Annons:
Etikettallmänt
Läst 2079 ggr
LinaN
2012-11-07 00:28

vi lever också!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Harry har bytt karriär i väntan på att vi blir bättre på det grundläggande innan vi börjar gå in på dressyren på riktigt igen.

Vi är snart officiellt level 2 inom parelli natural horsemanship, och sedan vi började med detta har ridningen blivit sååååååå mycket bättre på flera punkter, så nu ska vi sträva vidare efter att bli duktiga i arbete på långt rep - online, och freestyle - ridning med repgrimma, träns och halsring innan vi går vidare på finesse som är mer eller mindre dressyr och uppvisnings/tävlingsridning. :)

Vi har även i år hunnit med att tävla i hoppning två gånger! Visserligen bara clear rounder men jag har arbetat med min hopprädsla.

Strax inna nyår 2011/2012 så var vi ute på en ridtur, och en rullskidåkare kom farandes bakifrån. Harry som aldrig sett en sådan tidigare blev ju vettskrämd och stack för mig, och jag som satt på långa tyglar och prata med väninnan åkte ju i backen, så hela våren och större delen av sommaren har jag vart rädd för att galoppera. Men med gott stöd av min NH-instruktör har jag kommit till den punkten att jag vågar igen. Vilket också gör att ridningen blivit roligare igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2012-11-07 00:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mycket av mitt arbete just nu handlar om att få honom lyhörd och att vilja svara på hjälperna med så lite som möjligt från min sida.

Det har alltid vart mitt mål, men jag har inte vetat hur tidigare. Men med NHn så har jag verkligen fått ett annat perspektiv på det hela! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-11-07 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

vi har även börjat med sidvärtesrörelser från marken (vilket man också gör i den akademiska/barockdressyren) men jag hade ju tidigare slitit som en idiot från hästryggen utan att få honom till att förstå vad det var jag ville. Men nu så börjar sidvärtes komma mer och mer naturligt när jag ber om det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-11-07 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min medryttare hoppar upp till metern med honom.

Själv har jag vågat hoppa hela 70cm hemma på träning! Och jag som vart hopprädd i sååå många år! När rädslan för galoppen släppte så verkar det som om hopprädslan också gav med sig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-11-07 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

och som sagt, vi har varit iväg och tävlat två gånger och här kommer bildbeviset på nu senast ^^ var i början av oktober ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-11-07 00:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

till våren kommer jag lösa medlemsskap på lokala ridklubben (ca 30 min skrittväg från stallet) så jag kan vara med på deras clear round dressyr så planen är att starta en LC eller nått till våren. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-11-07 00:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det vart litet från oss!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
2012-11-07 07:24
#7

Va roligt att läsa om er och se alla bilder!

Det har verkligen hänt massor med er!

Jag tror att en god träning från marken har alla användning av oavsett gren. Skulle gärna testa lite med mina också om jag hade en tränare nära.

LinaN
2012-11-07 09:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 NHn har hjälpt massor, idag är det inte lika mycket slit, drag, sparkande och bråkande när jag vill göra något. Och jag har insett att man måste verkligen börja från grunden för att få till det bra.

Man måste börja bygga i rätt ände annars kommer det tippa över!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MiaMaria
2012-11-07 10:49
#9

Kul att se hur det gått för er! Han är härlig Harry :-) Men sista bilden gillar jag inte, tucker inte den hör hemma på den här sajten till att börja med…

Lindbygarden
2012-11-07 11:16
#10

Håller nog med Mia där, blir lätt att man tolkar in det som att Dressyr är ngt negativt och det är det ju givetvis inte.Glad

Man kan få olyckliga hästar inom alla grenar om man gör fel.

LinaN
2012-11-07 14:04
#11

Det är ju inte dressyren som är negativ, det är hur man lägger upp det som kan vara negativt i sammanhanget, om man låter tekniken och rörelserna få överhanden på en bra kommunikation och en harmonisk och lycklig häst.

Och det är väl det vi strävar efter i första hand? Dressyren är sekundär till grunden. Man kan rida ett jätteavancerat program med svåra rörelser men hästen är ovillig och utan harmoni, eller så kan man rida ett mindre avancerat program med en villig och harmonisk häst.

Det finns bra dressyr och det finns dålig dressyr, och det beror till största delen på vilka människor som sitter vid tyglarna och vad de tycker är viktigt, om pengar, personlig framgång och rosetter är viktigt, eller om man tycker samspelet på mer än det fysiska planet, den gemensamma framgången och harmonin är viktig.

Så jag tycker ändå det är viktigt att belysa att det finns olyckliga hästar, prestigetänk som går ut över hästarna och att man som människa har ett ansvar flr hur hästen rids och tränas. Det var ingen kritik till sidans medlemmar, men för att gå tillbaka till en gammal diskussion så är de flesta överens om att rollkur/hyperflexion inte är en bra träningsform i dressyr. Vi kan inte blunda för att det finns andra saker som också är dåliga eller mindre bra i dressyren.

Man kan få med sig hästen fysiskt, så han gör rörelserna och det ser bra ut. Men när man får med sig hästen mentalt så börjar han anstränga sig och vill göra det man ber om, då blir det fantastiskt. Och får man med sig hästen emotionellt också så kommer han göra allt för dig och då finns det inget vackrare!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2012-11-07 18:35
#12

Det är översättningsbart på precis alla grenar även NH/western.

MiaMaria
2012-11-08 10:04
#13

Självklart ska arbetet utföras och göras på rätt vis, men jag anser ändå att den där bilden inte hör hemma här

Annons:
Upp till toppen
Annons: