Annons:
Etiketttömkörning
Läst 9739 ggr
SandyBell
2010-08-02 21:45

Tömköra, hur? :)

Tänkte att jag ville prova på att tömköra min häst. Har skaffat mig tömmar och tömkörningsgjord, Men nu är frågan, hur ska man spänna? Har sett så många som satt tömmarna på så olika sätt.

Annons:
LinaN
2010-08-03 02:33
#1

Prova dig fram. vad passar dig och hästen? ska du köra på voltspår eller ska du köra på hela ridbanan? Behöver hästen hjälp att söka sig framåt neråt?

Är hästen van vid tömkörning sen tidigare? om inte så gå igenom de grundläggande stegen för inkörning innan du ger dig på att tömköra själv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SandyBell
2010-08-03 10:12
#2

Tänkte köra på båda voltspår och på banan, Hästen behöver hjälp med att söka sig framåt och nedåt och hon har svårt att få med bakdelen.

Hästen har blivit tömkörd många gånger förut.

LinaN
2010-08-03 11:50
#3

dåså :D då är det bara att prova sig fram till vad som passar dig och hästen skulle jag vilja säga.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[silkesnosen]
2010-08-03 20:16
#4

Mitt tipps är att ha bara spänt fram till bettringarna först..mildast och när du är på voltspår kan du förstärka yttertömmen genom att dra den igenomgjordens "ring" högst upp och sedan bettringen och fästa i gjorden! Om du är på voltspår.. så fungerar det bäst att spänna från din hand..genom bettringen till gjorden! Hmm ta hjälp av ngn som kan! Det är ngt som handlar om känsla!

Tin-Tin74
2010-08-04 09:00
#5

Jag tittade på olika filmer på youtube för att få tips och idéer på hur man kan göra. Det finns massor!

SandyBell
2010-08-04 20:44
#6

Tack allihopa :D

Annons:
exitingsvillemo
2010-08-06 11:52
#7

Jag flikar in lite här.

Om du är ovan att arbeta med töm så bör du inte börja med att spänna in med tömmen, vänta med det tills du känner att du har hittat lite känsla i tömmen =)

Eftersom tömmen är mkt längre än en vanlig tygel så blir du starkare vid förhållning.

En korrekt form/samling kommer ju bakifrån, så det du vill göra är ju att få hästen att samla rumpen, inte att den bara ska böja på nacken.

Mitt tips är:

Den inre tömmen går från bettet till din hand

Den yttre tömmen, från bettet genom däckel-ringen, och vidare till din hand.

Du kan nu lägga yttertömmen runt hästens bakdel för att rama in den bättre samt för. För varje steg din häst tar så görs automatiskt en liiiten förhållning, iom att tömmen sträcks när hästen aktiverar bakbenen.

På samma vis får den lite motstånd i rumpen vilket gör detlätttare för hästen att placera bakdelen mer under sig.

Förstår du hur jag menar?

Börja med denna övning och lär känna tömmen ordentligt, få lite känsla i handen.

Du kan sen kombinera detta med en snodd som du fäster mellan frambenen på hästen i däckelgjorden. Inte spänt utan bara som hjälpmedel. Detta ska alltså göras i kombination med tömmen bakom hästens rumpa, eftersom det är just därifrån energin ska komma.

Lycka Till =)

SandyBell
2010-08-06 13:24
#8

#7 Okej, Det ska jag testa :) Tack

Jag vill ju att hon ska arbeta med bakkärran, men om man lägger ytter tömmen runt om bakbenen, rycker inte det i munnen då?

Men tack så mycket :)

Peppe
2010-08-06 19:01
#9

#8 jo det rycker i munnen. när jag gick tömkörningskurs för Göran (efternamn?) som tömkört hästarna på Flyinge så sa han att man inte ska lägga tömmen bakom rumpan av den anledningen. men jag vet många som gör det, undviker det dock själv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SandyBell
2010-08-06 19:53
#10

#9 okej, tänkte väl ändå det. Fast det jag menade med att jag skulle testa var att ha innertömmen i bettringen utan att den går igenom ringen på longer/ tömkörnings gjorden, Så har jag alltid haft det innan.

exitingsvillemo
2010-08-06 20:05
#11

#9 du rycker så klart hästen i munnen om du håller linan helt spänd, du ska ju hålla med känsla. Du ska ju inte skjutsa in bakbenen med linan, utan den ska ju bara lätt nudda.

Att spänna in hästen med tömmen, alltså att tömmen går från handen-genom bettringen och fästs i gjorden, ger en betydligt skarpare effekt. Då får du en ostkrok istället för en häst.

Så nej jag håller inte med att det rycker i munnen på hästen om man har lite känsla i handen och bara använder den som ett lätt stöd ;)

Peppe
2010-08-06 20:11
#12

#11 det var vad jag fick lära mig i alla fall av göran =) och stöd ska ju hästen ha på yttertöm så förstår inte hur den ska kunna hänga så mycket utan att tappa det? och om den hänger så mycket så blir det ju å andra sidan inga ryck alls = inga inbromsningar. hur man än vrider och vänder det så är ju antingen tömmen helt hängandes = inga ryck och inga inbromsningar, eller så är tömmen sträckt = ryck, eller "inbromsningar" som du kallar det…. okej, jag har tappat bort mig. fortsätt du att ha tömmen bakom, jag gör det inte Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2010-08-06 20:17
#13

Denna lilla gubbe är det jag lärt mig av http://www.hippson.se/artikelarkivet/lifestyle/ridsporthistoria-1-vi-salde-os-vinnaren.htm

under rubriken Sämre tränarutbildning nämns "Göran Lindstrand är en av Sveriges största auktoriteter på tömkörning, något som blivit riktigt på modet under senare år.
- Tömkörning är väldigt populärt, vilket är roligt. Men tyvärr ger sig många ut och kör utan att kunna. Att arbeta från marken är som att rida, hästen känner direkt om ryttaren eller kusken är osäker, säger han."

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
exitingsvillemo
2010-08-06 21:28
#14

Jag anser att det är stor skillnad på att rycka hästen i munnen och att ge en förhållning (ordet inbromsning har jag aldrig använt)

Och med rätt följsamhet i handen så blir det inga ryck, utan just förhållningar.

Jag använder mig av detta när jag arbetar på volt, vid övning på hela 4kantsspåret så fungerar det ju inte, eftersom jag då måste ha mer kontakt i yttertömmen. Vid arbete på volt blir det mer som att longera, fast med 2 linor varvid jag kan använda ytterlinan vid behov.

[silkesnosen]
2010-08-06 22:48
#15

På volt blir innertöm, som går från hand..till bettring..till gjorden…inte alls förhållande, utan bara ledande…ett mkt milt tygeltag!

exitingsvillemo
2010-08-07 02:17
#16

#15 det kan inte bli ledande om tömmen bara löper genom bettringen och fästs i gjorden.

Om vi hoppar över till ridning; tar du ett ledande tygeltag så har du bara effekt medans du leder, bettet leds ut från hästen.

Med en töm som är dragen igenom bettringen och sitter fast i däckeln, så kan du aldrig få ett ledande tag. Såvida du inte har en robot-arm på däckeln som leder ut tömmen.

Det närmaste ett ledande tygeltag du kan komma när du tömkör, borde vara att fästa tömmen direkt i bettet, då kan du leda bettet.

Sätter du tömmen igenom bettet och fast i gjorden så får du en hävstångsverkan vid varje tömtag, hästens huvud kommer alltså att dras in mot bogarna, vilket ju inte alls är meningen.

[silkesnosen]
2010-08-07 02:31
#17

Hmm förstår vad du menar och nej…helt korrekt ledande blir det inte….men det ger definitivt ingen stark förhållande effekt…om man står korrekt……Har utbildats av kunniga och jag har aldrig fått en stark effekt av det….sedan kan en människas händer alltid förstöra allt!

exitingsvillemo
2010-08-07 03:08
#18

#17 förhållande effekt kanske det inte blir, men fortfarande har du en viss hävstångsverkan. Och självklart kan det fungera, med rätt hand. Men för ngn som är ny inom området så bllir det samma sak som att sätta en nybörjare på pelhambett.

Med en känslig hand kan man komma rätt, helt klart det är just det jag tidigare försökt förklara angående att rama in hästen med yttertömmen, har du rätt känsla och kan ge-och-ta i rätt ögonblick, så fungerar det hur bra som helst, utan en massa onödigt lidande för hästen.

Sen är det ju precis som säger att det spelar stor roll vart man befinner sig i förhållande till hästen, ju längre bakom hästen du hamnar desto större hävstångseffekt.

Medans i mitt fall, där du använder dig av yttertömmen, får en kraftigare effekt ju längre fram du står samt svårare att parera med tömmen.

Men det är ju just detta som är så bra med arbete på töm, att du verkligen kan röra dig runt hästen och på så vis verkligen komma åt alla sidor av den =)

Upp till toppen
Annons: