Annons:
Etikettutrustning
Läst 3855 ggr
MiaMaria
11/12/12, 4:29 PM

Er utrustning

Vad har ni för utrustning på  er och hästen/hästarna? Lite OT men ändå tycker jag det är intressant att kunna diskutera detta då det kan skilja väldigt mycket

Hästens utrustning i:

-Hage

-Stall

-Transport

- Ridning (vardag, träning, tävling)

Er utrustning vid

-Vardagsridning

-Träning

-Tävling

(Har jag glömt någon "kategori"?)

Annons:
MiaMaria
11/12/12, 4:48 PM
#1

Frodo
Hage - Just nu ett fleecefodrat regntäcke, ingen grimma
Stall - Naken, då vi har ganska varmt stall är det inte säkert han behöver något innetäcke öht, vi får se. Fleecetäcke om han är badad. 
Transport - Stora paddar som täcker från hoven till ovanför knät och långa acryllindor samt gummiboots. Täcke efter väder. Lädergrimma och resårgrimskaft.
Ridning - Brun Bates Isabell Werth med bates t-webbers och brun sadelgjord, remontträns från hööks (dock är det just nu återskickat till hööks så nu använder vi vanlig nosgrimma), expert x-country benskydd runt om, ländtäcke efter väder/mörker, en plinga runt halsen när vi rider i skogen (björn/älg-skrämma..), schabrak i diverse färger. Vi har inte tränat något ännu så det här är våran vardagsklädsel. Till framtida träning har vi bruna catagoskydd och bronsfärgade boots införskaffade Flört

**Prinsen
**Hage - Just nu ofodrat regntäcke, ingen grimma 
Stall - Naken 
Transport - Naken sånär som på grimma (han har bara åkt en gång och det va när vi köpte honom). När han får skor på sig så kommer han ha likvärdig utrustning som Frodo.
Ridning - Rids inte än men har en Henry de Rivel hoppsadel (super söt 15"), schabrak i diverse färger, träns med 3-delat bett och remontnosgrimma. Har även benskydd men har inte ens provat dem än. Tömkörs bara idagens läge och då med loksele och tränset ovan.

Jag
Då jag enbart vardagsrider nu så blir det ömse kläder, det som passar för dagen. Senast va de jodphurs Ridbyxor, en vanlig enkel tröja, jacka från hööks, enkel version av ventilationshjälm, mh-skor med stålhätta. Har speciella kläder för träning (den dagen…) som både är kvar sen tidigare och öven nyinköpt. Älskar vintern men sörjer att jag inte kan använda min älskade Uvex hjälm utan att frysa ihjäl nu, är för stora ventilationshål i den… Öronvärmare är en viktig del nu när det går mot kallare grader samt även halsduk. Använder i stor utsträckning vantar från Tegera.

eefoto
11/12/12, 4:53 PM
#2

Tycker det låter som en rolig ideè!:)

Aristo's utrustning i:

-Hage

Går med täcke höst,vinter och vår.Varierad tjocklek.När det är som kallast 400 grams täcke med helhals.När det är som varmast (innan det åker helt av) eller när det regnar ett ofodrat regntäcke.

-Stall

Stalltäcke.På sommaren ett tunt bommulstäcke alternativ inget alls.På vintern 300 grams täcke.Däremellan ökas samt minskas det med tanke på vad det är för temperatur.

-Transport

Täcke med tjocklek beroende på väder.Till tävling transportskydd och till träning lindor och boots runt om.Lädergrimma vid alla tillfällen.

- Ridning (vardag, träning, tävling)

Vardag:Hopp/dressyrsadel,benskydd,boots fram,achenträns med tredelat bett med fasta/"löpande" ringar.Martingal vid hoppning och graman ibland vid uteritt (om vi inte varit i skogen på ett tag eller om han har vilat).Täcke om det är kallt/regnit.

Träning:Eftersom jag bara tränar för tränare i dressyr blir det dressyrsadel,lindor,boots fram,achenträns med bred nosgrimma och tredelat med fasta ringar.Samt täcke ibland under uppvärmningen.

Tävling:Dressyrsadel m. vitt schabrak.achenträns med bred nosgrimma och tredelat bett med fasta ringar.Dressyrskydd/lindor samt boots fram vid framridning.

Min utrustning:

-Vardagsridning

Helskodda/knäskodda byxor.Långärmad/kortärmad tröja beroende på temp.Skor och chaps.Dressyrspö.Lättviktshjälm.Handskar.

-Träning

Helskodda byxor.Långärmad tröja.Stövelstrumpor.Stövlar,sporrar,dressyrspö,lättviktshjälm.Handskar.

-Tävling

Helskodda vita byxor.Långärmad/kortärmad skjorta.Stövelstrumpor.Svart längre kavaj.Vita/svarta handskar.Plastrong vid lokala/regionala tävlingar.Stövlar,sporrar,spö vid framridning.Sammets hjälm.

Hoppas jag inte glömt något nu.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

Peppe
11/12/12, 5:29 PM
#3

Hästens utrustning i:

-Hage Täcke efter väder, just nu ett fleecefodrat. Ingen grimma eller skydd

-Stall Stalltäcke efter temperatur, just nu ett tunt och gammalt som en gång i tiden var 220 g men nu är det som sagt slitet och inte så varmt.

-Transport transportskydd, lägergrimma och ev täcke efter temperatur. Har inte täcke för sakens skull i transporten, på sommaren åker han alltid utan täcke.

- Ridning (vardag, träning, tävling) sadel hopp eller dressyr med tillhörande schabrak. Hoppsadeln har en mattespadd under och hopplatta. inte för att det behövs utan för att jag inte hittar den vanliga gjorden….. han har inte haft benskydd/lindor på sig på minst 1,5 år. Hade det mycket förr för att det är fint. Använder ett remontträns som är spänt bara så inte nosgrimman ska ramla av näsan Flört och ett tredelat sprengerbett. Ibland när vi rider ut har han hackamore för att slippa bettet. Fungerar inte på något annat bett eller nosgrimma längre tyvärr. Skulle vilja ha en engelsk.

Er utrustning vid

-Vardagsridning jodhpurs, ridbyxor/mjukisbyxor, tröja, jacka, hjälm, handskar. Har inga stövlar, dom gick sönder förra hösten.

-Träning samma fast kanske inte mjukisbyxor. Skulle nog lyxa till med lite londor. Men det är 1,5 år sedan jag tränade senast nu så jag vet inte.

-Tävling tävlar inte

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MillaJ
11/12/12, 8:21 PM
#4

Hästens utrustning i:

-Hage: Grimma, just nu ett Rambotäcke (200g) med helhals.

-Stall: Amigo stalltäcke -just nu 100g

-Transport: Lämpligt täcke efter temperatur, lädergrimma, ridskydd + boots.

- Ridning (vardag, träning, tävling)
Vardag: Dressyrsadel, schabrak, träns med tredelat bett med fasta ringar, just nu remontnosgrimma (byter mellan remont, engelsk och aachen), skydd ibland men oftast utan.
Träning: Samma som ovan men alltid + lindor eller skydd.
Tävling: Samma som ovan men oftast inte skydd eller lindor -för att slippa trassla med det när det är dags att gå in..

Er utrustning vid

-Vardagsridning: "hemmastövlarna" (mjuka MH-stövlar), Ridbyxor, nån tjocktröja + väst, lättviktshjälm, sporrar, handskar

-Träning: Antingen "hemmastövlar" eller "finstövlarna", samma som ovan men lite mer tanke bakom och matchat, lättviktshjälm, sporrar, handskar

-Tävling: Vita Ridbyxor, tävlingstop eller en tröja + skjortbröst (om det är kallt), plastrong, finstövlarna, kavaj, handskar, tävlingshjälmen..

Tusen
11/13/12, 9:07 PM
#5

Varför har ni täcke på era hästar om de står i varma stall?

Peppe
11/14/12, 8:26 AM
#6

#5 för att stallet inte alls är varmt? Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
11/14/12, 9:28 AM
#7

Vårt ena stall där det är öppet upp i nock håller istort yttertemperatur.

MillaJ
11/14/12, 11:32 AM
#8

+ hästen är helklippt

[RC1393]
11/16/12, 3:45 PM
#9

-Hage: "Naken", kommer ha täcke längre fram då jag ska klippa henne.

-Stall: "naken" (i boxen alltså)

-Transport: Transportskydd, lädergrimma, tunt täcke.

- Ridning (vardag, träning, tävling): Sadel efter ridning (western, dressyr, hopp), träns gäller detsamma (aschen-dressyr hopp, unghästen har remont), tävling detsamma. På allroundsadeln har jag pad, på dressyr och western schabrak/filt.

-Vardagsridning: Tröja (ev. jacka), svarta enkla Ridbyxor, hjälm, vantar, jodpurs och shaps.

-Träning: Samma

-Tävling: Tävlar inte, men rider på "uppvisningstävlingar". Klubbjacka, hjälm, jodpurs och shaps, vantar, jeansridbyxor.

JustMySelf
11/18/12, 2:00 AM
#10

-Hage

Hästen är helklippt så nu när det är nästan vinter står han med fleecefodrat om det är hyfsat varmt ute, och riktigt tjockt utetäcke om det är minusgrader. Höst och vår bara regntäcke vid behov, naken annars. Alltid naken på sommaren.

-Stall

På vintern thermotäcke, om det är ganska varmt ute (ca 7-8 grader kanske) står han med ylletäcke.

-Transport

Lädergrimma, svett-, fleece- eller ylletäcke beroende på temperatur och hur länge han ska stå i transporten.

- Ridning (vardag, träning, tävling)

Vardag: Dressyrsadel, aachenträns med vanligt tvådelat bett, senskydd/strykkappor runt om. På hösten/vintern rosa ländtäcke. Hoppar bara för tränare.

Träning: Samma som vardag, fast hoppsadel om det är hoppträning.

Tävling: Har inte varit aktuellt än, men ungefär som vardag/träning.

Min utrustning:

-Vardagsridning

Helskodda/knäskodda Ridbyxor, är det riktigt kallt helskodda thermobyxor över. .Långärmad tunn tröja, ibland jacka över om det är kallt och jag är ute. Helsvarta dressyrstövlar i tunt läder alternativt tjockare vinterstövlar. Dressyrspö. Säkerhetsväst (nästan alltid). Hjälm. Handskar.

-Träning

Samma som vardag, ibland utan säkerhetsväst om det är dressyr. Aldrig thermobyxor eftersom vi har ridhus. Hoppspö istället för dressyr om det är hoppträning.

-Tävling

Knäskodda vita Ridbyxor. Vit polo. Svart sportig hoppkavaj eller svart dressyrkavaj (Pikeur Romina). Dressyrstövlar. Svart och grå hjälm. Sporrar vid dressyr, allroundspö vid hoppning.

[Wijsa Kaberg]
11/22/12, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Alladin´s utrustning:

-Hage

Stalltäcke + Regntäcke just nu (han är klippt), på hösten/våren bara regntäcke och på sommaren alltid naken.

-Stall

Fleceetäcke, eftersom han är klippt nu.

-Transport

Transportskydd från Bucas, lädergrimma, ev fleceetäcke

- Ridning (vardag, träning)

Hoppsadel ibland men oftast Dressyrsadel, mörkbrun(från crown typ?), brunt träns med engelsk nosgimma och tredelat bett med fasta ringar. Något av alla mina schabrak, strykkappor.

-Ridning (tävling)

Brun dressyrsadel, brunt träns, vitt schabrak, vita lindor (oftast) / strykkappor vid framridning.

Min utrustning:

-Vardagsridning

Knäskodda / helskodda Ridbyxor, någon enkel tröja, fleceetröja och väst eller jacka. Ridstövlar.

-Träning

Typ samma som vardagsridning, kanske några snyggare Ridbyxor och snyggare schabrak, mina ridstövlar (dem finare)

-Tävling

Vit skjorta från Pikeur, Vita Ridbyxor, Kavaj (Pikeur), vita handskar, ridstövlar (mina De niro <3)

tokig
11/24/12, 3:52 PM
#12

Ponny 1 har

Hästens utrustning i:

-Hage - fodrat täcke, hur fodrat beror på vädret. Han är helklippt. Även grimman är på.

-Stall - sama täcke som ute, jag tar av honom det när jag kommer och lägger på när jag går.

-Transport - fleecetäcke eller ett tunt stalltäcke. När han inte är klippt är han naken.

- Ridning (vardag, träning, tävling)

Promenad - grimma och grimskaft

Tömkörning - tömkörningsgjord, tömmar och träns

Körning - sele med baksele, brösta, draglinor, tömmar och träns

Ridning - Sadel, schabrak, grimma, träns, tyglar och grimskaft. Ibland utan träns och då är tyglarna fast i grimman.

Är det mörkt ute eller börjar skymma åker refelxer på!

Ponny 2 har:

Hästens utrustning i:

-Hage - Naken, sånär som på grimman

-Stall - Naken

-Transport - Naken

- Ridning (vardag, träning, tävling)

Samma som andra ponnyn. Dock annan grimma och annat träns, annars har jag samma utrustning till båda.

Er utrustning vid

-Vardagsridning - Mjukisbyxor, skor/stövlar beroende på väder, Tshirt, tjockare tröja och en tjock arbetsjacka.

-Träning - Jeans, men resten är samma som hemma.

-Tävling - tävlar knappt, men jeansen åker på och en mer passande tröja.

Jag tål inte nikel och använder jeans väldigt sällan, kan inte ha Ridbyxor på allergin.

LinaN
11/24/12, 5:32 PM
#13

Hästens utrustning i:

-Hage

Enligt stallavtalet måste han ha grimma på sig. Så det har han.  nån enstaka gång regntäcke. Förra vintern hade han regntäcke på sig totalt 3 dagar ute.

-Stall

Naken, kanske nån timme eller två med fleece på sig när han vart blöt när han kommer in. Täckesbyte ingår inte i hyran så han kan inte stå med nått över natten, och det är överflödigt också med tanke på att han svettas för minsta lilla.

-Transport

Engelsk grimma i uppbindningsrepet, repgrimma under. Han har så mkt hovskägg att han behöver inte benskydd där. Skulle jag mot förmodan använda benskydd så blri det bara vanliga strykkappor fram.

- Ridning (vardag, träning, tävling)

Vardag/träning; Repgrimma + finessetyglar, Träns med tredelat bett antingen med kindkedja för att det ska ligga stilla eller tränset med fullcheck-bett som inte behöver balanseras. Byter tygeln mellan tränsen. Alla hemmaträns är utan nosgrimma.

Barbackapad med polypadden under, eller wintecen (allround).

Eventuellt vid hoppträning slänger jag på honom antingen senskydd eller strykkappor fram. Brösta vid hoppning.

Vid uteridning reflexländtäcke, relfexer på tyglarna, på benen och reflexbrösta.

Tömkörning/longering, sker i repgrimma med ledrep av olika längd och tyngd.

Tävling: Sadel, träns med nosgrimma och då engelsk, så ingen snokrem. vitt schabrak, röd rosett för säkerhetsskull, han kickar inte men han är klumpig och hans fötter gör ont att få på sina egna fötter. Samt så slipper man snoriga småungar som ska fram o hälsa eller rider in i svansen på min häst. Vid hoppning eventuellt benskydd o då samma som vid träning hemma. Samt brösta.

Er utrustning vid

-Vardagsridning, vad jag nu råkar ha på mig. hjälm om jag rider ut, i ridhuset är jag slarvig och rider oftare utan hjälm än med. har skor på mig om det är kallt, annars rider jag ofta barfota på sommaren. Carrot stick.

-Träning, vad jag nu råkar ha på mig, kan tänka mig att dra på mig ridbyxorna om man ska träna för extern tränare och inte min NH-tränare. Hjälm, är det kallt så fingerlösa ridvantar, carrot stick.

-Tävling, ljusa Ridbyxor, mörk tröja, ridhjälm, utrustning enligt TR. Hårnät om det är dressyr och knorr i nacken, vid hoppning håret i en eller två flätor bak i nacken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: