Annons:
Etikettdressyravel
Läst 11996 ggr
Storhaga
2011-02-14 21:52

Betäckning 2011?

Vilka ska betäcka 2011?

Själv har jag planer på att betäcka mitt sto med jjrayban eller bellagio.

Vill förbättra trav samt galopp och ge lite ädlare och högstäld avkomma.

Superviktigt för min del är BRA lynne hos hingsten.

Någon som har nå inside information?
Har hört att Ludvigs Champion ska vaea fantatsisk i temperament men han ska passa lite ädlare ston vilket mitt sto inte är… Svåt de här!

Divas blogg------> www.grannoxdiva.blogg.se

Annons:
HBKbruden
2011-02-14 22:27
#1

Både de hingstarna gillar jag skarpt, varit nere och fotograferat de båda och gillar typen på dem. Trav och galopp på Bellagio tycker jag är underbart och en spännande stam. Han kommer nå toppen tror jag. Annars är ju Ampere helt underbar! Spännande att se vad som kommer fram från bruks iår :)

Önskar jag hade ett sto att betäcka! Men det är sååå mycket billigare att köpa unghästar idag.

Cilla89a
2011-02-14 23:34
#2

Jag äger två rätt så oproduktiva valacker, så här blir det inga föl gjorda ;) Jasmine här på forumet är en hejjare på avel, så hon kan säkert hjälpa dig med tips och råd :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
2011-02-15 03:03
#3

#2 oj tack det var snällt sagt fast jag är en glad amatörGlad

Har ett sto och vet inte ännu om jag ska låta betäcka eller ej..

Som #1 är inne på så är det nästan billigare att köpa unghäst idag..

Men har kikat på Ampere, har sett film på hans avkommor och de är såååå fina!

Florencio

Don Primero

Jazz, fast han är dyr o det vette katten med temperamentet.

HBKbruden
2011-02-15 13:24
#4

#3 Jag tror att Jazzblod önskas i Sverige! Jag hade inte tackat nej om det var ett stabilt(!) gångartsto med bra möderne som betäcktes. Jag tror man måste nischa sig idag inom avel och inte välja "som alla andra" - det beror ju självklart vad tanken är med avkomman, ska man behålla "så kvittar det" (tolka rätt där), men ska den ut på marknaden måste det finnas efterfrågan. Det finns massa med föl ute varje åt och de är de med unik stam som säljs. Jag tror man i det fallet ska satsa på de bästa (med förutsättning att det passar stoet). Jazzblod saknas! Jag gillar hans avkommor! Ampere har lämnat otroligt bra första årgången!! Allt beror ju tanken med avkomman, ska man sälja som föl, inriden treåring eller behålla.

Storhaga
2011-02-15 14:20
#5

Mjo, köpa färdigproducerat är nog mest ekonomsikt men jag vill ha EGEN AVKOMMA efter MITT sto. Uppfödningen är helt för eget nöje (nöje? blod, svett och tårar!).

Ingen som vet hur rayban eller bellagio verkar i skallen?

Rayban fick då trevligt utlåtande av testryttarna men lite mer "bakom kulisserna" tips välkommnas.

Har förstått att Master lämnar trevliga avkommor men han är lite för tung för Diva.

HBKbruden
2011-02-15 14:44
#6

I stallmiljö och under ridning samt fotografering (med brunsigt sto utanför) sköter sig både superbra! Bellagio var lite otålig på marken i stallet men inget nämnvärt. Jag gillar Bellagio starkast av de två!

Annons:
HBKbruden
2011-02-15 14:45
#7

Varför har du fastnat för de två hingstarna?

Storhaga
2011-02-16 20:54
#8

#7 det är en djungel där ute bland hingstar. För mej som inte håller på med någon professionell avel utan enbart är ute efter ett projekt efter mitt sto begränsade jag mej helt enkelt.

Dom fanns båda på en välkänd station och va snygga, inom rimligt pris och var lite ädlare/högställda. Sen verkade båda bra i skallen och ha god gång så ja, blev bara så. 

Har du tips om någon/några andra hingstar med bra skalle, bra gång, lätta/ädla, gärna med nå trevligt tecken och till br pris får du gärna tipsa! Skrattande

HBKbruden
2011-02-16 21:44
#9

# jag återkommer med mina tips! berätta gärna mer om stoet så är det lättare att tipsa. Vad är hennes starka sidor, svaga sidor. Stam. Temperament, jaa berätta :) Vad söker du hos den blivande avkomman? Vad är h*n tänkt för och vad vill du förbättra hos den jämfört med stoet? prisklass? (samma som de två runt 7000/90 dagars dräktighet)?

Storhaga
2011-02-16 22:17
#10

Toppen! Va snällt av dej!

Ska försöka sammanfatta lite (?!).

Divas stam finns ----->HÄR

Starka sidor: Relativt regelbundna gångarter, bra skritt, ganska bra trav, relativt korrekt exteriör, kortar, länger sig bra

Svaga sidor: Lågställd, 161cm, lite för lång i kroppen, lite för tung för min smak, markbunden galopp, ngt  nåttåad vä fram, fullblodshovar (men helt ok ändå!)  

Temperament: Ett sto i stallet, dock snäll och go men fantatisk att rida! Otroligt bra jobbskalle. Surar ALDRIG ihop utan gör sitt yttersta för att göra rätt. Positiv och bra energi!

Blivande avkomma: Hoppas på en mer högställd avkomma, med kompaktare/kvadratisk kropp i uppförsbacke. Inte för hög. Mer "luft" i gången och gärna med nå tecken. BRA SKALLE!! Viktigt!

Det är väl dröm avkomman? Flört

Diva är kanske inte de optimala avelsstoet för att producera elithästar men jag är ute efter en hobbyhäst för lättare nivå som jag förhoppningsvis ska ha kul med i många år.  

Prisklass: Ja runt där. kanske ett par tusen till. 

Bifogar ett klipp på när hon rör sig i hagen. :-)

Lindbygarden
2011-02-16 23:22
#11

#4 Tja jag har ett mkt trevligt sto ur ett mkt bra möderne, kan göra en Jazz åt dig om du vill haFlört

Alltså även om jag gör en avkomma till mig själv så ska den ändå kunna på att sälja.. det är jätteviktigt för får jag en 1.75+ pojke så säljs han..

Bellagio är verkligen jättefin, känns som han har lite mer electricitet än JJ och det är lite annat blod..

#10 Ampere skulle annars kunna sitta som en smäck på ditt sto, han behöver lite mer långlinjerade ston och han är nedärver väldigt mkt gång/mekanik..

HBKbruden
2011-02-17 12:24
#12

#10 Första tanken från min sida är också Ampere, Åk och kolla på Tullstorps hingstvistning. Har vänner och bekanta med åringar (2010:or) efter honom som har ärvt hans fantastiska mekanik och typ. Det är en hingst som verkligen rör sig i uppförsbacke. Inga tecken att komma med dock;)

För att kolla på lite andra som JAG gillar och jag tror lämnar vad du söker hos en blivande avkomma plus har en intressant stam om det skulle ploppa ut ett sto (för framtid avel)

Jag är svag för två danska hingstar. finns på hastak. Tailormade Temptation, men som sagt skick från danmark och på så sätt blir det dyrare.

Skovens Rafael  underbar gång i mitt tycke (9, 10, 10!) Plus att jag är svag för stammen! Men samma där skick från danmark, finns på hastak även han.

Damino Sd, waldhof, Jag gillar han skarpt, men kanske blir för grovt? Fast å andra sidan såå rör han ju sig underbart. skick från danmark 2010.

shotting star, waldhof, Han tilltalar mig, ska även visas på bruks som prestationshingst tror jag iår.

Zuidenwind lämnat fantastiskt mycket bra 2010. Plus mkt fin stam, dock är jag inte superimponerad av han gångartsmässigt. Gränsbo

Finns ett par spännnande kort från bruks med tycker jag! Ett par som jag kommer hålla koll på (även om jag inte har ett sto)

Waldhof's Quartilaz (e Quaterback-Stedinger) Mums för stammen men i övrigt är det ju svårt att säga vad detta är än. (waldhof)

Charmeur (e Krack C-Gribaldi) Jaa stammen talar för sig även här. Spännande! (gränsbo)

Luxus CML (Florencio I-Bolero) Mycket trevlig! Finns på bukefalos.

Sohn der Sonne (e Sir Donnerhall-Sion) Han tilltalar mig!

Roussegnieur (e Rousseau-Rubinstein I) Spännande att se vad detta är, intressant och väletablerad stam!

JAG HADE BETÄCKT MED AMPERE ;)

Dyblygiad
2011-02-17 16:57
#13

Vi funderar på att betäcka Ronja till sommaren. Mest för att Baggis ska ha sällskap av ett dräktigt sto till vintern. Vill inte att han ska behöva gå själv i onödan.

Funderar på om man ska lägga halvblod el Rp på henne…..Master hade inte varit helt fel, det blodet är ju prövat tidigare med bra resultat.

Även Ida ska betäckas med Annas pappa Broughton Replica, ett beställningsföl! Sålt o klart redan innan betäckningen är gjord!

Annons:
Lindbygarden
2011-02-17 20:04
#14

#13 Men va härligt! Skulle också vilja göra ett beställningsföl ngt år!

Dyblygiad
2011-02-18 02:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

14# Ja det är trevligt med beställningsföl. Funderar på att bara ta det på Ida, då får dessutom köparen en chans att vara med o bestämma hingst. I detta fallet så ska Ida bo hos fölköparen from i höst tills fölet är avvant. Skönt för mig då vi ska dra ner lite på hästarna under ett litet tag. Therese ska få ha sin ponnytid de 2 sista åren med sina 2 ponnier, Ida kan jag rida när de 2 åren har gått.

Vi ska sälja Celmah, vår C ponny LA/LB inkörd a prem om du känner någon som letar.

Lindbygarden
2011-02-18 21:47
#16

#15 ska ni sälja henne, va tråkigt..

dags o gå upp på större ponny?

lovar att hojta om jag stöter på ngn som söker trevlig ponnyGlad

Cilla89a
2011-02-19 01:09
#17

Briar på alla dess varianter utav ston, kan inte bli annat än succe Oskyldig 
Nog för att de flesta i större eller mindre utsräckning är gangstrar, så har jag aldrig träffat på trevligare och roligare individer när man väl lärt känna dem och kommit dem in på livet, då gör dem vad som helst för att vara sin ryttare och ägare till lags Kyss

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
2011-02-19 13:06
#18

Briar är utlånad till holland i år så han finns enbart på fryst..

Tusen
2011-02-19 18:50
#19

Måste fråga lita OT om Ampere. Jag hade ett sto efter Ampere men hon var född 1996. Kan det vara samma Ampere eller är detta en yngre med samma namn?

Storhaga
2011-02-19 21:30
#20

Ampere 95331 vi talar om är född -05 så de är inte samma.

En ny förmåga med lika namn.

Annons:
Tusen
2011-02-19 23:43
#21

#20 Underligt att man får ha samma namn på två avelshingstar inom samma ras.Förvånad

Lindbygarden
2011-02-20 13:09
#22

#21 Fast det är inte alls underligt då den nya Ampere inte är svenskGlad

ngn som känner sig manad att bena ut lite i mina funderingar kring hingst till Gabrielle?

Hon är A-prem, klass I sto 88787.

Lämnar stort så storlek på hingst ej viktigt inte heller hans nedärvning gällande storlek så länge det inte är elefanter.

Hon behöver hingst med bra typ och stark trav samt även galopp skadar inte.

Säljbar stam.

Ej importsperma tyskland

hon är e Weltbürger - Bellini - Cyrano

Om det ska vara en ung hingst så ska han vara ngt alldeles särskilt..

Skriver inget mer utan kom gärna med förslag för jag har nog snöat in och behöver lite nya infallsvinklar..

HBKbruden
2011-02-20 15:55
#23

#22 Ge oss dina tankar så kan vi hjälpa dig att analysera :) Ampere även där kanske? Som jag sagt tidigare tror jag man ska kolla väldigt noga på vad ryttare idag söker, som vi pratat om är Jazz intressant! :)

MillaJ
2011-02-20 19:35
#24

Jag smyger in här då det lutar åt att min lilla tant kommer få byta karriär och bli avelssto (inte helt fastslaget än men lutar som sagt åt det).
Jag har för skojs skull suttit och tittat på lite hingstar till henne, även om jag inte har möjligheten att själv ta föl på henne. Har fastnat lite för Sandro Hit, men hur brukar temperamentet bli på hans avkommor?

Lindbygarden
2011-02-20 21:26
#25

#23 En röd tråd på tidigare avkommor är Donnerhallblodet!

Donnerhall ligger fortfarande mkt högt och då givetvis iforn av sina söner och barnbarn..

Jag har som sagt kikat på Florencio- för ridbarhet, rörlighet och temperament. Linjeavel på Weltmeyer vilket jag gillar.

Ampere, för modell och rörlighet även han ska ha fint temperament.. Nytt blod för Gaberielle.

Don Primero, ja vad säger man? En Gp hingst som är Elit och har lämnat flera godkända söner, GP barn etc etc.. En gigant som det egentligen är stor synd och skam att inte använda..

Han är snudd på helbror till Don schufro som ligger mkt högt på tyska hingstindexet. Deras mödrar är systrar.. Min tanke är att får jag ett stoföl så ska jag ngn gång låta betäcka henne med en hingst med DSblod längre bark för att få en linjeavel på Donnerhal OCH på deras mormor..

Jag har lekt lite med tanken på Jazz, varför behöver jag nog inte gå in på.

Sen har också Ravell dykt upp, givetvis mkt pga  sin färg men han går svår klass med youngrider och junior, har gjort det med två systrar. han är efter elithingsten Bernstein och han kommer ur ett starkt fullblods möderne..

Lindbygarden
2011-02-20 21:28
#26

#24

Vad fick hon på sin exteriörbedömning? Vad är hennes starka respektive svaga sidor?

Sandro Hit ger vackra rörliga hästar men temperament!

Sir Donnerhall är i mina ögon en av de absolut bästa SH sönerna!Kyss

MillaJ
2011-02-20 22:38
#27

#26

som föl hade hon 988898 och på treårstest http://www.blup.se/sv-SE/horses/178728-hot-romance-5-swb
Hottie har rätt stor gång med låånga steg, och jag tänker mig att det skulle kunna bli riktigt trevligt att blanda in SH som har lite mer lyft ;)
Hon är väldigt arbetsvillig, lätt för sig och har ett bra temperament -det finns mycket vilja i henne och hon är tuff men inte dum, de som har stallet där vi står säger att hon är det lättaste stoet som de haft i stallet :p
Skulle vilja bättra galoppen lite och få mer luft i den. Och hade jag fått säga mitt så hade det inte skadat om avkomman blev lite större än Hottie, hon är ca 163cm nu, nätt i kroppen men bär upp en längre ryttare ändå -men som sagt, ett par centimeter till hade inte skadat.

Annons:
Storhaga
2011-02-27 11:13
#28

Hej igen avelsvänner!

Min Diva fick några mystiska blödningr i hovarna i samband med detta och nu ligger vi 1 vecka efter i rehabeliteringsplanen.

Så vet ej än hur framtiden ser ut…

Dock blev jag uppringd av Nisse på Askö (trevlig gubbe!) och vi talade lite om ampere.

På askö finns han på fryst 5 strån 7000:- plus moms.

På tullstorp är de kyld (?) 2.000 + 11.000:- plus moms.

Jag blir helt ställd. Nisse sa att Ampere hade utmärkt % på fryst och att jag ju då hade i bästa fall chans på 2 föl!

Dock är Diva i 13 år i år och tidigare betäckning tog sig med sköljning och 2 försök på AI.

Är fryst en dålig idee?

Står väl mellan Ampere och Bellagio i dagsläget.

Lindbygarden
2011-02-27 14:52
#29

#28 om jag väljer honom kommer jag ta färsk, sen om det är bättre eller ej för just ditt sto det kan jag inte svara på MEN om det inte tar sig de där fem stråna så får du köpa nya igen plus att seminavgiften är högre på fryst..

Storhaga
2011-03-30 11:15
#30

Min älskade Diva bröt benet i hagen i Torsdags och avlivades på plats…. Blev ingen start för våran del… Ingen bebis häller. Vi har stor sorg och saknad efter henne….

Hon var bäst i världen

HBKbruden
2011-03-30 21:12
#31

#30 Beklagar sorgen och skickar en varm kram!! <3

Lindbygarden
2011-04-07 13:06
#32

#30 Nej så fruktansvärtGråterMassor av tröstkramar .

Emmsann
2011-04-07 15:49
#33

#30 Åh nej! Beklagar verkligen… :-'(

//Emma

Dyblygiad
2011-04-13 19:46
#34

#30, usch så tragskt för er alla.

Själv har jag sålt mina avelston, Ida är numera Skara bo för gott, ska betäckas med Broughton Replica då förra årets föl är en kanonpingla, har aldrig sett en  1 åring röra sig så bra.

Celmah är såld som ridponny till en familj som tyvärr köpte fel ponny första gången, vi tog deras ponny som delbetalning för Celmah.

Kvar har vi nu bara deras Petra, Ronja o Baggis, vi har lagt stuteriet på is, efter 10 år så har vi nu vårt första år utan föl Rynkar på näsan känns både skönt o ledsamt.

Dessutom första året sen -04 som vi inte har hingst på station….

Annons:
Fiona
2012-01-11 13:34
#35

Jag betäckte mitt fullblodssto med Business så hon beräknas föla i början av maj. Min första egna uppfödning så det ska bli spännande Glad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Peppe
2012-01-18 08:43
#36

#25 skulle du använda Ravell och få en gul så har du en köpare här Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: