Annons:
Etikettakademisk-dressyr-barockridning
Läst 5464 ggr
Majja12
2009-01-26 14:31

Kapson till shetlandsponny?

Är det någon som vet om det finns en kapson som passar till shetlandsponnyer? En smidig, helst i läder och med så lite remmar som möjligt.

Tack på förhand! Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Annons:
ElinH
2009-01-26 14:32
#1

Har du kollat på hööks? :)


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
2009-01-26 14:34
#2

Vore jag du så skulle jag försöka specialbeställa hos nån som jobbar med läder =)

Har bara sett en kapson till shetland och den var i nylon och rätt klumpig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Majja12
2009-01-26 14:59
#3

#1 Ja, deras kapson i läder finns bara i strl full och den andra de har i nylon finns ner till strl ponny, men den blir nog rätt stor och klumpig till liten shettis.

#2 Bra idè =) Jag ska kontakta en sadelmakare här i närheten och höra vad det kan kosta. Vill helst inte betala mer än 1000:- 

Tack för era svar Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

exitingsvillemo
2009-01-26 15:19
#4

jag har sett en annons på läderkapson till shettis inne på ShetlandIFokus, minns inte vem det var som skulle sälja, men du kan ju alltid lägga ut en efterlysning där, om du inte redan gjort detSkrattande

LinaN
2009-01-26 15:21
#5

#0 om du går in på katrin Wallbergs hemsida (sök på hennes namn) så får du fram hennes sajt och hennes webshop. Beställ hennes kasponnosjärn som kostar 150kr, köp en lös nosgrimma strl shettis och gå in till din lokale sadelmakare och be denne att byta ut nosremmens främre del mot kapsonjärnet som ska kläs med läder.

Sen har du en fix o färdig kapson strl shettis.

Så tänker jag göra för att få en billig kapson till min häst strl Xfull, fast jag gör läderarbetet själv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Majja12
2009-01-26 16:02
#6

#4 Aha, ska genast gå dit och kika. Tusen tack för tipset! Glad

#5 Jag har kikat på hennes sida tidigare och blev stormförtjust i  kapsonerna som finns där…och besviken då de inte finns till shettis. Åhh, vilket bra tips!!! *Tackar och bockar*  GladGlad Blir jätteglad, kanske jag kan använda den kapsonen i alla fall Glad Passar det järnet till en shettis smala nosrygg, vet du det?

Jag har även en Bruksnordis av den lite grövre modellen som jag vill ha en ridkapson till. Vet du om järnet skulle bli för smalt till honom, vad har du för häst som du tänkt göra en sådan kapson till? …kom på att jag kan kontakta Katrin direkt med mina frågor…ibland fungerar inte hjärnkontoret *skratt* Flört

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Annons:
LinaN
2009-01-26 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 jag vet inte om det nosjärnet kommer passa, men kontakta även marcus holst och fråga honom om han kan beställa/tillverka en som passar shettisens nosrygg.

jag hade tänkt göra så att ta med en bit ståltråd till stallet och lägga över nosryggen på Harry, forma den efter nosryggen, sedan rita av ståltråden på ett papper och skicka till Katrin W Så ser man om järnet kommer passa eller ej.

Min lilla pojk är en shire/ardenner med rätt kraftigt huvud. Han drar ju Xfull i grimmor och träns. Så jag hade tänkt testa så. Just nu är det för dyrt för mig att köpa hennes färdiga ridkapson för 750kr, så hade tänkt testa med att sy en egen i första hand. Blir billigare för mig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Majja12
2009-01-29 11:25
#8

#7 Tack för alla idèer du kommer med! Glad Jag ska mäta pållarnas nosryggar och hålla tummarna för att järnet passar, om inte så ska jag höra med en bekant som kanske kan tillverka sådana åt mig.

Jättesöt häst du har, fin färg har han också!

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Maliiin
2009-01-30 01:38
#9

Den enda kapson i strl shettis jag har sett var i nylon. Å den fanns på www.selar.se tror jag!

LinaN
2009-01-30 13:06
#10

#8 tack :D Han är konstant brunskimmel :) Har börjat bli jättevit igen. MA nmärker att våren är på väg.

Håller tummarna för att kapsonjärnet passar! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Aremea]
2009-03-04 13:56
#11

Tips till en enkel kapson för ridning/long reining är att ta en helt vanlig remontnosgrimma och sy på en käkrem(för att förhindra att den åker in i ögonen).

Kostar inga pengar alls och görs snabbt på en timme+ att det går att få tag i i alla storlekar.

/Aremea

Akademiker sen 01.

Ninnii
2009-03-04 14:04
#12

Enligt vad jag läst i Anders Erikssons nya bok, så ska man  ha en kapson med fast järn, alltså oledat.Det ligger betydligt stadiare. Nosremmen ska inte åka upp eller ner som de kan göra om man har en grimma. . kapsonen bör placeras i övergången mellan skallben och nosben.

LinaN
2009-03-04 14:09
#13

#11 det finns inte i alla storlekar. jag har aldrig hittat en remontnosgrimma lös utan träns i strl XF. Men har man en sån nosgrimma så är det lätt fixat. Likaså finns det ofta lösa nosremmar att köpa på tex b*rjes för kring 50 lappen och en läderrem får man väl ge en 50-100kr plus spänne för.

Så man kan göra en helt ok kapson för 150-200kr. om man har häst av standardmått.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Mossberg
2013-03-19 16:26
#14

Återupplivar tråden lite 🙂. Jag är så nyfiken på hur det gick, fick ni till några kapsoner av lösa kapsonjärn?

Jag har ett sånt, men fastnar lite på själva konstruktionen. Någon som vill dela med sig?

Lindbygarden
2013-03-19 20:23
#15

Skulle också väldigt gärna vilja veta!

Upp till toppen
Annons: