Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 5811 ggr
SuperLivis
2011-02-01 22:42

Lätt C:1

vissa av er kanske redan har läst en liknande tråd om mig, men nu behöver jag alla tips jag kan få inför en Lätt C:1! Hur kan jag tänka på att göra mittvolten extra rund osv?

Sen har jag också alltid problem med att få min ponny (ridskolehästar, jag rider på ridskola) att stå rakt med benen i halten! Hon/han står alltid med det ena benet lite bakom eller framför .. Och när jag rider programet blir jag så stressad att jag inte hinner tänka på hur jag ska få de att stå mer rakt. Tips?

Annons:
Neiah
2011-02-05 15:10
#1

Jag tävlade faktikst med det programet idag, trodde det skulle gå skit då jag red en häst som blir väldigt spänd i nya situationer (collecting ring & in på själva banan)

Tänk inte för mycket bara! Koncentrera dej på vad som ska göras, tex. serpentin bågarna. När du kommer till halten slappna av & försök vara stadig. Ett ben in eller ut är inte hela världen! Min häst valde att vrida på baken ett kvartsvarv.. Lät han stå så, för att inte stressa upp han.

Haka alltså inte upp dej på onödiga saker, andas & tänk på vart du ska bara, det går säkert bra :)

Sassenach
2011-02-07 11:28
#2

Det domaren tittar först på är att du utför alla rörelser på rätt plats, sedan kommer kvaliten på ridningen och utstrålningen. Utför du rörelsen på rätt plats bör du få en 5:a. Det där med halten, "Rid in i den". Lyckas du behålla framåtbjudningen ända tills hästen stannar och en lätt eftergift, kommer du få en fin halt. Förhoppningsvis med alla benen på "rätt" ställe.

OBS lite OT! Det jag tycker är viktigast när man hanterar och håller på med djur, är: Det som gäller hemma gäller även på banan. Lär de sig att de kan komma undan med hyss någon annanstans än hemma kommer de utnyttja de till fullo. Jag tar hellre en vägran/ ridning av fel väg på tävlingsbanan, bara jag bestämmer och att vi kommer därifrån med samma glädje som när vi kom in.

SuperLivis
2011-02-13 22:11
#3

Om ni vill veta hur det gick ..

1'a plats! :D 67,78 %, lycka på högsta nivå? ;) SUPERNÖJD, SUPERGLAD,! :D

Lindbygarden
2011-02-14 13:23
#4

#2 Mkt bra tips! Man får ha ngr lärorundor om det behövs.

Neiah
2011-02-14 18:01
#5

#3 Åh, grattis! Vad roligt :D

Upp till toppen
Annons: