Annons:
Etikettutrustning
Läst 6189 ggr
jasmina.p
2012-10-04 22:22

Elastiska/fleece lindor

Vilket föredrar ni?

Elastiskalindor eller fleece lindor? bägge med padd givetvist, motivera gärna för och nackdelar!

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Annons:
JTphoto
2012-10-13 21:21
#1

Fleece, jag är rädd att dra åt elastiska lindor för hårt. Måste man ha padd? Varför?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



jasmina.p
2012-10-14 17:45
#2

Jag skulle inte vilja rida med lindor utan padd för det inte gämnar ut trycket. även fleece lindor utan padd kan ge skada :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

JTphoto
2012-10-14 20:11
#3

Tryck? Vadå jämnar ut tryck? Skada? Vadå skada? Kan du inte förklara lite mer?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



eefoto
2012-10-14 20:44
#4

#3 Om man är van att linda och lindar med samma tryck ("drar åt" lika mycket hela tiden) ska det inte vara någon fara att rida utan paddar.Paddarna är till för att jämna ut eventuellt ojämt tryck precis som en padd under tex hoppsadeln funkar.Ojämt tryck i sin tur kan leda till skador på de känsliga skenbenen och leder.

Dock ska man ALLTID ha paddar under elastiska lindor då de kan bränna bort och skava sönder hästens päls och hud på benen.Plus att det är mcyket enklare att dra åt mer och ojämnare med dem.

Linder (som ridbandage) används som ett alternativ till benskydd som just skydd och genom att ge stöd.Hoppas du fick svar på din fråga.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

JTphoto
2012-10-15 18:16
#5

#4 Tack! Nu förtår jag :) Då behöver jag nog inte rida med paddar, för jag är van vid lindor :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



kaka1234567
2012-10-19 07:40
#6

Det är en studie som visats tt lindor är så pass farliga och lägger ett okänt tryck att det krävs att ha padd under fleece också . Jag har alltid padd under fleece jag tänker inte ens riskera hur svårt folk en säger att det kan va att detkrävs en hel del . Fast jag har sätt en el del inte kul . Jag litar inte på elastiska even om jag själv får säga att jag är ASS grym på att Linda . Elastiska är luriga ochvfånden kan man så jäkla lätt att dra för hårt och då kan ingen padd skydda det . Fleece däremot är atumare och och där av fungerar bäst med padd och fleece . Tänk vilket tryck det blir på ligament när man rider utan padd hur bra man en lindat blir trycket aldrig riktigt jämt . Och inte tala om dessa rent av livsfarliga 50/50 lungorna fleece och sen elastiska det är sinnessjukt att Linda med fleece och sen ellastisktn det blir okänt under fleece och den ett Enu hårdare tryck med elastiska .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
JTphoto
2012-10-20 23:13
#7

#6 Jag vill inte vara taskig på något sätt, men det är lite svårt att förstå vissa meningar i din text, antar att du skriver snabbt och bokstäverna landar där de vill xD

Vad är det för studie?

Jag har aldrig använt padd när jag rider med benlindor. Men då rider jag inte med benlindor så mycket, kanske en gång i veckan, max. Har aldrig haft några problem med det heller.

Jag förstår inte hur det kan bli ett så farligt tryck. Om hästen skulle ha lindor dygnet runt så blir det rejält tryck, men jag som kanske har lindor på dem 2 timmar, hur mycket tryck kan det bli? Eller har jag helt fel?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



kaka1234567
2012-10-21 11:34
#8

Ja jag skriver från mobilen plus MIT funktionshinder med läs och skriv svårigheter ;) Detta fick jag höra av en häst skötate av en duktig dressyr ryttare . Och innan den studien så har jag alltid haft padd under fleece . Jag vågar inte tro att en höst inte kan ta skada även om det är mindre risk för det. Jag sa inte att man finner problem med detta men min kompis hade lindat med fleece på sin häst och de va jämt tryck och jämna varv men den fick sår av det och det va inte hårt lindat . Jag föredrar att ha padd alla typer och padd skyddar bättre mot stötar och slag . Trycket är jag noga med att de ska bli jämt hur bra man en lindar blir det ojämnt och därför har jag padd som fördelar trycket som blivit fel om man råkat Linda lite annorlunda på ett ställe . Hälsat ska de va samma tryck på alla ben . Och enen vidgas lite under tidningen eller om man säger förändras och där av kan det va bra med padd under fleece då fleece inte följer den förändringen eftersom det är så stumt .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

JTphoto
2012-10-21 21:03
#9

#8 Ja, funtionshinder har även jag, så jag förstår dig absolut :)

Jag har bara så svårt att se smidigheten med padd. Tycker det blir så stort och klumpigt med både padd och linda. Då använder jag hellre benskydd.

Men som jag sa, jag har aldrig haft problem med sår eller liknande när jag använt lindor. Använder enbart icke elastiska lindor.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Punkity
2012-10-23 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9

Padden gör också att inga skarvar kommer direkt mot hästens ben. Tanken är väl lite också att padden ska fördela trycket dels under själva lindandet (jag för min del brukar tänka att det är paddens funktion jag vill ha medan lindan är ett snyggt sätt att hålla den på plats) men den ska också jämna ut trycken om oturen skulle vara framme och lindan går upp.

Jag tycker man vänjer sig fort vid padden om man tränar lite =) Jag upplever det inte som direkt osmidigt heller, men det kanske bara är att man är hemmablind ^^

Här är ponnyn lindad med fleecelindor i fullängd och paddar:

JTphoto
2012-10-23 22:18
#11

Jag pratade med min dressyrtränare och hon tyckte inte att padden var nödvändig med fleceelindor. Även hon som äger stallet vi tränar i höll med.

Min uppfattning är att med elastiska lindor, vilket jag aldrig använder, är padden oerhört viktig. Men med fleceelindor är den inte nödvändig, men det är säkrt bra att ha den om man vill.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



eefoto
2012-10-23 22:24
#12

Det finns så grymt mycket olika åsikter om allt.Viktigast att komma ihåg är egentligen att lita på sig själv och sin kunskap.Även på de människorna rnt omkring sig man har tillit till.

Vad man sedan bestämmer sig för att köra på är upp till en själv. Och det bör alla respektera.Alla har även olika erfarenheter.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

kaka1234567
2012-10-23 22:34
#13

Bad är vilka viktigt under alla typer av lindor så pass farliga är lindor anserjag

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Punkity
2012-10-23 23:00
#14

#11

Det här är ett ämne som diskuteras till och från och man kommer nog aldrig vara överens. Jag personligen anser att det är bäst med padd under alla lindor, men var och en blir vi saliga på vår egen tro ;)

Hade jag varit i valet mellan att lyssna på någon anonym på nätet eller min tränare hade jag också valt att lyssna på min tränare.

JTphoto
2012-10-26 19:35
#15

#14 Bra sagt^^ Precis deen känslan med tränare eller internet :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Offbeat
2012-11-09 10:57
#16

Jag gillar både fleece och elastiska, lindar inte så ofta men när jag gör det har jag alltid padd under, tycker det är lättare och blir snyggare med padd dessutom!

LinaN
2012-11-09 12:36
#18

Så sällan jag lindar nuförtiden. Min häst är ju självpaddande med allt sitt hovskägg ^^

Om jag mot förmodan skulle rida med paddar så skulle jag kunna linda fleece direkt mot benet.

Men skulle han stå inne över natten med lindor så blir det fleece + padd.

Med elastiska lindor så hade jag använt padd rakt av.

Men i dagsläget finns så många bra och fina dressyr-benskydd som ger samma stöd som lindningen att jag hade hellre tatt ett sådant än lindor då det dels går snabbare att få på, samt snabbare att få av så man kan ägna mer tid åt hästen och träningen.

Däremot så är jag riktigt sugen på att införskaffa mig yllepaddar och yllebenlindor då dessa ska vara bättre än syntetlindor som acryl och fleece tex. Andasfunktionen är bättre och även om lindorna skulle bli blöta håller de ändå värmen och de förlorar inte formen (det är först med värme, och bearbetning som ullen tappar form) eller drar ihop sig när de blir blöta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nesslan
2012-11-11 11:47
#19

Jag har både elastiska lindor och fleecelindor, även ett par i akryl tror jag. Har alltid padd under! Min häst trivs bäst med elastiska, de andra försöker han sparka av sig (han är "känslig" om bakbenen). Så om jag lindar med fleecelindorna så står han och rycker med bakbenen när jag ska leda iväg honom men med de elastiska gör han faktiskt inte det.

MiaMaria
2012-11-12 09:28
#20

Till ridning använder jag enbart fleecelindor, utan padd. I stallet används fleece men med padd och lindat på ett annat sätt. I transprot använder jag oxå lindor, då med jätte paddar, lindor och boots.

Annons:
Upp till toppen
Annons: