Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 1003 ggr
LinaN
2012-11-23 10:18

Överlinje = 1 år

Intressant filmklipp med en del matnyttigt. Som vanligt så känner jag som inte är en traditionell dressyrryttare att detta är nått som många pratar om men som få faktiskt lever efter. Mannen i filmen är klassisk dressyr-förespråkare, ryttare och tränare. Dvs han sysslar med samma sak som Bent Branderup och andra akademiska dressyr-ryttare.

Och som tidigare, jag säger inte att ni som är här på forumet gör såhär, men jag ser denna typen av negativ ridning inom dressyren i mitt egna stall, i grannstallet och på de lokala småtävlingarna häromkring, heck! Jag ser det till och med på GP nivå på tv de få gånger jag verkligen tittar på det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2012-11-23 11:22
#1

Nåt jag dock reagerar på är de flaxande händerna på ryttarna och glappande tyglarna.

Hur ska hästarna våga/kunna ta stöd mot bettet om ryttarna inte låter hästen göra det? En stilla hand med jämn kontakt är ju A och O Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-11-23 11:34
#2

En del av glappet uppstår när de studsar mot hästens bog, speciellt i de klipp där hästarna har hela tygelns längd och ska stretcha.

Jag har sett samma övning göras på repgrimma både med och utan ryttare, där hästen rundar sig och söker sig framåt-neråt i stretchen. Och där har man ju inte en chans att ha ett stöd mot något bett eftersom det inte finns något med i bilden ;)

Men jag håller med, en glappande och flaxande hand ger inget bra stöd, men sen är det ju skillnad på stöd och stöd också. För min del så är målet med stöd en lätt kontakt på mjuka tyglar, vi har en galet lång väg dit jag och Harry men nångång så kommer vi komma dit.

Men videon handlar ju inte om stödet med bettet utan det är själva formen med ryggen och bakdelen som är det viktiga, har du inte det så får du inget bra stöd heller, det handlar om att ta fram överlinjen och jobba mot samling, och att det tar mellan 1-2 år med kontinuerlig ridning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2012-11-23 11:46
#3

#2 ja visst, men ändå inleder han filmen med vikten av att hästen söker sig fram till bettet Flört

jag anser inte att man ska släppa tygeln vind för våg så den ens får chansen att studsa mot halsen, man måste hålla en kontakt även om den är fjäderlätt.

jag har inte så mycket att säga om det där med överlinjen, jag är mer intresserad av ryttarnas händer i filmen Oskyldig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-11-23 12:18
#4

#3 jo jag förstod nästan det ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: