Annons:
Etiketttävling
Läst 1561 ggr
Zaphix
2012-09-27 07:34

Första dressyrtävlingen

Ska tävla dressyr för första gången med min häst på söndag, blir LC:1. Dock bara en klubbtävling, men vill gärna att det blir bra ändå..

Det som nog kommer bli svårast för oss är att göra halt ifrån trav mellan de två galopperna. Han blir gärna lite taggad efter galoppen, och att då hinna få ned honom till en avslappnad trav så han kan göra en bra halt är mindre lätt.. Han går gärna emot både hand och säte och det tar ett par extra skrittsteg innan han tar halten.

Nån som har nåt bra tips på vad jag kan tänka på?

En annan sak vi har mindre lätt för är den fria skritten på diagonalen. Då jag vanligtvis inte rider så mycket dressyr utan tränar dressyrkörning istället så är vi vana att kunna använda skaklarna som stadga för att han ska bli inramad. Men nu ska jag rida och har inga skaklar..

Han tappar också gärna farten så fort man släpper ut tyglarna, och när man sedan driver på honom så vinglar han iväg åt nåt håll..

Hur ska man göra för att det inte ska bli vingligt och han inte ska tappa farten?

Ett annat strort problem jag har är att komma ihåg programmet.. Men det ska nog lösa sig hoppas jag.

Vore iaf bra om någon hade tips att ge mig inför söndagen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Sarah
2012-10-01 14:42
#1

Ökad skritt… när hästen är avslappnad och går i form ska du bara behöva skjuta fram handen lite för att få energin att röra sig framåt och hästen ska öka. Om det inte fungerar och hästen istället dör lite så är det bara att träna. Det är en jättebra koll om hästen är ordentligt riden och i form. Du tränar på det genom att testa hur hästen reagerar och går den inte fram är du snabb att trycka på. Gör så upprepade gånger och var snabb med skänkeln om den inte ökar direkt. Går ganska snabbt att få hästen att fatta att den lilla handrörelsen betyder gå fram.

Sarah
2012-10-01 14:43
#2

Hästen ska alltså sänka huvudet och länga halsen då du skjuter fram handen, du ska inte behöva släppa ut tygeln från handen.

Upp till toppen
Annons: