Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 4230 ggr
Mantissa
10/6/09, 1:46 PM

Börja med dressyrkörning

Hej!
Jag har endast mycket liten erfarenhet av dressyrkörning (eller ridning), kör mest något brukskörningsliknande här hemma. Men jag skulle vilja lära mig mera om dressyren för att bygga upp rygg och bärighet bättre. Någon som har bra tipps på övningar att börja med, det jag har börjat på nu är att köra i olika tempon då vi annars bara har haft två växlar, långsam skritt och snabb trav (hemvägen). Vi har också börjat träna lite precition då styrningen inte alltid har varit helt 100%.
Vi får inte tävla så sådan träning är inte aktuell.
Tacksam för tips.

Annons:
Lindbygarden
10/6/09, 1:48 PM
#1

finns flera som är duktiga på körning här ute så hoppas du ska få bra tips!

exitingsvillemo
10/7/09, 9:38 AM
#2

Jag tycker absolut att du har börjat i rätt ende =)

Tempoväxlingar är mycket bra träning. Skritten är jätteviktig, du får försöka väcka ponnyn lite.

Mycket tempoväxlingar i skritten (ja i alla gångarter, men vi börjar i skritt)

Du måste få fram lite energi i skritten för att hästen ska komma i rätt form.

kombinera gärna körningen med lite arbete på töm, då får du bättre överblick över hästen, hur den rör sig och den får en chans att bygga lite muskler.

Mantissa
10/7/09, 12:29 PM
#3

tips på hur man ökar framåtbjudningen i skritt?

exitingsvillemo
10/7/09, 9:48 PM
#4

det första du ska börja med är att komma på olika ljud för olika gångarter, samt ett för öka och ett för stanna.

Jag använder:

skritt: lätt smackning

trav- sssshhhhh-ljud

galopp- JAAAPP

öka- Hård smackning (i alla gångarter)

sakta- wow

stanna/halt- prrrr…

tips för att öka skritten: se till att hon hela tiden går på ordentligt framåt, energiska steg. Börjar hon trava så saktar du av till skritt.

Använd ett körspö när du kör, om du inte redan gör det. Lätt killning på ryggen betyder "öka tempot"

Mycket tempoväxlingar i samtliga gångarter för att få en ponny som lär sig lyssna på minsta signal.

exitingsvillemo
12/6/09, 1:35 PM
#5

Hur går det med träningen? Skulle vara kul att höra hur övningarna fungerar för dig, eller om du kommit på fler sätt att nå dit du vill.

=)

Ahnna
12/6/09, 7:53 PM
#6

I ditt läge så skulle jag börja med att jobba upp en ordentligt kondition på hästen, genom tempoväxlingar i alla gångarter och intervallträning i trav och galopp. (Om din häst inte redan har väldigt bra kondition, vill säga.) När det är gjort, vilket tar en månad eller två, så tycker jag att du ska kontakta en körinstruktör som kan visa dig hur man gör för att uppnå en dressyrform vid körning. Glad

Dressyrkörning, precis som ridning, är ju så mycket mer än att bara styra och ändra tempot. Problemet är att man i körningen bara har sin röst, tömmarna och pisken, så man saknar helt vikthjälper och skänklar. Därför tror jag att du har allra bäst utbyte av att ta kontakt med en instruktör, eftersom denne kan hjälpa dig att börja träna i rätt ände av skalan utifrån hur duktig du och din häst är.

Nyfiken fråga, varför får ni inte tävla?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lindbygarden
12/6/09, 9:05 PM
#7

Mycket goda rådGlad

Mantissa
12/7/09, 2:33 PM
#8

#6 Tack för råden! Tyvärr finns det inga körinstruktörer vad jag känner till innom 20 mil.. Enda undantaget är brukskörningsinstruktörer.
Konditionsträningen kan bli svår, men jag förstår att den är viktig. Det får bli på hemvägen:)

Jag har provat lite med tempoväxlingar, har lite problem med att det är "fullt ös" då vi sätter igång, men sen får jag ner oss till en lagom lägre fart så är det lite svårt att öka igen. Det blir bara lite marginellt, och inte utan att jag släpper helt i tömmarna så hon sträcker ut igen.

Jag får inte tävla då jag kör åsna. Undantaget kan vara vissa klubbtävlingar, att man får vara med "på nåder". Men de flesta är rädda att vi ska skrämma slag på deras hästarFörvånad

LinaN
12/7/09, 6:33 PM
#9

#8 trams säger jag. Åsnor kan! Åsnor är kloka och fin djur.

Du kan träna och köra din åsna precis som andra gör med shettisar eller ardennrar. Visst finns där skillnader men det finns så många likheter också, en åsna mår också bra av att arbeta med ryggen! Och åsnor duger till mer än bara brukskörning.

*blir litet upprörd över sådana idiotier som att åsnor skrämmer hästar*

Jag tycker att du ska försöka träna mer varierat som andra redan sagt, samt att börja tömköra enbart, och då träna slalom mellan träd i skogen, över cavaletti mm. ställ upp koner elelr annat att köra runt osv osv.

Åsnor har enligt mig blivit mer och mer populära det senaste, och fler och fler får upp ögonen för dem. Så kunskapen om åsnan är så liten, det är ju som för säg 10 år sedan så vart ju travare värdelösa som ridhästar, idag har de ett eget "samfund" där bara travare eller travkorsingar får lov att tävla inom! Om 10 år kanske det finns något liknande för åsnor?

Envisas med att få köra din åsna på lokala klubbtävlingar, fråga de som kör bruks om de vet någon dressyrkusk i närheten osv.

Lycka till och håll oss uppdaterade!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/7/09, 8:01 PM
#10

#8 Om du inte har några instruktörer i närheten så kanske du kan åka på kurser istället? Det anordnas kurser lite varstans i landet under sommarhalvåret och det kostar oftast inte så många kronor men är väldigt lärorikt.

Har du tittat efter tränare i Tränarportalen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mantissa
12/7/09, 11:39 PM
#11

#9 Sant mycket du säger. Är du intresserad att läsa mer om åsnor så har jag gjort en hemsida: http://asneportalen.leineri.com/

Mantissa
12/7/09, 11:41 PM
#12

Hm, kom åt sändknappen.. Kanske ska tillägga att vissa hästar faktist ÄR jätterädda för åsnor:S

#10 vad är tränarportalen för något?

LinaN
12/8/09, 12:34 AM
#13

#12 tränarportalen är ett ställe där du kan hitta många tränare inom olika discipliner, rekommenderar att du tar dig en kik där. Kanske finns tränare i din närhet ändå som du inte kännde till från början?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
12/8/09, 12:17 PM
#14

Länk till Tränarportalen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: