Annons:
Etikettdressyravel
Läst 2861 ggr
monbijou
3/7/11, 1:30 PM

hjälp vid val av dressyrhingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på att betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta om någon kanske kunde ge lite tips på några lämpliga hingstar då jag själv inte är speciellt insatt i detta.

Mitt sto är född -02 e. MONTESQUIEU - BORNEO. Bifogar bild på hennes fulla stam.

Hon är runt 175cm hög så jag söker en mindre hingst eftersom jag inte vill att avkomman ska bli lika stor. 

Exteriör beskrivning: Långlinjerad, lång välansatt hals. Välutvecklad manke, Långt sluttande kors. Kraftiga haser, Högställd.

Bild: http://tallgarden.blogg.se/images/2011/picture_136307950.jpg(har idag vuxit till sig en hel del då denna bilden togs när hon var 5 år.)

Hon har tre bra grundgångarter, speciellt skritten och galoppen, hon har en bra takt och riktigt bra bakben. Jag skulle gärna vilja förbättra travrörelserna, speciellt frambensaktiviteten. Hög ridbarhet men har mycket huvud. Hon är väldigt känslig och blir lätt nersvös/stressad. Vill därför ha en hingst lugn med bra temprament. 

Det finns ju så himla många hingstar att välja mellan. Jag är själv lite sugen på Don Primero då han inte är så stor och har lämnat väldigt många fina dressyrhästar. Tror ni att han skulle passa? Är tacksam för all hjälp jag kan få! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: