Annons:
Etikettprogram
Läst 2779 ggr
Cloaffe
10/24/12, 9:59 AM

LC:2

Hej,

jag har varit utomlands ett par år och när jag kom hem tänkte jag starta en LC:2 till att börja med, men måste säga att ändringarna i det programmet tycker jag inte passar en LC,

Både jag och hästen tyckte det var svårt att gå från fri skritt till galopp på ca 15m, hon blev stressad av detta och bara sprang :(

Däremot LB programmen gillar vi bättre och det går mycket bättre i dem också….

Någon som har samma erfarenhet av det nya LC:2?

Annons:
eefoto
10/24/12, 10:20 AM
#1

Ska man inte trava alls emellan skritten och galoppen i c2?(har inte koll på just C2.) Om så inte är fallet tycker jag dt låter väldigt konstigt då det först kommer i LA programmen. Och isåfall är dt inte speciellt anpassat för LC nivå..:)

 Erika, ~värd på dressyr~

Cloaffe
10/24/12, 11:00 AM
#2

Jo, men man går från fri skritt, till samla…trava sen galopp, min häst i detta skedet blev stressad av en sådan övergång tyvärr….. så för oss är LB lättare :)

Tusen
11/4/12, 12:26 AM
#3

Jag har hört många säga detsamma. Man får titta igenom programmen ordentligt nu förtiden för att se vilket program som passar hästen bäst. Det är inte som förr då det blev svårare ju högre upp i alfabetet man gick. Vet faktiskt inte varför de har gjort på detta vis.

Cloaffe
11/4/12, 11:17 AM
#4

Skönt att höra att fler upplever det så…..

helt rätt med att man får kolla upp programmen för att hitta ett som passar ekipaget :)

Användare
11/4/12, 5:12 PM
#5

Hej!

Jag tycker av egen erfarenhet att man ska börja med LB, sen gå till LC och efter det LA.

LC:2 har mycket krångliga vägar med mycketavbrott och igång sättningar. Detta för att man ska behöva rida nogrant, samlat och med en viss energi.

LB:1 är mest trav vägar, en galopp volt i bäge varven o.s.v. Den har inga svåra avbrott eller andra konstiga saker, och passar alltså perfekt för en mindre erfaren, det svåraste är dock galopp volterna då de är ganska så små och kräver lite samling.

LA:1 är ju ganska svår tekniskt, hästen behöver vara rejält samlad och medveten om vad ryttaren säger.

MiaMaria
11/5/12, 5:22 PM
#6

Jag har inte kollat på LC programmen på många år men nu letade jag fram dem. LC:1 är normal tycker jag, enkla vägar och mycket spegelvänt. LC:2 däremot va något tjorvigare med vägarna för att vara på så låg nivå.

Att ha galoppen efter skritten ser inte jag som något problem, mellan E och H ska man ta tyglarna, senast vid H ska du börja trava och sen mellan H och C ska du fatta galopp. Vilket betyder att du har 30 meter på dig totalt och det är i min värld vanlig grundlydnad, vilket hästen ska kunna i LC. Sen kan man alltid tillfälligt misslyckas.

Annons:
Lindbygarden
11/6/12, 3:33 PM
#7

Jag personligen gillar LB programmen mer.

Upp till toppen
Annons: