Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 3665 ggr
CleverMe
3/11/11, 9:02 PM

Hjälp med sits/form på bild.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle bli glad om ni kunde ge tips på vad jag kan förbättra i min sits och inverkan på hästen för att få den i en lite mer ärlig form eftersom jag inte tyckte att det gick så bra igår när jag tränade, fick inte den där maffiga känslan som jag brukar få när han verkligen höjer ryggen och trapar på och går på lodplanet.

Kan till lägga att det gick dåligare en vad det brukade igår, kändes lite som om min ridning hade blivit sämre efter att jag hade ridit en annan häst ett tag medans hästen jag red igår vilade, så jag har alltså inte ridit denna häst på ca 4 månader och innan pausen så gick det jätte bra.

Kändes också som om jag tänkte för mycket och gjorde för lite och bara tryckte med benen.

Tack på förhand!Glad

Annons:
Caboose
3/13/11, 3:00 PM
#1

Har du en bättre bild från sidan? Svårt att de på en halvdålig bild taget snett uppifrån!

Det första jag tänker på är händerna och armbågarna, slappna av mer och försök ha kortare avstånd mellan händerna.

Ser gärna mer bilder om du har!

CleverMe
3/13/11, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

HM, fick bara med tre bilder från torsdagens träning (gick somsagt skit dåligt - anledningen till att jag lägger ut det här är ju för att det gick super bra för 4 månader sedan och nu när jag inte ridit honom på 4 månader blev allt bara piss åt helv*te ^^)

Jag tror att bilderna blev precis när det gick som sämst också (min pappa som fotograferade)

På dessa bilder hade han ju noll bakbensaktivitet, han var inte på lodplanet och sänkt rygg :(

Caboose
3/13/11, 8:22 PM
#3

Dock är det svårt att säga hur sisten ska vara utifrån en bild. Men det har ju också lite med din andra tråd att göra, där jag postade en lååång text!

Sisten behöver inte vara snygg så länge du inte tävlar.
Jag anser att så länge hästen jobbar rätt så ska man vara nöjd, SEN kan man gå vidare till att finslipa på sitsen. Sitsen brukar även komma tillsammans med att man jobbar med hästen.

Min mamma är ett levande bevis på detta. Otroligt ful sits, men hon rider hästen otroligt bra! Så sistsen behöver du inte alltid prioritera!

Cassel
3/13/11, 8:58 PM
#4

Sådant här är så svårt att se och hjälpa till med utifrån en bild, en film hade varit lättare.

Mitt råd är att ta hjälp av en duktig tränare istället, förklara dina problem så kan denne säkert komma på en bra och pedagogisk lösning på dina problem! Mycket bättre än att förlita sig på folk över internet, det leder oftast bara till förvirring. Lycka till! Glad

Cassel
3/13/11, 9:03 PM
#5

#3 svar: Det där med att sitsen inte ska prioriteras är så fel. Läs i vilken ridhandbok som helst och detta motbevisas. En ful sits leder till spänningar, det räcker med att bara vinkla handleden lite fel och hästen rids inte på ett hundraprocentigt korrekt sätt. Och alla ryttare vet väl att om man själv är spänd, blir hästen också spänd.
För att klara att rida hästen i en korrekt form så krävs en stark sits från ryttarens sida. Och en "ful" sits är oftast inte stark. Vi dressyrryttare sitter inte som vi gör bara för att det är snyggt, utan för att en bra sits är det enda sättet att få hästen att arbeta korrekt. Så- är det något vi ska prioritera är det definitivt sitsen, eftersom den är grunden till all dressyr!

Caboose
3/13/11, 9:56 PM
#6

Jag är medveten om att sitsen är grunden till att kunna inverka på hästen rätt. MEN, att sitta med händerna lite för långt ifrån varandra är inget som ger en dålig inverkan på hästen.

Att kunna rida hästen i form är A och O, därav krävs det en bra hållning, att man är balanserad och inte slänger med skänklarna.

Det finns en skillnad på en dålig sits, en helt okej sits och en bra sits. Ingen sitter, eller kommer kunna sitta perfekt på hästen, och detta med sits-diskussioner kommer pågå i all evighet i jakten på perfektion.

Det jag menar är så enkelt som: Sitter du och tänker på att du måste trycka ner hälarna/upp med tårna, så kan du omöjligen slappna av i benen. Och när man slappnar av kommer detta automatiskt (förutsätt att man har en bra position med foten i stigbygeln).

Det går inte att få en bra sits om man sitter och försöker förbättra den under ett ridpass, då hamnar både du och hästen i otakt.

Annons:
CleverMe
3/14/11, 9:20 PM
#7

Sitsen är väldigt viktig eftersom jag tävlar, samt att jag vill kunna inverka helt korrekt med sitsen.

Snovit11
5/27/13, 5:05 PM
#8

Du ser lite stel ut (men visst det är rätt svårt att se allt på en still bild och inte på ett video klipp) , vinkla händerna mera uppåt för på bilden är dina händer lite vinklade utåt och när du då försöker invärka med tyglarna så blir det fel i hästens mun efter som händerna är vinklade utåt ;)

Om du tycker att du har tappat sitsen är ett tips att rida mycket barbacka! Det hjälper dig mycket med balansen och är balansen bra så kommer sitsen nästan atomatiskt att bli bättre! :D (du kanske redan har bra balans, vad vet jag xD Men ett tips bara ;) )

Upp till toppen
Annons: