Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 3190 ggr
exitingsvillemo
12/15/08, 11:13 PM

Kör-utrustning

Vad för sorts utrustning ska man använda till dressyrkörning?

Speciell sorts sele? Speciell vagn?

Annons:
[slo]
12/15/08, 11:18 PM
#1

Oftast brukar man väl köra med en gigg, sele vete sjutton, jag har bara hört "finsele" men det låter inte som en modell :P Kommer inte ihåg om collarselen var mer till dressyrkörning eller om det var det den inte användes till…

LinaN
12/16/08, 12:31 AM
#2

coller selar är mer dressyrkörning än tex grova arbetsselar eller lokselar ^^ sen finns det ju hel och halvcoller och det är ju hur själva den delen ser ut.

Silettselar är också dressyrselar så att säga. Alla tunnare selar med fina och stilrena remmar är lämpade för dressyrkörning om man inte kör bruks-dressyr dvs ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/16/08, 11:52 AM
#3

#2 Bruksdressyr?

#0 Selen bör vara av en nätt modell, gärna en silettsele som LinaN skrev. (Giggsele, finsele, kärt barn har många namn.) Det ska se elegant och lätt ut, vilket collerselar sällan gör på annat än större ädlare raser, tyvärr. (Funkar på t.ex. halvblod och fullblod, men inte på nordsvensk, ponnyer eller liknande. Det ser oftast lite klumpigt ut på dem.) Allra minst elegant blir det med loksele och då får man räkna med ganska grova nerdrag i poäng på presentationen.

Det finns schyssta selar som passar både maraton/precision och dressyr för rätt billiga pengar till ponnyer. De flesta selar med lös brösta duger alldeles utmärkt.

Vagnen bör också vara av en finare modell, men inte bräcklig på något vis. De som tävlar högt upp i klasserna har oftast en vagn till dressyren, en till maraton och ibland ytterligare en till precisionen. Ska man tävla liten ponny så funkar det alldeles utmärkt med t.ex. en Roslagsrockard eller liknande. Men tyvärr så finns det inte så många andra val till småttingarna heller. Det har kommit ett par nya modeller på senare tid, bland annat en väldigt elegant från DriveOut, men den verkar inte passa t.ex. minishetland, precis som NHS-sulkyn som också verkar vara aningen för stor. (Annars en trevlig modell på rockard den också.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
12/16/08, 12:00 PM
#4

Om ni hittar några bilder/länkar på bra sele/vagn lägg gärna in här. Är ju på span. Och ska man köpa är det lika bra att köpa en ordentlig på en gång.

exitingsvillemo
12/16/08, 12:03 PM
#5

Finns det krav på något speciellt bett är man tävlar dressyrkörning? Liksom kandar är ett måste i de högre klasserna i klassisk dressyr?

Ahnna
12/16/08, 12:19 PM
#6

#5 Alldeles för några dagar sen försökte jag hitta i TR vilka bett som är godkända i körning, men hittade inget konkret. Bettlöst är otillåtet, dock. Mig veterligt finns det inga "kandarregler" inom körning, oavsett klass, men jag kan ha fel. Du får i alla fall tävla med tränsbett, postkandar och liverpoolstång redan i lätt klass.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
12/16/08, 4:44 PM
#7

#2 ja eller vad man ska kalla det ^^ det som inte är timmerkörning men ändå mer dressyr än bruks? köra in i en snäv passage, backa ut osv osv, det är nog det jag kallar bruksdressyr ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

exitingsvillemo
12/16/08, 4:52 PM
#8

precisionskörning kanskeFlört

[slo]
12/16/08, 6:54 PM
#9

#8 Precision är ju bollbana, eller finns det fler varianter? :)

Ahnna
12/16/08, 11:55 PM
#10

#7 Fast det är ju precis sånt som är brukskörning; att backa och vända i trånga utrymmen, att gå över broar och vattendrag, att köra slalom mellan trånga portar, etc. Det är en egen tävlingsgren som heter brukskörning.

Precision är som sagt en bana med koner och bollar som körs på tid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/17/08, 1:00 AM
#11

Mer utrustning som är bra att ha är ju finkläder till kusken, huvudbonad, filt över knäna, en bra och stadig pisk som är lätthanterlig.

En groom som fixat thé/kaffe åt kusken och brer smörgåsar hade inte vart dumt heller :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/17/08, 10:28 AM
#12

#11 Glöm inte handskarna. Och huvudbonad på groomen också. (Skrev inte jag det här i en annan tråd alldeles igår?)

Min dröm-groom har varm choklad, choklad i kakform, mjuk chokladkaka och chokladpraliner med sig på tävling… Oskyldig Jag tävlar bäst under ett "sugar high"!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Emma-Andersson
1/5/09, 12:49 AM
#13

#3 vet inte hur det är nu men för nåt år sen fick man inte byta vagn i dressyr och precisions momenten utan de ska vara samma men i maratonen får man ha en annan vagn som tål lite mer

Annons:
Upp till toppen
Annons: