Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 3331 ggr
VilmaKristina
2012-06-09 23:32

Dra framåt tillbaka med händerna.

Jag rider en arab som är svår att få på tygeln, både jag och ha är envisa och han blir väldigt lat när det blir jobbigt.

Men för att gå på tygeln behöver man ju krama, dra lite i tyglarna i ställning osv.

Men jag får ner hästar med att dra lite framåt tillbaka med händerna men då blir jag tillsagd eftersom jag måste ha mina händer stilla.

Har ni något tips som jag kan använda istället för framåt tillbaka?

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
fridak
2012-06-10 09:14
#1

Det låter som att du sågar hästen. Genom att dra fram och tillbaka med händerna så kommer hästen kröka på nacken för att komma undan obehaget i munnen men den kommer inte gå i form.

Rätt form kommer inte ifrån huvudet, rätt form börjar bakifrån på hästen. Håll handen stilla som din instruktör säger, så förstör du inte hästens mun.

VilmaKristina
2012-06-10 10:19
#2

#1

Uttryckte mig fel, jag sågar absolut inte hästen.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


fridak
2012-06-11 21:14
#3

ok, men hur menar du då? Har du för lång tygel så du måste flytta handen hela tiden? För isf hjälper det ju att korta tygeln så du slipper flytta handen hela tiden.

Zabbio
2012-06-13 09:00
#4

Håll yttertygeln stilla (men mjuk) och för innertygeln mjukt ut från hästens hals och in igen. Alltså inte fram och tillbaka utan in och ut.Aldrig bakåt.

Då ger yttertygeln stöd och innertygeln ber hästen slappna av i underkäken -> nacken och förlägningen hals och rygg.

Det kan krävas en stunds mjukt ''tjatande'' om hästen är ovillig/stel, men det är viktigt att du behåller en mjuk och lugn hand. Du får absolut inte börja ta hårdare eller försöka tvinga ner hästen. Det du vill är ju att den ska slappna av och bli lösgjord, men om du tvingar kommer den bara spänna sig. Kanhända att den böjer på nacken, men den blir inte mjuk.

Samtidigt är det viktigt att resten av dig sitter och rider rätt. Om hästen inte slapnar av i nacken med mjukt stöd i tygeln utan att spänna sig, så beror det på att du sitter fel, ger felakiga hjälper eller är för hård i handen.

Naturligtvis slutar du be hästen så fort den gör rätt, även om det innebär att du snart måste göra om det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VilmaKristina
2012-06-13 13:00
#5

#4

Jag rider bra, det gör jag men det är händerna jag alltid haft svårt för.

Jag lägger dom på sidan, tummen är inte högsta punkten osv.

Tack för tipsen!

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Zabbio
2012-06-13 16:22
#6

#5 Kom bara ihåg att händerna aldrig ska tvinga. De ska be mjukt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
eefoto
2012-06-13 20:50
#7

#5 rid med pinne/kort spö som du håller fast mellan tummen och den knutna handen.På så sätt tvingas händerna att vara rätt.Efter x antal gånger kommer du kunna rida utan då händerna vant sig att vara rätt.om du har problem med händer som inte är stilla lägger du istället spöt ovanpå händerna utan att hålla fast.Om du rör händerna tappar du den.Det är svårt för ovana men tro mig det går att hålla kvar det i alla gångarter!Lycka till!;)

 Erika, ~värd på dressyr~

Linjerat
2012-06-25 20:48
#8

Glöm inte bort att rida med skänkeln, händerna ska vara stilla när hästen går i rätt form. Känns lite svårt att skriva hur jag gör för att få hästen på tygeln, men tänk gärna på utbildningsskalan: framåtbjudning, takt, stöd, lösgjordhet, rakriktning, schwung och samling. Se till att hästen bjuder och går framåt i samma takt. Gör lösgörande övningar och rakrikta så du får ett stöd på tygeln. Vid lösgörande övningar (ex. volter) kan man leda med innerhanden så att hästen blir mer eftergiven i nacken, men tänk på att ha ett stöd på yttertygeln och ta tillbaks händerna i "grundpositionen".

Ett tips kan vara att rida med en gummisnodd runt händerna, då kan de inte falla isär och du tvingas rida med skänkeln istället.

Upp till toppen
Annons: