Annons:
Etikettakademisk-dressyr-barockridning
Läst 4441 ggr
[slo]
1/4/09, 12:51 AM

Kapson?

Används rätt mycket inom akademisk ridkonst vad jag har förstått, men jag har inte varit i kontakt med det alls innan senaste träningen, och då var jag för upptagen för att fråga lite…

Så hur verkar den? Varför används det istället för vanligt bett? Fördelar, nackdelar… Ja, skriv vad ni vet så blir jag glad Kyss

Annons:
LinaN
1/4/09, 12:59 AM
#1

Det jag har sett och förstått är att man ofta rider med både kapson och bett. Kapsonen används för att ställa hästen utan att dra den i munnen, men jag kan ha fel. Och sen har jag inte hunnit längre i min nya bok om AR så jag kan inte briljera med nyförvärvade kunskaper heller :D

Jag tror kapsonen kan vara ett riktigt bra komplement till ridningen både inom AR o KD.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

exitingsvillemo
1/4/09, 1:30 AM
#2

kapson är ju ett bra alternativ till vanligt träns inom all sorters hästhantering/ridning/körning.

Kapsonen verkar väl mer med "flytta undan för tryck" än vad ett vanligt träns gör, eller?

Det jag har t

änkt på de ggr jag har använt kapson, är att dom ofta är väldigt tunga och klumpiga. Min unghäst höll på att skita ner sig när jag satt på henne kapson första gången.

Första gången med vanligt träns gick mycket bättre =)

LinaN
1/4/09, 1:52 AM
#3

#2 sen är det ju skilland på kapson och kapson.

De vanliga i nylon som man köper på tex h**ks eller b*rjes är inge bra till något annat än att longera och i min mening knappt ens till det.

De AR-kapsonerna är oftast oledade (finns de som är läderinklädd kedja) är mycket smalare och tunnare och kan ge ett mer exakt tryck och inverkan än en klumpig nylonkapsonerna, och dessa finns ju i massa modeller, antingen i träns eller lösa delar man kan sätta fast i träns. Finns även gör det själv kit där man kan sätta fast nosjärnet/kapsonjärnet i en standard engelsk nosgrimma eller remontgrimma.

Detta har jag iaf koll på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/4/09, 9:41 AM
#4

Sen finns det en variant i läder som jag tror det är tärnsjö som säljer som är riktigt bra också.. den kapsonen är bra att använda vid tömkörning bla..

LinaN
1/4/09, 11:34 AM
#5

#4 men tärnsjö's är rejäl och stadig, litet för klumpig för att rida med i AR men tror nog den är suverän som tömkörnings och enbart kaspon-ridning.

Men att jämföra en tärnsjö med en syntetare är som att jämföra en  fiat med en volvo ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Emma-Andersson
1/4/09, 4:09 PM
#6

Om man får tipsa om var man kan köpa en smidig relativt billig kapson i läder så kan jag varmt rekomendera

http://www.arsequitandi.se/Products.aspx?site=237&loadcategory=10

Annons:
Lindbygarden
1/4/09, 4:43 PM
#7

#6 Självklart får du tipsa om det! Glad

LinaN
1/4/09, 5:07 PM
#8

#6 de har jag tittat på i omgångar, men aldrig riktigt fastnat för. Men det är snygga kapsoner, fast jag personligen letar ju efter något som man kan ha samtidigt som man rider på bett. :)

Vill man komma billigt undan kan man köpa ett kapsonjärn för 150kr hos Katrin Wallberg men då krävs det att man är litet händig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: