Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 5874 ggr
Zaphix
2010-10-04 02:45

Dressyrkörningshjälp..

Håller på att leka hemma med dressyrkörning och precisionskörning. Ska vara med i en klubbtävling i precisionskörning snart, och det känns bra, det fixar vi lätt.

Men är samma dag klubbtävling i dressyrkörning på samma ställe, är lätt svenskt nr 2. Momenten i det klarar är inga problem, känns helt okej. Men hästen går inte "i form", alltså formen man brukar vilja ha i dressyr. Men han går balanserat, är uppmärksam och har helt okej framåtbjudning.
Är lite småsugen på att vara med, men rädd för att vi ska skämma ut oss.. Har ju inte ens sett nån tävling på riktigt.. :)

Hur duktig måste man vara för att vara med i klubbtävling tror ni?

Nån som tävlar i körning som kan hjälpa mig lite..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
IdaT
2010-10-04 03:56
#1

Jag tror att du ganska lungt kan vara med på en klubbtävling! Nu är jag inte så duktig på körning att jag kan hjälpa dig själv, men jag rekomenderar att ta kontakt med Ahnna, UG (Ulrika Gindemo) eller mille-star (Elin) här på iFokus, dom har alla tre tävlat en del i körning.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Maliiin
2010-10-04 06:58
#2

Det ar ju "bara" en klubbtavling sa det ska inte vara nagon fara att stalla upp. Ta det som ett bra traningstillfalle!

Vad som kan ske ar att det dra ner lite pa poangen da domarna oftast ser att hasten gar i en bra form. 
Men har man en hast som inte ar utbildad sa langt sa kanske man inte jobbat sa mycket med formen.

Min ena shettis jobbade jag bara med formen i tomkorningen till att borja med. Sen sa smaningom fortsatte vi med det i vagnen.
Pa var forsta tavling var inte formen sadar stabil men domaren sa inget om att.
Sa stall du upp!

Lycka till :)

Tusen
2010-10-04 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Inom körningen är man mindre intresserade av att hästen kröker in huvudet. Man tittar mer efter att den arbetar med ryggen och med lite träning kan man få hästen att jobba ganska bra.

Två av våra russ tävlar normalt i ponnytrav men i våras startade de i sin första "tävling".  5-åringen kom 2:a på 52 straffpoäng medans 14-åringen fick 56 straffpoäng och hamnade lite länngre ner i prislistan. Så även en ponnytravare, som är rätt inkörd, har en bra chans i kördressyr.

Bild: Montró (5-åringen) i värmningen.

Zaphix
2010-10-04 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så då kanske jag vågar vara med ändå.. Hade ju varit roligt.

Hästen har börjat samla sig lite i svängar, igångsättningar och i avsaktningarna. Men i övrigt tycker jag han går trevligt, men inte samlat. :)

#3: Dacke är ju travtränad i sju år, haft honom i två månader och lekt runt lite med annan körning bara den korta tiden. Men han är väldigt lyhörd och känslig, men framförallt tycker han det är jättekul. Så får väl hoppas att du har rätt, att även travare kan lyckas. Men han är kallblodstravare då..
Dock har han blivit väldigt mycket tömkörd förut, så fort nåt inte fungerat i körningen så har förra ägaren gått tillbaka till att tömköra. Så lite utbildad är han. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
2010-10-04 11:13
#5

#4 Hoppas verkligen att du tar chansen. Det är jätteroligt och körfolk är oftast väldigt trevliga. Även domarna brukar vara mycket trevliga. de berättar alltid efter avslutat dressyrmoment, lite vad man kan förbättra till nästa gång och så får man alltid beröm.Skrattande Det gör ju att man vill fortsätta.

Önskar dig all lycka till och det vore roligt om du berättade sen hur det gick.

LinaN
2010-10-04 12:01
#6

heja heja! Mer mod till hästfolket! :D

Tycker du ska prova! Själv ska jag försöka få ihopa tillräckligt med pengar för att kunna åka iväg o tävla på litet clear round i hoppning i vinter :D

Bara för att våga våga!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zaphix
2010-10-04 12:31
#7

#5: Är väl det jag vill åt, att få kritiken efteråt. Har ju ingen tränare, så då måste man ta till andra metoder. :)

Ska definitivt berätta hur det gått!

#6: Tack för peppningen, behövs!

Du får snåla, skippar du ett mål mat om dagen tjänar du en massa pengar. ;)

Nu gäller det bara att hitta en liten och smal groom, rockarden är ju så liten så blir trångt.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2010-10-04 12:57
#8

#7 med tanken på mitt kalorinintag nu så är det ett under att jag blir mätt över huvudtaget ^^ o med knappt 3 mål mat om dagen är det inte så mkt o skippa heller ^^

Däremot så funderar jag på att försöka få litet tavlor sålda igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2010-10-05 02:31
#9

Jättespännande!

Berätta hur det går för er!Glad

Zaphix
2010-10-05 15:03
#10

Nu är vi anmälda i alla fall, gäller att lära sig programmet nu också.. Och lära honom rygga okej, han ryggar så fint om man tar lite i hans svans, men det är nog inte så accepterat på tävling.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2010-10-16 19:15
#11

Blev ingen dressyrkörning tyvärr, domaren blev sjuk och domare till dressyrkörning finns det inte många av här.
Kändes trist.

Blev dock precisionskörning i alla fall, och det var superroligt. Dacke gjorde precis som jag bad om, nu ska bara jag lära styra.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: