Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 4607 ggr
Animal-3
11/6/09, 10:34 AM

Galoppombyten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger in en tråd snabbt bara.

Någon some kan lite övningar på hur man tränar in och stärker galoppombyten?

Förutom tex 8-volt vad kan man mer göra?

(ps. kör alltid utan spö och bett)

1.Tuffe är pigg och ett spö behövs verkligen inte.
2.Han är trick tränad och jobbad dressyr vid hand, gör både levader och caprioller (sista nämnda vill jag inte ha med mig när jag kör).

Annons:
exitingsvillemo
11/6/09, 11:18 AM
#1

som sagt 8-volt är en bra grej, men kräver dock en del beroende på storleken på 8:an

ställ ut portar, tex med plaststolp ganska tajt, så hästen precis får plats mellan, gör sedan upp en bana där du bestämmer i förväg vilken galopp hästen ska fatta i varje port.

Iom att det blir tajt, så måste du ställa hästen ordentligt innan porten samt samla den lite för att komma igenom ordentligt.

Shit va svårt det va att förklara. Måste rita i Paint, återkommer…

exitingsvillemo
11/6/09, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

ett exempel, de svarta prickarna är då stolpar eller koner

exitingsvillemo
11/6/09, 11:40 AM
#3

det hela går ut på att sätta ut synliga ställen för dig och hästen när ni ska böja/byta samt att samla inför portarna annars brakar ni igenom.

Ju mindre avstånd mellan "bytes-stolpen" och porten, desto svårare blir det.

Vi körde detta med en häst sär ryttaren hade hemskt svårt att korta och länga galoppen, fungerade suveränt och är även till hjälp vid galoppombyten, eftersom böjningen görs och halvhalter är ett måste, vilket gör hästen mer uppmärksam på dig.

exitingsvillemo
11/6/09, 11:44 AM
#4

eftersom du kör, kan du lägga in ett komando vid varje byte, tex höger/vänster eller helt enkelt bara byt.

Ett körspö är att föredra då du kan befästa ett byte med att lägga om pisken. Använd inte spöt till drivning, utan bara som tryck åt sidorna. Vill du flytta rumpen, lägg spöt på rumpen, vill du flytta bogen lägg spöt närmare bogen, däckelhöjd tex

Ninnii
11/6/09, 5:25 PM
#5

När jag kör min Bill, så har jag fått en bra grund från Marie Kahrle. Jag använder spöt som min skänkel. Hästen ska aldrig vara rädd för det utan jobba med den. Jag visar Bill med hjälp av spöt vilken sidan han ska/komma hålla upp. Sedan kör jag även med höger/vänster. Så kör jag i vänstervarv (nu i galopp) har jag sedan bestämt mig för att att byta varv till höger så förbereder jag han genom att lägga till spöt på högersida, han vet då att vi ska dit åt och plockar upp den sidan och sedan gör han ett byte. Men först och främst måste grunden sitta i körningen att han förstår hur han ska byta varv och plocka upp bogen i skritt och sedan även i trav. Även kunna göra lite skänkelvikning med vagnen.  Hästen måste även ha jobbat och byggt upp styrka och kondition. Kan hästen detta så kommer det bli mycket lättare när man kör precison och maraton. Hästen lär sig känna av små tydliga hjäper och man behöver inte visa/ dra med tömmen utan den flyttar sig med min förlängda arm och röst.

Animal-3
11/6/09, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

1-4# Tack för tipset! ska provas:D

4# och 5#
Jag har aldrig spöet vid körning för jag behöver det inte.
Gas och broms sitter i röst och liten tömrörelse.
Men Jag kör också alltid på lång töm. Vill ja flytta honom lite kramar jag tömmen på en sida så har jag ställning och kan få bog ditåt. Vill jag flytta hela hästen kramar jag ena tömmen och gungar den andra lite och vill jag bara flytta baken gungar jag bara lite på en töm. Mest går allt på röst komando. Sällan jag har i tömmen så den blir sträckt enda fram.
Har funderat på att ha ett spö när vi jobbar piaffen m.m. för att se om jag kan be honom prampa in mer, som vid hand ibland.
Som ridhäst förstod Tuffis aldrig skänkeln utan vi hade alltid röst komandon för allt.
Han är inte ett dug rädd för spön, men blir mest irriterad om jag är "på" honom. Det gäller samma vid trickträningen, han svarar bättre för hand och röst komandon än spöet.
Jag behöver inte peta på honom för att han ska förstå, ett komando och en vibration en töm brukar räcka.
Tänkte använda lite olika övningar utöver 8-volten då han har lätt för byten själv och rätt jämnstark, vill jag ha ett byte blir det en kram på en töm och ett röst komando.

Annons:
Lindbygarden
11/6/09, 8:43 PM
#7

Kan inget om körning men vill bara säga vilken härlig bild!!!

Animal-3
11/7/09, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 tack så mkt:)

fler övningar?

exitingsvillemo
11/7/09, 6:43 PM
#9

när du har befästat en ordentlig galoppfattning kan du använda dig av alla oranga plogpinnar som finns längst vägarna just nu =)

Byt galopp vid varannan eller var tredje pinne tex

Cilla89a
11/7/09, 7:24 PM
#10

jag hade nog börjat med enkla byten först.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

exitingsvillemo
11/8/09, 1:28 AM
#11

#10 ja naturligtvis, varannan pinne eller var tredje pinne kommer självfallet längre fram i utbildningen =)

Men hon vill ha flera olika träningstips på byten.

Animal-3
11/8/09, 1:44 AM
#12

#10 ja självklart börjar vi enkelt och skapar en bra grund!:)

#11 exakt:) alltid bra att ha i bagaget till framtiden.

ElinH
11/8/09, 5:20 PM
#13

Bra tips! :)

När vi tränade galoppbyten så började vi också med enkla byten där skrittpausen blev kortare och kortare för varje gång.
Då red jag på serpentinbågar (3 bågar) och det blev alltså 2 byten, ett bra tips är ju att ställa upp koner att rida mellan :)


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: