Annons:
Etiketttömkörning
Läst 1681 ggr
Peppe
11/6/12, 6:26 PM

Tömkörning

Jag brukar tömköra, eller arbeta på töm, en dag i veckan. Tycker det är bra att kunna se ordentligt hur han rör sig och bär sig Glad

Har dock problem med framåtbjudningen. Jag försöker vara väldigt konsekvent med kommandona, han tar alla direkt och i "vanlig samtalston", men sedan händer inte mycket mer. Han fattar galopp, sedan lullar han så sakta han bara kan. Jag smackar och han ökar 1-3 språng för att sedan falla tillbaka igen. Han är sååå lat!

Försöker göra massor av övergångar och grejer för att väcka honom lite, men som sagt lydig är han men han försöker inte själv.

Ska jag behöva ta med en långpisk och putta på lite eller vad ska jag göra? Känner ju inte för att jaga honom genom hela passet och vill ju gärna att han ska arbeta mer än mig Tungan ute

Brukar ni arbeta era hästar på töm?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
11/6/12, 7:26 PM
#1

Jag har arbetat Gabrielle en del på töm och kommer arbeta lilla Bixie också om hon nu kommer tycka om det.

Jag skulle nog se till att väcka honom. Jag har alltid långpisk både när jag longerar och tömkör. Kan alltid vara bra om man behöver småpeta lite för att förtydliga.

Peppe
11/7/12, 7:59 AM
#2

Ja jag får väl kanske köpa mig en då. Den jag använde förr flyttade med sin ägare när hon bytte stall. Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
11/7/12, 8:18 AM
#3

Hehehe ja det kanske e bra.

Jag har en sån där gammal men jag tycker egentligen att den är för tung så jag ska se om jag kan hitta ngn lättare körpisk.

Peppe
11/7/12, 9:41 AM
#4

ja jag tycker också att dom ofta är för tunga

jag ska ha en körpisk vet jag…någonstans…Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
11/7/12, 10:36 AM
#5

De gånger jag longerar eller tömkör använder jag körpisk. Har en långpisk men den är så himla tung!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
11/7/12, 10:48 AM
#6

Skulle gissa att du är lite för sen med att gå på han när han slår av på takten. Hästar är vanedjur och brukar göra likadant så länge dom kan så du kan förutsäga när han kommer att slå av på takten och därför i början ligga före han och driva redan när du "tror" att han skall slå av på takten. Efter ett tag så ändrar han sitt beteende och då får du kolla igen hur han gör för att ligga före han. Sen gäller det som vanligt att vara tydlig i det man gör vare sig det är eftergift (som vi alltid ger oavset vad vi gör när hästen gör rätt) eller frammåtdrivning.

Tömmarna är utmärkta redskap att driva på med, har alldrig behövt en pisk i tömkörning, ovasett häst, det viktiga är att ha lagomt tunga tömmar som passar hästens psyke.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
LinaN
11/7/12, 11:11 AM
#7

Testa en övning som kallas point to point. Mer eller mindre att du lägger ut några mål på banan. Tex en bom, en jacka på marken eller liknande och sen tömkör du till en punkt. Stanna och vila vid den punkten i 1-3 minuter, sen välj en ny punkt och när du märker att hästen börjar göra en ansträngning att faktiskt gå till nästa punkt så avslutar du dagens pass under inlärningstiden på den här övningen.

Den används ofta inom de lite högre nivåerna på PNH (Parelli natural horsemanship) för att få sega o slöa hästar mer energiska och villiga att gå framåt.

Övningen går ut på att ge en rejäl eftergift i vilan som motiverar hästen att faktiskt komma till nästa vilopunkt. Det tar lite tid, men man får i slutändan en häst som villigare går framåt än om man måste gå och smacka eller driva på hela tiden.

Man kan göra denna övningen i skritt, trav och galopp. Man kan ha en rak väg mellan sina vilostopp, eller man kan ha kringliga vägar. Man kan gå över en cavalettiserie osv mellan, men huvudsaken är att hästen får en viloplats som motiverar. Sen kan man låta viloperioderna bli kortare allt eftersom hästen lärt sig "mönstret" på övningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
11/7/12, 11:14 AM
#8

Jag driver aldrig med tömmen, bara röst och pisk.Glad Men det är olika hur man väljer att göra.

Lägger dock inte på pisk på själva hästen om det inte bara är att peta utan det räcker att snärta lite i luften om jag vill förstärka rösthjälpen.

Peppe
11/7/12, 11:22 AM
#9

#6 om du menar att jag ska klatcha med tömmarna så, nej det är inget för oss Glad

Med tanke på att han slår av på 1-3 steg så är enda sättet att vara snabbare än jag redan är, att faktiskt jaga på varannan sekund, och det kommer bara få honom döv…

#7 okej, ska fundera på det lite! Glad

Något som har fungerat ganska bra är att jag driver på snabbt och hårt så han galopperar i övertempo, då låter jag honom vara helt och så fort han går under min gräns i energi så drivs han på kraftigt igen. Det blir jobbigt för honom, varje gång han blir för slö så får han jobba mer än nödvändigt och det har höjt lägsta energinivån en bit, men inte tillräckligt. Dock tillräckligt för att han ska hålla tretakten i galoppen iallafall vilket annars är ett stort problem för honom både med och utan ryttare.

Det jag önskar är egen vilja och energi, lite bjudning att arbeta med inte att han ser ut som att han vill gräva ner sig i en grop och sova resten av dagen. Går jag närmare honom så blir det bättre eftersom jag naturligt hamnar i en mer drivande position men jag orkar inte riktigt flänga runt i hans galopptempo genom sanden….

Men tror ändå jag behöver få tag på en pisk att vifta lite med.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
11/8/12, 10:11 AM
#10

Jag använder samma metod som i ridningen, går inte hästen fram för skänkeln så förtydligar jag hjälpen i olika grader till jag får svar, då får hästen beröm och sen får man hålla på så tills hästen svarar framåt korrekt. I tömkörningen använder jag mig av en pisk, aldrig tömmarna då det skapar mer obehag bakåt än framåt när man driver med dem. För att hästen ska arbeta korrekt så krävs det att det finns energi bakifrån så det är otroligt viktigt att de verkligen svarar för hjälperna

Peppe
11/8/12, 3:23 PM
#11

#10 exakt utan bjudningen blir det inget vettigt av det hela.

Får helt enkelt införskaffa mig en långpisk tror jag! Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: