Annons:
Etikettträning
Läst 1108 ggr
[muff]
2012-10-15 21:09

Träna upp vänstersidan!

Hur tränar jag upp vänstersidan på min häst? Vänster är hennes svagaste sida som syns mest i galoppen då hon "vänder"/svänger in med rumpan, blir böjd men framhovarna är kvar på spåret. När jag väl får till så att hon går hyvsat rakt (=mycket jobb för mig) så är det jäätte jobbigt för henne och hon förlorar alla fart/börjar trava. Höger sidan är mycket bättre, nu kan jag utan större ansträngningar göra så att hon går rakt (hyvsat). Kan även tillägga att vänster är min sämsta sida också.

Hur gör jag? Speciella övningar, skog? Vilken galopp ska jag jobba med för att få vänstersidan starkare?

Annons:
karolina hästtjejer
2012-10-20 00:07
#1

Hej Muff!

Tänk att du ska stretcha vänstersidan, dvs den sidan som hon vill göra "kort".
Böj aldrig mer i den "mjuka" sidan än du kan till den "stela".

Ha som mål att rida din häst med jämnt stöd på bägge tyglar i bägge varv. Driv henne till den svaga tygeln, vill hon inte ta stöd på exempelvis vänster tygel, ska du erbjuda kontakt där och driva henne med höger skänkel till vänster tygel och tvärt om vänster skänkel till höger tygel.

Viker hon bakdelen till vänster och flyttar bogarna till höger måste du räta upp halsen och få henne att söka stöd på vänster tygel så att du kan leda bogarna till vänster med vänster tygel och driva ut bakdelen med vänster skänkel.

Är du med?

Fokusera alltså på att leda in bogarna på bakdelens spår, du kan för att underlätta ställa henne utåt under några språng för att på mer kontroll på ytterbogen och få stöd till innertygeln som hon förmodligen vill släppa, först då kommer hon följa ett ledande tygeltag för din innertygel.

Lycka till med rakriktningen!

Mvh Karolina

www.hasttjejer.wordpress.com

Användare
2012-11-04 19:29
#2

Hej!

Jag hade under en längre period samma problem med min gamle ponny. Jag försökte då lätta på sitsten i galoppen, vilket fungerade bra.

När jag stärkt galoppen på den gamle, så började jag arbeta med nedsittning. Hon är en envis dam och tänkte att hon skulle lura mig med rumpan igen, men då får man vara bestämd och läga på spöt, driva och tala om med rösten att så gör man inte.

Tänk också på att hästar är lata och fuskar så du måste från början tala om, även om hästen gör på ett eller annat sätt för att den inte orkar göra det korekt, vad som är rätt och vad som är fel. En kommer aldrig att lära sig nya saker om du inte vissar vad du vill.

Upp till toppen
Annons: