Annons:
Etiketttävling
Läst 7670 ggr
Dyblygiad
2009-09-09 00:34

Estetisk dressyr.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom vi inte längre kan diskutera längd på ryttare vs storlek på häst så kan vi fortsätta med kläderna. Både hästens och ryttarens. Nu tänker jag naturligtvis på tävliing.

Vågar man komma på en dressyr tävling i en hoppkavaj och isåfall hur högt upp i klasserna?

Ridstövlar, lika där som med kavajen. och får en dressyrryttare ha en hjälm med synlig ventilation Förvånad

Yngsta dotterns ska deb lokal dressyr på söndag och hon skiter högaktingsfullt i storasysters märksesnojja och ska ha sina vanliga kläder, dock ska hon ha stövlar vilket hon inte har i hoppningen. (behöver jag skriva att hon är hoppryttare som tävlar dressyr under protest)

Noteringar som gjorts efter helgens dubbeltävlingar är att många ryttare glömmer bort att vika ner sina strumpor så de inte syns utanför stövlarna.

Ett stort mysterium till, NÄR ska man börja med plastrong Cool

ÄR det tabu att tävla i färgat schabrak och vilken färg ska man ha på kavajen när sadeln är brun? Måste hjälmen ha samma färg som kavajen.

Frågorna är många och hur lyder den oskrivna estetiska regeln inom dressyrsportenTungan ute

Bilden, en tvättäkta hoppryttare i dressyrsadel Flört ( min yngsta dotter och hennes hopponny)

Annons:
Zaphix
2009-09-09 02:46
#1

Ja, hjälmen MÅSTE ha samma färg som kavajen, det är typ det viktigaste inom klädseln. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MiaMaria
2009-09-09 09:24
#2

När jag tävlade så brydde jag mig inte så mkt om vad som va inne eller ute, så länge de va samma färg o helt o rent så va de lugnt sen. Med samma färg menar jag inte bara hjälm/kavaj utan även schabrak/lindor/benskydd samt träns/sadel

Vad är eg skillnaden på en hopp o en dressykavaj? Jag tar den snyggaste o som sitter bäst på mig.

Plastrong har jag aldrig använt o kommer nog aldrig att göra heller, då jag tycker de blir FÖR mkt. En snygg skjorta med krage under duger långt. har inte ens haft plastrong till frack

Lindbygarden
2009-09-09 10:13
#3

Jag kan nog hålla med om att färgen är viktigast sen om det är hopp eller dressyrkavaj.. Tjaaa där håller jag med Mia.

MEN om man dubblerar och i lite lägre klasser dvs inte heller valt inriktning så tycker jag inte det spelar ngn roll med färg etc utan då tager man det som är helt rent och passar.

Absolut om man också är ponnyryttare då det inte alltid är så att föräldrarna har råd att köpa en massa tävlingskläder/tävlingshjälmar etc..

Det ska se välskött och städat ut samt hästen/ponnyn ska vara i gott skick.

LinaN
2009-09-09 12:03
#4

Prydligt, välskött, helt och rent.

Hjälmen behöver inte matcha kavajen, men det är väldigt snyggt om den gör det. Till en brun sadel hade jag haft grönt eller svart i kavajen.

Schabraken ska av hävd vara vita, men blekt blekt ljusblått, ljusgrönt, rosa, vaniljgult, beige och andra riktigt bleka färger kan också vara snyggt. Det ska vara ljusa färger iaf.

Men om nu schabraket är färgat så kan det ju se rätt fånigt ut med knallvita Ridbyxor, så jag hade nog valt vitt schabrak med en färgad dekor istället. Sålänge det är prydligt och snyggt.

plastrong, tycker det är jätteläckert. men vägrar köpa en färdigknuten, jag ska knyta min egen om det ska knytas alls. och iom att jag inte lärt mig knyta en plastrong ännu så har det inte heller blivit av.

Vita handskar är för mig ett måste i dressyren, tycker det ser så fult ut med svarta ridvantar med noppor på insidan. *ryser* nej det ska vara tunna fina ridhandskar i tyg men de ska vara vita.

dock så är ett återkommande dilemma det här med vita Ridbyxor, de är inte alltid så vita efter en ridtur eller att en häst sprätt till grus rakt över en när man står i kön till sekretariatet. :S Överdrag i all ära men från den stunden man tar av sig överdraget så räkna med att alla fläckolyckor inom 8 mils avstånd kommer att rikta in sig på den med vita Ridbyxor. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chan
2009-09-09 14:26
#5

Jag håller med #4 om att schabraken gärna ska vara vita eller någon annan blek/ljus färg med ett undantag. På skimmlar kan det bli väldigt snyggt med något färgstarkt under sadeln.

I övrigt som övriga har skrivit: helt och rent.

Om det vill sig väl ska jag själv ut och tävlingsdebutera nästa år. Det blir min vanliga svarta ridhjälm (med ventilationshål) och en svart kavaj. Jag tycker att det är obekvämt att rida med jackor som går ner över rumpan på mig, så i mitt fall blir det en kavaj av kortare modell. Hoppmodell då, tro? (Fast jag är främst dressyrinriktad och jag tänker inte ha olika kavajer för olika discipliner) Skjorta och krage under. Vita handskar och vita byxor.

f97lintro
2009-09-09 19:05
#6

Måste det vara samma färg på sadel och träns??

Jag har mörkbrun, gammal, hemsk stübbensadel och snyggt, svart träns…. Går inte det?

Annons:
LinaN
2009-09-09 21:13
#7

#6 Klart det går! Däremot så skulle aldrig JAG personligen matcha brun och svart utrustning, det går inte ihopa, inte ens om jag ska rida i skogen. Då är jag för petig.

Min utrustning ska vara svart, med svarta sömmar och mässingspännen. Jag har ett svart träns med silverspännen som jag "måste" använda när jag rider akademiskt då spännena på min kapson är i silver. Däremo så avskyr jag att jag måste ha silverfärgat bett till mitt mässingträns. Verkligen avskyr det, varför görs inte alla bett i mässing också för?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Dyblygiad
2009-09-10 10:14
#8

Ena dottern har en kortare modell på kavaj med 2 sprund. Den sitter snyggt, en Pikuer, gråblå randig, svart hjälm, svarta stövlar vita Ridbyxor vitt schabrak, ena hästen har svart träns o svart sadel den andra har brunt träns o brun sadel. Lite svårt att byta klädsel på barnet mellan 2 kategoreier på tävlingsbanan, speciellt som det förkommit att det blir 2 klasser med varje häst. Den andra dottern har en Jacson lite längre, blåsvart kavaj men övrigt som den första. Hon har dock hjälm med ventilation.

smillasol
2013-03-06 11:03
#9

Vad skulle ni säga om det kom in en ryttare med tex turkos kavaj och turkost schabrak på en dressyr tävling? Inte typ jätte höga klasser men typ LC/ LB? :)

LinaN
2013-03-06 11:14
#10

#9 skulle inte bry mig det minsta ^^ Är det snyggt o färgmatchat så kan man ju ha det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

smillasol
2013-03-06 11:21
#11

Okej :) det är så olika åsikter om det. Det är intressant att höra vad folk tycker! :) jag tycker det är tufft :D

WinterPrince
2013-03-06 12:51
#12

#9 Det skulle nog surras lite på läktaren, men ingenting att bry sig om. Jag själv planerar ha kläder enl. Engelska Ridklasser när vi ska ut och tävla klubbisar. Av den enkla anledningen att det är utrustning jag redan har till skillnad från den klassiska. Då blir det svart hjälm, brun tweedkavaj, vit skjorta, lila slips, gulbeiga Ridbyxor, svarta ridstövlar. Under sadeln en svart vojlock, och inga knoppar i manen.

smillasol
2013-03-06 22:12
#13

12# Åh coolt! :D

Annons:
JustMySelf
2013-03-07 16:30
#14

Helt, rent och välsittande är det viktigaste för mig, och det är även otroligt viktigt att hon själv trivs bra i kläderna hon ska ha på sig.

När det gäller kavaj går det absolut att tävla lätta klasser i hoppkavaj, men om hon har planer på att starta flera dressyrkavajer hade jag valt att investera i en dressyrkavaj. Rent allmänt föredrar jag svart kavaj och hade använt det, men om hon trivs lika bra i brunt passar det också bra om sadeln är brun. Att tävla dressyr i hoppstövlar tycker jag hon kan göra, jag föredrar så enkla stövlar som möjligt i dressyr, t ex. gillar jag inte tretorn som har blandade färger. Men på bilden i #0 har hon ju enkla svarta stövlar, så dem tycker jag är helt okej.

Jag föredrar vitt schabrak i dressyr (vet dock inte hur jag ska göra om jag och min häst skulle komma ut på dressyrtävling, har lyckats köpa mig en häst som verkligen inte passar i vitt…), men beige kan också vara okej om det passar hästens färg. Utstickande färger är lite tabu i dressyren ja, men den typen av oskrivna regler får man tumma på 😉

Lindbygarden
2013-03-19 20:25
#15

#12 Snyggt! Ser väldigt gärna bilder sen!

WinterPrince
2013-05-09 15:09
#16

Idag har vi varit iväg och tävlat och såg då ut såhär: Äsch får inte bilden att funka.

WinterPrince
2013-05-10 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nytt försök:

eefoto
2013-05-10 17:34
#18

#17 Snygg häst! Är ni i Lenhovda eller?:)

 Erika, ~värd på dressyr~

WinterPrince
2013-05-11 08:40
#19

#18 Tack! Japp, i Lenhovda.

Upp till toppen
Annons: