens behövt den, lättare ponny än min gammelgubbe finns knappt! Blir så ledsen Rynkar på näsan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
11/24/12, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#0 tråkigt o höra om att hon ska börja rida honom på graman… uschianemej! :(

Själv sitter jag med lätt träningsvärk från gårdagen!

Hade sån GRYM stund med Harry. Började som vanligt att värma upp från marken, han hade överksottsenergi och ville inte lyssna så han slet sig och då fick han springa tills han vart trevlig igen och visade vilja att komma tillbaka till mig där i mitten. Det blev många fler varv i ridhuset än vad vi behövt det sista. Men tillbaka kom han efter en stund när jag bad honom, o sååå nära han ville stå! ^^

Så testade några andra saker, bland annat att han skulle gå på sin volt, sköta sina ansvar, dvs hålla tempo och riktning Och när han började slappna av och sänka huvudet, jobba med bakbenen och lät linan släpa i marken så gav jag honom en stunds vila. Då kändes det som om det vart läge att börja rida.

Så jag satt upp, vart litet smånervöst, fortfarande så rädd att skada knät när jag sitter upp. Så har bestämt mig för att skaffa mig en större/högre uppsittningspall med trappsteg så man inte måste ta bautakliv för att komma upp. Eftersom själva uppsittningen gör mig osäker. Så då är min tanke att om själva pallen jag ska upp från blir stabilare, större så kommer jag ha mer utrymme att placera mig på och då kommer jag också lättare komma upp och rädslan bör försvinna tillsammans med att jag mentalt hanterar den.

Tanken var ju att rida lite dressyr och jag hade ju inga förhoppningar på form eller så utan mitt mål vart avslappnat, lätt och mjukt. När jag har tränat dressyr tidigare med Harry har allt blivit en fullständig dragkamp och det vill jag verkligen inte få tillbaka med tanke på hur mjukt och fint det gått när vi ridit freestyle det senaste. Så planen var lite volter, serpentiner och grejor.

Det tog inte lång stund innan han erbjöd sig att gå i något som liknar en form, han tog i med ryggen och bakdelen och rundade av både i fram och bak. Jag blev totalt PAFF! och så lycklig att jag börja nästan stortjuta där jag satt. Jag? Klumpiga jag som inte har koll på min kropp gjorde så pass rätt att min häst ville göra rätt för min skull :D

Helt underbart! Det vart mjukare och trevligare än någonsin. Testade några gånger till och gav honom fullständig eftergift på hela tygeln så fort vi hade passerat först ett kvarts varv, sen ett halvt varv, trekvarts varv och slutligen ett helt varv. Sen vart jag nöjd! Tänker inte över-be honom om något såhär i början när han ger mig det jag vill ha.

Det är ju som för nån vecka sen när jag jobbade honom på lång lina så skulle vi göra en 8-figur mellan två tunnor, rätt som det var fattade han galopp (vi har bara kunnat göra övningen i trav innan) och dessutom gör han ett galoppombyte mitt mellan tunnorna! Fast där blev jag för målinriktad och försökte be honom om det igen, och då blev allt pannkaka. Egentligen skulle jag slutat när han gjorde det och nöjt mig så. Men man lär sig alltid något!

Men o'boy vart jag nöjd med dagens träning eller vart jag? Vi höll på kanske 30 minuter allt som allt med uppvärmningen från marken plus ridningn. *nöjd*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
11/24/12, 5:45 PM
#2

Usch va trist Peppe!Rynkar på näsanKyss

Här blir det strax middag för pojken som fyller 16 år idag

Upp till toppen
Annons: