Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 3639 ggr
exitingsvillemo
2/8/09, 9:19 PM

Tömfattning

Hur håller man tömmen vid Dressyr på töm, samt Dressyrkörning?

Jag håller ju som en vanlig tygelfattning, fast jag vet att det är fel.

Men finns det regler för tömfattning på tävlingar och så?

Annons:
Ahnna
2/8/09, 10:16 PM
#1

Nej, inga regler på tävling, du får hålla precis hur du vill.

Hur man "ska" hålla beror helt och hållet på vem du frågar. Jag har alltid hållt med vanlig tygelfattning och det funkar för mig, men på en kurs en gång fick jag höra att man skulle hålla tömmen mellan tummen och pekfingret (!) och på ett annat ställe har jag fått höra att man ska ha tömmen mellan tummen/pekfingret och långfingret/ringfingret. Jag har testat båda varianterna och det funkar inte alls. Eftersom jag bara kör enbet och därför bara har en töm att hålla reda på så funkar vanlig tygelfattning utmärkt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Primee
2/8/09, 10:24 PM
#2

Vissa säger att de inte spelar någon roll o vissa säger att deras sätt är det bästa ;) precis som med allt annat! Själv håller jag i tömmen precis som när jag kör travhästar, mellan pekfinger o långfinger, då har man lite lättare att snabbare korta/länga/ändra tömmarna.

LinaN
2/8/09, 10:33 PM
#3

JAg byter grepp rätt ofta mellan vanlig tygel-hållning, mellan tummen och pekfingret, och ibland ytterst sällan bägge töm i samma hand ena in mellan tumme o pek och andra mellan lill och ringfinger.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

exitingsvillemo
2/8/09, 11:15 PM
#4

Jag brukar ibland hålla mellan tummen och pekfingret,  när jag kör eller tömkör (i inkörningssyfte) men när jag tränar dressyr på töm så blir det tygelfattning.

Får liksom den rätta känslan i töm/bett, och jag märker på hästarna att dom uppskattar tygelfattningen bättre när vi arbetar dressyr, förmodligen blir jag hådare i handen när jag håller mellan tumme och pekfinger.

Det är liksom lättare att plocka med tygelfattning.

Reining
2/9/09, 12:36 AM
#5

Tömmen håller jag mellan tummen och pekfingret, har alltid gjort så, jag tror inte att det spelar någon större roll hur man håller sålänge inte hästen påverkas negativt.

[slo]
2/9/09, 12:59 AM
#6

Jag håller mellan tumme och pekfinger, vet inte vart jag lärt mig det, men så är det :)

Annons:
Peppe
2/9/09, 10:18 PM
#7

jag håller tömmen mellan pekfinger och långfinger, fick lära mig det på en kurs (dressyrtömkörning), samma som #2. det är väldigt lätt att ändra tömlängden och allt man kan tänkas behöva göra. överflödig töm läggs mellan tumme och pekfinger

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
2/9/09, 11:29 PM
#8

Hur menar ni när ni håller mellan tummen och pekfingret? Förstår inte riktigt…

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Marija
2/9/09, 11:33 PM
#9

Jag håller tömmarna som en vanlig tygel, så har jag lärt mig. :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[slo]
2/9/09, 11:43 PM
#10

#8 Som när man håller tyglarna, fast åt andra hållet :) Alltså tömmen går in där tyglarna normalt sett går ut.

Zaphix
2/10/09, 3:36 PM
#11

#10 Jaha.. Vad skumt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
2/10/09, 10:02 PM
#12

Har tömmen mellan pekfinger och långfinger. Anledningen till att man ska ha det är bl.a. för att snabbare kunna korta tömmen utan att släppa den samt att man lättare kan hålla i pisken. (Har jag fått lära mig) Att hålla tömmen mellan tummen och pekfingret gör dig mer okänslig och stum i handen. Att använda töm kräver minst lika stor känsla som att använda tygel.

Upp till toppen
Annons: