Annons:
Etikettunghästen
Läst 6639 ggr
Mortalsaints
2010-03-29 01:29

Bockar vid uppsittning?

Min kompis har ett problem med sin häst som vi inte riktigt vet hur vi ska lösa.

Hästen är en 5 årig valak, kastrerad den 18 februari.

Till problemet: Han har börjat bocka våldsamt när man hoppar upp, verkligen tar i för att slänga av ryttaren. Ibland hinner man inte ens över med benet förrens han fullkomligt explodera, ibland hinner man bara precis ta tag i tyglarna eller mana fram honom.

Han har varit riden innan och har gjort så två gånger med henne, senaste gången slutade med ambulance färd.

Idag när jag skulle testa att hoppa upp på honom hann jag sätta mig, krama om lätt med benen innan han fick spel. Hade honom i lina men det hjälpte inte alls att hålla i honom.

Han gör det inte för han har ont någonstans eller för att utrustningen ligger fel.

Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa problemet så därför ber jag nu om hjälp här. Någon som har någon idé eller förslag på vad vi kan göra?

Annons:
Perly
2010-03-29 08:21
#1

Som jag tolkar det så har det varit bra innan kastreringen? Prövat ta ut vet för att se att den verkligen blev som den ska? Hänt något runt omkring vid uppsittning tidigare? Hänt något under en ridtur?

Lite frågor som förenklar vad det kan vara för problem. Glad

Alltid Oavsett

Lindbygarden
2010-03-29 09:48
#2

Vad gör han om ni longerar honom med full utrustning innan ni sitter upp?

Låter som sadeltvång men borde kan man tycka funnits hela tiden..

ThunderClap
2010-03-29 13:47
#3

#1 Veterinär som åker ut kan inte göra så mkt undersökningar, bättre att åka in till klinik för att kunna eventuellt röntga, använda ultraljud och annat.

MiaMaria
2010-03-29 15:12
#4

Håller med #2 låter absolut som sadeltvång. Testa lina honom innan ordentligt o spänn sadelgjorden sakta, hål för hål.

mariajalrup
2010-03-29 16:00
#5

Låter som sadeltvång - låt erfaren ryttare lösa problemet om ni själva känner minsta osäkerhet. Personligen hade jag inte velat behålla en häst med sadeltvång av denna typ, alldeles för farligt, alldeles i onödan.

Har problemen börjat efter kastrering hade jag åkt in på klinik för grundlig genomgång gällande ev "biverkning" av operationen.

Förutsätter att hästen f ö är frisk o kry samt att utrustningen är korrekt.

exitingsvillemo
2010-03-29 17:35
#6

#0 Han gör det inte för han har ont någonstans eller för att utrustningen ligger fel.

Vad har ni gjort för att utesluta just det?

Annons:
kaka1234567
2010-03-29 18:30
#7

Håller med #6.

Jag tycker att de låter som en felaktig sadel som gör smärta och när ni sitter upp så gör de nog ont.

Tex en ridskole häst klarar inte av att bli upsuten på utan pal och någon som holler emot pgv rygg ont.

jag tror för de första att de kan va sadeln och plus rygg ont.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Mortalsaints
2010-03-29 20:52
#8

Han reagerar inte alls när man lägger på sadel eller spänner sadelgjorde, inga problem alls vid longering med full utrustning, han jobbar på bra.Tuggar på bettet och arbetar bra med ryggen.

Han har gjort så en gång när han var hingst också så tror inte det har med kastreringen att göra.. Han gjorde det en gång med henne som hingst sen kastrerades han på klinik och skulle vila en hel månad nästan, första gången hon skulle skritta uppsuttet efter det exploderade han när hon tog i tyglarna så hon flög av rejält och fick åka ambulans.

Sen dess har ingen ridit honom förrens igår då jag skulle testa att hoppa upp. Jag la tyngd och drog i båda stigbyglarna innan jag hoppade upp, ingen reaktion alls stod stilla med spetsade öron. Jag hoppade upp stod i en stigbygel ett bra tag och små hoppade, ingen reaktion alls stod lika stilla och spetsade öron. Satte över benet, ingen reaktion, tog tyglarna la försiktigt om benen och han exploderade.Tyvär slog jag ryggen rätt illa och kunde inte hoppa upp igen :/

Till saken hör kanske att han testar en hel del och jag tror han kastar av en bara för att jävlas med en för han gör det verkligen elakt och tar i..

Dyblygiad
2010-03-29 21:06
#9

Blunda nu alla känsliga.

Vi har ett sto som gjorde så när man satt upp. Jag satte kedja över nosen på henne och så fort hon försökte röra en fena vid uppsittning så ryckte jag till i kejdan och backade henne några meter innan jag ledde fram henne till uppsittningspallen igen. Efter 3e försöket så stod hon stilla.  Numera har vi inga problem alls med henne.

Ni får ursäkta men hellre en bruten nosrygg på en häst än en bruten rygg på en människa.

Perly
2010-03-29 21:22
#10

#8 Skulle nog försöka hålla igång hästen mer, hästar får lätt överskotts energi som de måste ta ut på något sätt. Lekfulla hag-kompisar hjälper en del men annars är det daglig motion som jag skulle satsa på, om så i lina till en början och se om det gör någon skillnad

Alltid Oavsett

kaka1234567
2010-03-29 21:37
#11

#9. ja du sa til henne på skarpen de behöfs ibland. men för mig är de häldre en bruten rygg på mäniska en på bruten nosrygg på häst. De leder oftat till avlivning.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ThunderClap
2010-03-29 21:48
#12

#11 Och vad tror du bruten rygg på människa leder till?

MiaMaria
2010-03-29 21:49
#13

Tänker inte gå i i diskussionen vad som är bäst/sämst men vad ska du ängna framtiden åt med en bruten rygg?

Annons:
kaka1234567
2010-03-29 21:57
#14

#12. Jag vet va de leder till men jag är en djur vän och ofrar häldre en mäniska en ett djur. Vi mäniskor har redan förstört allting för våra finna djur som skogar skövlas bort den globala uppvärmningen.

jag väljer häldre ett harmlöst djur än en av oss hämska rovdjur vi mäniskor är kräk.

Jag är djurvän de är så jag tänker men jag förstår dig helt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
2010-03-29 22:00
#15

#13. Ja man  kan ju fortfarande ungås med djur de förhindrar väl ingen man kanske inte kan rida men sköta leka ungås mm med djuren ovs vad man har för skada.

handikap är inget funktions hinder sen kan man väll endå fortsäta rida med bruten rygg ?! De fins ju någon slags stöd grej om jag mins rätt men är man med djur atr man riskerna ja säga till de ska man men inte bryta eller göra illa hästen.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lindbygarden
2010-03-29 22:15
#16

Om det bara är dumheter så kopplar de rätt snabbt om de får en tillrättavisning ett par gånger.

Jag förstår precis vad som menas och jag är fullt övertygad om att ingen här ute rycker på axlarna om en häst skadas.

Nu vore det bra om diskussionen återgår till vad den handlade om.

Mortalsaints
2010-03-29 22:19
#17

#9 mjo kanske är något att överväga, ska diskutera det med min vän.

#10 han har vänner i hagen och blir longerad eller är ute och går dagligen.

Angående diskutionen om man heldre offrar en häst eller människa så får ni gärna ta den någon annanstans :)

Dyblygiad
2010-03-29 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#16 det gäller som alltid med djur att ge bestraffning på rätt tidpunkt och sen beröm när det skall ges. På Hilda funkade det bra för jag var beredd och var bara någon mikrosekund efter henne. Hon hann hoppa till innan jag var på henne. Det är stora krafter i rörelse när en Frieser bestämmer sig för att explodera.

Här ser ni mig o Hilda tillsammans bara dagarna efter händelsen. Hon tappade inte något förtroende för mig utan snarare att hon blev mer lugn o trygg. Jag sa ifrån och berömde sedan.

Lindbygarden
2010-03-30 10:24
#19

#18 japp och de kan få för sig väldigt farliga grejer också om de väl fått övertaget.

PeggyTroll
2010-03-30 16:11
#20

#18 hm. fin häst. Men hon är väldigt ihopkrullad på bilden.

Annons:
Dyblygiad
2010-03-30 19:09
#21

20# I det läget var jag glad att hon var ridbar, formen är en bisak när det är 3e gången man rider hästen. Hon har troligen blivit riden i Holland innan hon kom hit men har gått som fölmärr i flera år och var rädd för allt som hade med ridning att göra när vi satte igång henne. Superstressad dam som ser spöken överallt.

PeggyTroll
2010-03-30 20:42
#22

#21 Då är det ju okej :) Hoppas hon är bättre nu för som sagt, riktigt fin är hon!

Cilla89a
2010-03-30 21:17
#23

Det bästa vore väl att låta bli att få brutna ryggar på både hästar och människor ;)
Om det nu är helt säkert att det är sadeltvång och inget fel på ryggen, så hade jag kontaktat någon duktig som kan det med sadeltvång, och kan träna hästen till att få förtroende för sadel,
för det är inte roligt att kravla sig upp som någon testkanin med vetskapen att det kan explodera.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mortalsaints
2010-03-30 21:42
#24

Tvivlar starkt på att det är sadeltvång.

Har pratat igenom det med ägarna idag och antagligen kommer han skickas iväg till beridare eller så. Dom skulle testa och se hur han gjorde idag och på torsdag och så får vi se men lutar starkt mot det.

ThunderClap
2010-03-30 22:31
#25

#24 Det låter ju som en mkt bra lösning för alla parter tycker jag, hoppas ägarna vill läggga ut pengar på att utbilda hästen rätt.

Hoppas din kompis får tag i en annan häst att kunna ha på foder :)

Mortalsaints
2010-03-30 22:48
#26

Asså både hon och jag har hästar från samma ägare, dom har ett stuteri och vi har dom hemma hos dom och dom sa direkt att dom skickar iväg honom dom vill mest se hur han gör först därför dom skulle testa idag och torsdag.

Det verkade som att dom haft iväg honom innan med.

Så jag fick i uppgift att mejla en tränare jag har kontakt med så ska göra det nu :)

Lindbygarden
2010-03-30 22:51
#27

Jättebra! Hoppas det går bra, du kan väl hålla oss uppdaterade med hur det går?

Annons:
Mortalsaints
2010-03-31 00:39
#28

Klart jag ska göra det :) ska se imorgon vad ägarna säger, om hur det gick när dom skulle testa sitta upp på honom :/ så medelar då hur det blir :)

PennyScarlett
2012-11-29 13:02
#29

Uhm…inte för att vara sån.. men jag har iallafall för mig att våran kropp har den fantastiska funktionen att läka :D tadaaaa! Sen är det givetvis aldrig bra med att bryta ryggen, inte alls så jag menar!

Men, du, till ditt problem så skulle jag faktiskt råda dig att ta kontakt med en riktig superhästmänniska. Såna som faktiskt sysslar med hästar som haft problemägare dagligen. De kan säkert snabbt säga vad som är fel och får nog relativt snabbt ordning på det. Är han en trevlig häst i övrigt är det ju synd att behöva sälja/avliva honom.

Lisbeth Jonsson är fantastiskt duktig och har skrivit många böcker. Hon hade hand om min häst som var känd som "attackponnyn" innan hon fick ordning på honom. Annars är Håkan Ask en bra karl att få råd och tips av. Hans knep är simpla och ibland undrar man om gubben verkligen tänker rätt, men hans metoder funkar verkligen och ger snabba resultat! (utan att hästen på något vis kommer till skada).

Det handlar mest om man vill köra mer pedagogik eller finurlighet :)

Sen kan det ju också hända att det är själva grundarbetet som brister. Jag vet iallafall att de flesta duktiga hästmänniskor säger att om man har problem med sin häst, börja om från grunden!

Lycka till iallafall! :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2012-11-30 11:35
#30

låter som otillräcklig grundträning, att acceptera sadeln, och gjorden men att människan inte accepteras.

kan bli intressant o höra hur det gick efter beridningen, hur pass trasig emotionellt kommer hästen vara efter det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: