Annons:
Etikettallmänt
Läst 2323 ggr
idaavictoriaa
2/3/12, 10:56 AM

Tävla utan nosgrimma och pannband?

Min nya häst är otroligt svår att tränsa! Enda sättet är om man tar bort nosgrimman och pannbandet, och sen knäpper loss upp nackstycket från bettet på ena sidan, lägger nackstycket över nacken, tar in bettet i munnen och sen knäpper.
Det är pannbandet som hon är rädd för.
När man borstar henne kan man borsta hela ansiktet och fläta pannluggen, men det går verkligen inte att tränsa på vanligt sätt.
Någon som har hört nått liknande innan?
Jag undrar om man får tävla med tränset på detta vis, alltså utan nosgrimma och pannband?

Annons:
Wcob
2/3/12, 2:01 PM
#1

Enligt Tävlingsreglementet för dressyr måste du ha träns som består av huvudlag och nosgrimma samt en- eller tvåledat bett. Pannbandet ska vara av läder.

Alltså får du inte tävla utan nosgrimma och pannband.

Bestämmelserna finns här (mom 222, sidan 22 och 23):
Tävlingsreglemente dressyr 2012

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Tusen
2/4/12, 2:03 AM
#2

Bettet får vara rakt också numera.Skrattande

[silkesnosen]
2/4/12, 8:31 AM
#3

Du får träna henn på att hantera beröring där. Efterhand kan du kanske massera med pannbandet, göra ngn typ av massage och pyssel, så att hon lär sig att det innebär ngt trevligt. Be om hjälp!!

idaavictoriaa
2/4/12, 8:49 PM
#4

#3 Hon har vart så hos de förra ägarna som haft henne sen hon var 1 år och hon är 13 nu.. Dom har försökt med allt möjligt! Eftersom att hon är 172 i mkh så är det inte så lätt när hon tar upp huvudet. Det blir ännu värre om man är 2, då känner hon sig liksom trängd. Bäst går det om man tränsar i hagen, vet inte om hon känner sig tryggast där..

Maliiin
2/5/12, 11:33 AM
#5

Vet precis vad du menar! Hade en häst som var grymt rädd när man tränsade. Men det var väl egentligen mest öronen som var problemet där. Jag fick inte trä tränset över dem utan fick plocka isär det och sen trä igenom pannbandet osv.

Men testa att ha bara ett pannband och klia henne lite med det och håll det över pannan så hon märker att det inte är farligt. Sen likadant med nosgrimman.
Kanske kommer det ta lång tid men ta ett par minuter varje dag och se hela tiden till att hon inte stressar upp sig. Gör hon det så vänta tills hon lugnat ner sig igen..

Mantissa
4/5/12, 11:55 PM
#6

Blir så frustrerad över regler som bestämmer vilken utrustning du måste ha. Det räcker väll att tala om vad man inte får ha?
I min värld är ett ekipage defenitivt inte sämmre om de kan utföra alla moment med mindre utrustning, tvärt om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: