Annons:
Etikettallmänt
Läst 9825 ggr
ElinH
2010-01-02 02:31

Jobba utomlands med hästar

Jag tar studenten i vår och känner verkligen hur jag inte kommer att orka plugga vidare direkt!
Har tänkt över vad jag vill göra och kommit fram till att åka utomlands och jobba med hästar skulle vara superkul och en otroligt bra sak att ha med sig!

Hellst vill jag åka till england eller irland, men tyskland eller österrike skulle också fungera eftersom jag kan liiite tyska. Jag skulle vilja jobba i ett större stall som typ hästskötare eller liknande men att det ska finnas möjlighet att få rida och träna också.

Någon som har något att tipsa om, någon som själv gjort samma sak eller känner ngn som gjort det?
Jag har sökt lite själv men det är svårt att hitta!

Hoppas att någon kan hjälpa! :)


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
MillaJ
2010-01-02 09:01
#1

Denna sidan är rätt bra http://www.yardandgroom.com/

Det är typ som arbetsförmedlingens hemsida men med bara hästjobb runt om i världen.

MiaMaria
2010-01-02 09:47
#2

Till att börja med, vad vill du jobba med? På en ridskola, hos en tävlingsryttare (och då vilken gren) osv. Vill du syssla med engelsk ridning (dvs vanlig ridning) så är de stora hästnationerna holland o tyskland att föredra, eller jag skulle i första hand välja där. Varför är inte hästjobb i sverige aktuellt?

Sen ska du förbereda dig på att JOBBA, ofta är de 12 timmars dagar 6-7 dagar i veckan o de är något som inte så många klarar i längden, hästar är ett tungsamt jobb. Likaså är cheferna inom hästsidan tungsamma, finns flertalet skräckhistorier med folk som blivit jagade med långpisken, hade hand om 30 hästar själv varje dag, inte får nån lön, bor på höskullen osv. Självklart e de ju inte så överallt men man ska inte ta så mkt för givet o va så snäll o godtrogen som vi svenskar gärna är, utan vi måste våga se mellan fingrarna så de verkligen är ok.

När jag sökte hästjobb för några år sen blev jag erbjuden jobb som ridskolechef i oslo (ca 25 tusen nkr/månaden) och hästskötare till en VC-ridande hoppsnubbe i tyskland (ca 2500-3000 euro/månaden) o på dessa jobb kan man verkligen itne klaga på lönen, men samtidigt så finns det dem som betalar 4000 kr i månaden i svenska kronor, visst då kanske du får boende men de är på tok för lite, du ska kräva en rättvis o avtalsenlig lön! (vet inte vad den lönen ligger på men nu när jag jobbar extra i stall så får jag ca 125kr/tim vilket skulle bli en månadslön på ungefär 20tusen före skatt)

Lindbygarden
2010-01-02 11:03
#3

Spännande! Håll oss uppdaterade med hur fortsättningen blir!

ElinH
2010-01-02 14:57
#4

#1 Vilken bra sida, tack för tipset!

#2 Jag har inte direkt snöat in på någon speciell typ av stall (men ett dressyrstall vore ju helt klart mest intressant), men engelsk ridning är i alla fall ett måste. Anledningen till att jag vill utomlands är eftersom jag vill iväg och göra något annat, kunna lära mig ett annat språk bättre och så hålla på med något jag tycker om - hästar.  Förstår att det kommer bli mycket slitjobb så vill därför hitta en riktigt bra ställe där både lönen och arbetstiderna är bra.


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

HannaT
2010-01-02 15:55
#5

Jag skrev en artikel om just detta på hästhoppning. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Faidra
2010-01-03 19:39
#6

Om du tar jobb på t ex. ett tävlingsstall, var beredd på att jobba hårt. Jag känner flera stycken som gjort det, och som har jobbat nästan överdrivet hårt, med tidiga dagar och sena kvällar.

Min kusins tjej hade fått ett erbjudande om att komma till England och jobba på ett stort tävlingsstall. Hon avstod jobbet efter att hennes kompis  kommit hem efter att ha jobbat i precis samma stall, och hon hade inte ens fått tid att äta lunch vissa dagar, hon hade blivit lovad ridning som inte blev av osv.

Jag menar inte att på något sätt avskräcka dig, jag säger bara att du borde vara försiktig :)

Annons:
HannaT
2010-01-03 21:50
#7

Jobbet i artikeln (#5) kommer att vara ledigt till våren. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Loa-bg
2010-01-07 23:36
#8

Kan tipsa om ett dressyrstall i Frankrike där hon som har det är svensk. Du får bo hemma hos henne i 10 månader och jobba i stallet 6 dagar i veckan med en annan svensk. Rida 3-4 hästar om dagen och få hjälp med träning, den egentliga mockningen sköts av någon annan så ni behöver bara plocka lortar. Annars är det stalljobb i övrigt.

De tar in nya "elever" i augusti, då kommer min kompis som är där nu åka hem (: Jag var på väg att åka dit, har en god chans då jag redan har en halv fot inne. Men troligen kommer jag sätta mig i skolbänken igen. Den här tjejen är hyfsat känd, det stod ett stort reportage om henne i Ridsport special för ett par år sedan.

Är du intresserad kan du mejla mig så kan du få min kompis mejladress, då kan du ju snacka med henne och höra hur det är! loagoransson@live.se

ElinH
2010-01-08 00:38
#9

#8
Det låter ju helt underbart, men jag kan tyvärr inte ett ord franska.. :/


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
2010-01-08 16:17
#10

Håller med! Låter helt suveränt!

MiaMaria
2010-01-12 10:12
#11

#8 Vet vem de är men har reagerat på att hon VÄLDIGT ofta söker folk, verkar som om de inte vill åka folk dit eller att de inte vill stanna, jag funderar så iaf när jag ser de söker så väldigt ofta

ElinH
2010-01-12 15:25
#12

#11 Var har du sett annonserna?
Vet någon om det stallet har någon hemsida föresten?

Kan ju även säga att jag har kollat en del på olika ställen i europa på yardandgroom.com, och de tyska stallen verkar ha bäst jobberbjudanden faktiskt.. hm.


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ElinH
2010-01-12 16:12
#13

Jag är medlem på yardandgroom.com, här är min "profil".

http://www.yardandgroom.com/applicants/sweden/v%C3%A4stmanland/elin/1040621

Säg gärna till om det är något jag har ändra/ta bort/lägga till eller likande! :)


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
MiaMaria
2010-01-14 19:04
#14

#12 I ridsport, en del intressanta annonser i det nr som kom idag, kolla!

ElinH
2010-01-14 23:36
#15

#14 Okej, alltså den stora papperstidningen Ridsport?


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

MiaMaria
2010-01-15 08:05
#16

#15 Japp

ElinH
2010-04-04 03:03
#17

Jag kan ju berätta att jag vet vart jag ska åka nu, åker i slutet av Juni till… det stallet som jag blev tipsad av Loa-bg av! :D 
Måste säga tusen tack för tipset, snacka om att det var rena slumpen/turen att jag fick höra om det!
Och oj vad jag ser fram emot att åka! Jag längtar mer till det än till studenten haha :D


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

MiaMaria
2010-04-04 08:56
#18

#17 Va roligt!! Grattis! Hoppas du får de bra där o att du lämnar mkt rapporter här hos oss Glad

Lindbygarden
2010-04-04 14:04
#19

#17 Jättespännande! hoppas att du ska stormtrivas, ta massa bilder och håll oss uppdaterade med hur du har det Elin!Glad

ElinH
2010-04-04 21:39
#20

#18, #19, Tackar :D Självklart ska jag det! Glad


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
karinlindberg
2012-06-23 17:05
#21

Sätter gärna igång den här tråden igen - jag är supersugen på att jobba/rida i ett dressyrstall! Någon som har tips? :)

ElinH
2012-07-13 21:52
#22

Tjenare, nu var det ju mer än två år sedan jag åkte och har hunnit med att både vara i Frankrike i ett år och i Norge ett år och jobba som beridare/hästskötare samt ridlärare/beridare/ridskolechef! :)

Är det någon som har frågor så är det bara att skriva, jag har massor med tips!


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Upp till toppen
Annons: